Valgets Kvaler: Hvem bør vinne MGP 2011?

Årets vanskeligste valg står framfor oss esc/mgp-fans: vi skal velge en låt som vi både tror på og som vi samtidig vi kan stå inne for som Norges representant i Eurovision Song Contest i Tyskland senere i år. Det er ikke alltid de to tingene klaffer når vinneren er kåret. Det reverserer som alltid utallige meninger om hva som er best og hva som ikke er fullt så bra i årets Melodi Grand Prix.

mgp_web

Slik vil det alltid være, og sånn skal det være.

Dette blir selfølgelig en helt objektiv mening, men like fullt har jeg i dette blogg-innlegget drøftet tre tilsynelatende enkle spørsmål angående våre åtte finalister i årets MGP.

Spørsmålene er som følger: Hvorfor bør vi sende dette bidraget?, Hvorfor bør vi ikke? og hvilken plassering kan bidraget oppnå for Norge i Tyskland i Mai? Her blir det både ris og ros til samtlige, jeg har forsøkt å være nøytral, men personlig smak vil jo selfølgelig alltid være  litt med på å avgjøre, sånn vil det alltid bli, men som sagt jeg har gjort mitt beste med å «behandle » alle deltagerne likt i denne lille analysen min.

Spørsmålene er få, men svarene er så mange, så mange…..SÅ MANGE!

Allikevel her er mitt forsøk på å leke «spåmann» før finalen braker løs på Lørdag:


Helene Bøksle – «Vardlokk»:

Min personlige mening:

Flott sjelfull låt med stor nasjonalfaktor. Mange sammenligner lokken til Helene med Alvedansen til Christine i 2006. Ja stilarten og utrykket på scenen er litt likt og jeg forstår at mange sammenligner dem og dermed ser på resultatet i ESC for alvedansen. Men disse to nevnte bidrag er to vidt forskjellige låter innenfor samme sjanger og synes egentlig det blir som å sammenligne KOK med Susperia som er to totalt forskjellige låter innefor metal-musikken. Dessuten synes jeg at «Vardlokk» er en bedre sammensatt melodi og Helene har en utrolig vakker stemme som kan smelte selv den gråeste gråstein.


Hvorfor bør vi sende denne: Helenes lokk føles veldig norskt ut og er kanskje en av de viktigste argumentene for at nettopp Bøksle skal få representere våre Røde, hvite og blåe farger i esc utpå våren. Helene har en stemmekraft av magiske proposjoner som kan forføre hele Europa med sin vakre fløyelstemme. Helene Bøksle er en av artistene som jeg respekterer mest i musikk-norge mye pga hennes klare og vakre stemme og evnen til å formidle sangtekster på en utrolig fin og beundringsverdig måte og jeg føler meg helt trygg på at hun klarer å levere når hun står på scenen.. Og det er absolutt ingen fare for at Helene kommer til å synge surt, for er det noe hun kan, så er det å holde stemmen under kontroll.

Hvorfor bør vi ikke sende denne:
Selv om låtene egentlig er ganske ulike så kan allikevel «Vardlokk» ligne litt på Alvedansen siden det er i samme sjanger samt at det visuelle utrykket er ganske likt. Og som vi alle vet gjorde Christine Guldbrandsen kun det helt ok i den internasjonale finalen i Athen 2005. (som nevnt ovenfor synes jeg selv at dette blir en litt feil sammenligning, men velger å ta det med siden mange mener dette)

Hvilken plassering kan denne oppnå i Dusseldorf:
Denne tror jeg enten kommer til å strande i semifinalen, eller komme til finalen og plassere seg alt i fra 5 til hvis vi er riktig ueldige – en 20 plass.


The Blacksheeps «Dance Tonight»:

Min personlige mening:
Det er jo kanskje ikke akkurat noen hemmelighet at «Dance Tonight» er min store favoritt i årets MGP. Fengende melodi og en tekst som er enkel men samtidig smart skrevet. Liker at den inneholder hele 3 språk. Jeg likte bare «Oro Jaska Beana» sånn halvgodt men denne låten passer min musikksmak utmerket, førstnevnte har litt for mye punkpreg for min del (Nei jeg sier ikke at det er en punk låt) mens «Dance Tonight» synes jeg er nermest helt perfekt.

Eneste av årets 21 bidrag som overbeviste meg 100 % både på scenen og som låt. Jeg synes ikke ldette er MGPs beste låt (den synes jeg Susperia har», men det totaltsett beste bidraget når man ser på hele helheten og ikke bare låta når det kommer. (fremførelse,tilstedeværelse,det visuelle utrykket og selvsagt også låt). Joda jeg liker låte veeeldig godt men det er helheten er som avgjør, og for meg er det da Blacksheeps som stikker av med seieren.

Hvorfor bør vi sende denne:
Det er jo kanskje ikke akkurat noen hemmelighet at «Dance Tonight» er min store favoritt i årets MGP, i hvertfall hvis man ser på hele helheten av bidraget og ikke bare låten. For her har man en sterk men enkel Pop/Punk/Rock låt som jeg synes bare vokser mer og mer for hver gang jeg hører den. Noen mener at teksten er lavmål, det er ikke jeg enig i. Dette er en enkel men smart skrevet tekst som inkluderer hele tre språk noe som i seg selv gjør låten ganske så innteresant. Noen mener også at de er for unge til å representer Norge, dette er jeg helt uenig i. Jeg mener at alderen tvert imot kan bli en styrke for dem internasjonalt når man vet at der også mange unge som stemmer under ESC, samtidig tror jeg også de litt mer eldre seerne også kan la seg imponere av dette. For The Blacksheeps viser en spilleglede, innlevelse og tilstedeværelse på scenen som ikke er alle forunt. Og Agnete har vikrleig en helt fantastisk og rå stemme til å å bare være 16 år. Denne tror jeg kommer til å stikke seg positivt ut blandt mengden.

Hvilken plassering kan denne oppnå:
Tror The Blacksheeps kan gjøre det svært bra og hvis den først kommer seg til finalen tipper jeg at den kan oppnå Topp 10 i finalen og da mener jeg alt fra 1- 10 plass.

Hvorfor bør vi ikke sende denne?

Kanskje som nevnt ovenfor at noen mener at disse er for unge til å opptre i Eurovision og dermed kan miste stemmer pga det? Itillegg er jo ikke teksten i seg selv ikke noe mesterverk og kan kanskje bli et irritasjonsmomement for noen.


Hanne Sørvaag «Your Like A Melody»:

Min Personlige mening;
Flott radiovennlig poplåt, som verken gir mer eller mindre enn det man forventer. Hanne lever av å skrive poplåter og det kommer tydelig fram her både på godt og vondt. Låta er fin og flott, men den glir liksom inn det eneøret og ut det andre, er liksom ingen ting som skiller denne ut fra tusenvis av lignende kommersielle hit-låter. For ja dette kan nok bli en hit, men en MGP-vinner synes jeg ikkedet er.

Hvorfor bør vi sende denne:
Dette er en lett iørefallende melodi som er som skapt for radio. Hanne lever og ånder for å skape lett tilgjengelige poplåter og det beviser hun uten tvil i «Your Like A Melody». Mange kan nok komme til å nynne på denne enten frivillig eller ufrivillig etter å ha hørt den. Låta har en ummidelbarhet som kan bli en stor fordel i en europeisk konkurranse der hele 43 bidrag slåss om den største oppmerksomheten.

Hvorfor bør vi ikke sende denne:
Låta kan kanskje bli litt for konstruert og «popifisert» og man før litt følelsen av at dette er en bestilingsvare, som hanne selv kaller mye av musikken hun lager. Framføringen virker veldig tilpasset gp-sirkuset som får det hele til å virke litt for regissert og planlagt. og man får også en følelse av at man har sett scenefremføringen og koregrafien tusen ganger før i andre MGP/Esc bidrag, ett godt eksempel på dette må vi ikke lenger tilbake enn 2010 og Anne Bergendahls «This Is My Life» (ett bidrag jeg synes er helt fantastisk forøvrig) for å finne, for i begge disse låtene brukes «trylle bort gitar-trikset», og jeg må da selv innrømme at «orginalen» til denne fikse ideen er bedre og med velykket enn Hannes forsøk.

Hvilken plassering kan denne oppnå: Vanskelig låt å forutse, tror låta kan plassere seg nesten hvor som helst på resultat-lista med unntak av seiersplassen kanskje, for bidraget lukter ikke «typisk esc-vinner» akkurat, til det er den for Mainstream.


Åste & Rikke «Not That Easy»:

Min personlige mening:

Jeg ble kjent med Åste & Rikke gjennom Idol og der overbeviste Åste meg som artist, hun kan synge den saken er grei. Det samme gjelder Rikke som jeg ikke visste hvem var før MGP, men nå vet jeg jo at også hun har sangstemme i bøttevis. Problemet for meg er låta: For det første så er ikke akkurat Soul en sjanger jeg elsker selv om også den kan ha sine lyspunkter, men her er hele låta en uklar soulete søle der målet er og vise hvor gode vokalister de er mer enn hvor god låta er, slik jeg ser det. Derfor blir låta dårlig. For med litt mindre fraseringer hadde dette kanskje blitt rimelig bra. For teksten er ganske bra den og hvis melodien hadde fått mer plass (og ikke bare vokalevnene til duen) hadde dette blitt et langt bedre bidrag i mine øyne. Men jeg utelukker ikke denne som vinner av MGP, for som vi fikk se i Florø; så liker folk soulete suppe-soul.

Hvorfor bør vi sende denne:
For de som liker denne stilarten, kommer nok denne låta som mitt bidraget, Åste og Rikke er begge supre vokalister med stor proffosjonalitet i det de gjør. Denne sjangeren har aldri Norge sendt før til esc og bidraget kommer nok til å skille seg ut nede i Tyskland der det neppe er mange låter i samme stilart

Hvorfor bør vi ikke sende denne:
I mine ører blir denne fort veldig anmasende og slitsom og har inntrykk av det er en god del som føler det samme og synes majoriteten i Europa akkurat det, er jo ikke akkurat det noe knalltegn.

Hvilken plassering kan denne oppnå for Norge:
En viss fare for at låta faller totalt sammen i esc-sammenheng og at den dermed blir værende i semien. Kommer den seg til finalen kan den nok gjøre det brukbart, men det er ingen vinner.


 

Babel Fish «Depend On Me»:


Min personlig mening:
Vakker nestenballade med ingredienser som jeg liker innefor musikkensverden sånn som falsett, stort fokus på gitarene i lydbildet, en god vokalist og klingene refreng og ikke MINST god kvalitet i alle ledd. Denne kan komme høyt i Eurovision, men kan også drukne hvis det er mange fartsglade uptemo låter med mye glitter og «dall» i semifinalen Norge skal delta i.

Hvorfor bør vi sende denne:
Selv om det er et fåtall av dem i årets MPG er det allikevel ikke vanskelig for meg å kåre «Depend On Me» for årets fineste ballade. En vakker nesten-ballade som bygger seg fint opp til refrenget der vi får servert ett fengende refreng medbåde cymbaler ogfalsettsynging. I Dusseldorf kan denne sanke mange stemmer fordi det er en låt som mange kan kjenne seg igjen i og hvis alle foreldre der ute er på og stemmer denne kvelden er det godt mulig at «Depend On Me» kan plassere seg høyt oppe på listen. Og ikke minst så er den en knall god lått med proffe musikere!

Hvorfor bør vi ikke sende denne:

Det er jo da en kjent sak at ballader har et aldri så lite handikap i Eurovision-sammenheng, de drukner ofte i uptemolåtene som det som regel kryr av i denne konkurransen. Da gjelder det å virkelig ha en ballade som stikker seg ut sånn at folk husker den etter alle de andre låtene. Derfor er kanskje ikke en ballade det lureste å sende, noe vi kanskje også fikk bekreftet i fjor med «My Heart Is Yours»…..



Stella Mwangi – «Haba Haba»



Min egen mening:
«Haba Haba» er jo et vaskeekte shownummer med afrikanske rytmer og Stella formidler og klarer også å skape glede. Refrenget er som lim, umulig å få ut av hodet. Første gang jeg hørte denne ga det den effekten at hele ettermidaggen var orden «Haba Haba Kubaza kibaba» å høre i stuen vårres, først sang jeg så sang hele familien. (!). Det er dette som erstyrken i låte (at den blir husket), men kan fort også bli svakheten fordi det er fort å gå lei, noe jeg allerede merker tildenser av hos meg selv. Haba Haba er heller ikke i en stilart som jeg fortrekker når jeg velger musikk, den blir litt for monoton og LITT «maskinlagd» for min del. Når det er sagt så kan jeg godt høre på denne når jeg er i humør til det og det er kun glede å finne hos meg hvis denne storsjarmøren av en låt og artist får oppgaven i å representere oss i Eurovision Song Contest 2011.

Hvorfor bør vi sende denne:
Haba Haba besitter kanskje årets mest komersielle og fengende refreng, og netopp derfor trorjeg låta vinner i MGP. Det samme kan jo også gjelde i Eurovision at Haba Habaplasserer seg høyt fordi den er lett å få på hjernen og nesten rivruskende umulig å den ut igjen (ja jeg har prøvd).Stella med sin knallrødekjole og sitt morsomme slep (men kanskje unødvendig) er et fargerikt og frydefullt syn. Norge har aldri sendt noe lignende «Haba Haba» som er smekket av afrikanske rytmer og et refreng sunget på swailli, derfor hadde det jovært litt morsomt om lille Norge kom med en så fargerik artist og bidrag som dette nå en gang er.Etnisitet har aldri vært et hinder i ESC og det tror jeg heller ikke det kommer til å være her, det kan tvert imot kanskje bli en fordel.Stella og låta kan også minne litt om et av Frankrikes bidrag på begynnelsen av 90-tallet som plasserte seg så høyt opp som på andre plass.

Hvorfor bør vi ikke sende denne?
Typisk enten eller bidrag: enten faller Europa helt for «samba»rytmene og stemmer den opp på poenglisten eller så er det et enda bedre party/danse/uptemo som overskygger Haba Haba og vi kommer oss ikke engang til finalen. Sånn sett erdet en sjanse å ta.


Sie Gubba – «Alt Du vil ha» :

(VIdeoen var av en eller annen grunn fjernet fra Youtube)

Min Mening: Flott låt til å høre på bygdefester og i andre selskapelige andledniger men en Eurovision låt er det så absolutt ikke. Dette er den eneste av årets 8 finalister som jeg blir veldig veldig skuffet hvis den vinner. Ikke det,SieGubba er proffe musikere, men dette hadde gått rett vest ned i Tyskland. Så ja Sie Gubba, hyggelig å ha dere med i dette selskapet, men noen Tysklandstur blir det ikke!

Hvorfør bør vi sende denne? Sie Gubba har joen slags folkelighet over seg som mange liker (i allefall her i Norge) som kanskje kunne ha hjulpe med noen stemmer fra seerne. Itillegg er jo dette en veldig proffosjonelt laget låt så det kan godt hende noen jurymedlemmer hadde falt for denne.

Hvorfor bør vi ikke sende denne: Fordi den passer mye bedre på et Danselokale enn den gjør i ESC-sammenheng og jeg frykter at vi hadde kommet helt sist i semifinalen med «Alt Du Vil Ha».


The Lucky Bullets – «Fire Below»

Min personlige mening:
Jeger en av de som mener at alle sjangrer passer i MGP jo fler jo bedre, sånn i teorien. Av det grunnlaget er det jo da morsomt med et 50-talls anno 2011 Rockabilly innslag.Jeg synes dette er et morsomt bidrag totalt sett, MEN hvis man bare ser på låta synes jeg den blir for ensformig. Men underholdningfaktoren til dette bidraget er stor, og det kommer de nok til å tjene noen ekstre stemmer på.

Hvorfor bør vi sende denne: Kanskje kan dette bli en nostastilsk rockeperle for noen der ute i Europa? I Eurovisions årets 50 ganger så har det vært få om noen ordentlige Rocabilly innslag så da kan kanskje dette være noen stemmer på fordi det er relavtivt nytt i Eurovision men samtitig kjent for folk flest?

Hvorfor bør vi ikke sende denne:
Jeg frykte at dette kan bli for gammeldags og kanskje litt sært for den yngre garden av tvseerne, dessuten synes jeg låta i seg selv er litt for ensformig og hadde hatt fordel av litt mer variasjon.


Og hvis jeg skal tippe de fire gulfinalistene, tipper jeg følgende:

Blacksheeps
Stella Mwangi
Helene Bøksle
Babel Fish 

Og vinneren tror jeg blir Stella Mwangi, selv om jeg selv krysser mest fingrene for The Blacksheeps.

JA…. da her jeg fått sagt mitt (og mer til, hehe), så da lar jeg ordet gå over tildere? hvilket bidrag tror du har bes sjanse internasjonalt av årets finalelåter?

Haba Haba!

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien