Melodi Grand Prix 1997
Dato Lørdag 8. februar 1997
Arena Studio 2 på NRK Marienlyst
 Oslo
Programleder Tande-P.
Kringkaster
Bidrag 8
Stemmesystem  
Vinner «San Francisco» av Tor Endresen
Resultat i ESC Sist; 0 poeng

Finalen

Startnr. Artist Låt Språk Plass Oppslutning
7 Tor Endresen «San Francisco» Norsk, engelsk 1 23,0 %
8 Manjari «Lys» Norsk 2 18,0 %
2 Kim Angela Lewis «So ro lille tull» Norsk 3 14,7 %
4 Penthouse Playboys «Om du elsker meg» Norsk 4 12,6 %
1 Marianne Elstad Olsen «Min egen superstar» Norsk, engelsk 5 11,3 %
3 Guro Håvik «Consensus» Norsk, latin 6 10,6 %
5 Geir Rønning «Venter på deg» Norsk 7 7,0 %
6 Beate Olsen «Rolig» Norsk 8 2,9 %

MGP finalen året før hadde ikke vært en suksess p.g.a. den sparsommelig produksjonen. Dette året skulle alt bli verre, men av helt andre årsaker. Teknikken skulle i løpet av sendingen spille NRK opptil flere puss, til stor forargelse for TV publikum.  Den lave kvaliteten på bidragene skulle også på mange måter bidra til at dette års finale har gått i glemmeboken.

Finalen ble igjen lagt til Marienlyst og det kan ikke ha vært NRKs største studio som ble brukt denne kvelden. Scenen var på størrelse med et frimerke og publikum var stuet sammen på stoler og ”kasser” rundt denne. Det minnet mer om et trangt og intimt clublokale en det storslagne showet det skulle være. For øvrig skulle mørk og dårlig lyssetting på scenen dra glam faktoren ned noen betydelige hakk.  Kveldens orkester ble ledet av Geir Langslet og en svært forkjølet Alf Tande-Petersen” bjeffet” velkommen til publikum og TV seere og forklarte at av de 300 innsendte bidragene hadde åtte blitt valgt ut til finalen.

Av de åtte artistene som skulle delta var det ikke mange kjente og populære ansikter å se, bortsett fra Tor Endresen som atter en gang febrilsk kjempet om å få representere Norge i ESC. Tor skulle denne gang delta med melodien ”San Francisco”, skrevet av ham selv og Arne Myksvold. Bidraget lignet svært mye på flere av hans tidligere bidrag, en 60 talls preget swing låt, så originaliteten pekte ikke direkte i hans favør. Geir Rønning og Marianne Elstad Olsen hadde også deltatt før mens Kim Angela Lewis, Beate Olsen, Guro Håvik, ”Manjari” og ”Penthouse Playboys” var nye i denne sammenheng.

MGP 1997 Del 1

18 år gamle Trude Trefall, som stilte under artistnavnet ”Manjari”, tilhørte Hari Krishna-bevegelsen og hadde der truffet komponisten og tidligere trommeslager i ”De Lillos” Rune Lindstrøm. Sammen skulle de bidra med melodien ”Lys”, en moderne popmelodi med et typisk world music/etno preg. Parodigruppa ”Penthouse Playboys” med Kjetil Rollnes alias Jens Pikenes i spissen, hadde den siste tiden fått en viss popularitet og skulle framføre melodien ”Om du elsket meg”. Melodien var en utdatert men treffende parodi på et MGP bidrag og kveldens første tekniske problem slo til under deres framførelse. P.g.a. teknisk svikt i mikrofonene måtte ”Penthouse Playboys” framføre sin melodi to ganger, noe mange mente ville være en fordel for deres bidrag.

MGP 1997 Del 2

Poengene denne kvelden skulle avgis av en ekspertjury bestående av Elisabeth Andreassen, Kari Gjærum, Ole Evenrud og Frode Viken (gitarist i gruppa D.D.E.). Deres stemmer skulle utgjøre 40 % av poengene. De resterende 60 % skulle avgis av publikum med telefonstemmer og under avstemmingen dukket neste tekniske problem opp. Telesystemet brøt sammen flere steder i landet og både NRK og Telenor mottok en strøm av rasende klager fra seere som ikke fikk avgitt stemmer. Avstemmingen forgikk i 15 minutter og på denne tiden kom det bare inn ca 70 000 telefonstemmer, et svært lite antall tatt i betraktning at 1,4 millioner seere så programmet.

MGP 1997 Del 3

Den gjennomforkjølte Tande-P harket seg gjennom poengfordelingen og til slutt ble det klart at Tor Endresen hadde vunnet med melodien ”San Francisco” med 23,9 % av stemmen mot ”Manjaris” 18 %. Outsideren Kim Angela Lewis ble nummer 3 med 14,3 % av stemmene og melodien ”So ro lille tull”. Sangen var en slags moderne utgave av en voggevise med et veldig bra orkester arrangement og nykommeren Kim Angela Lewis hadde framført denne på en svært overbevisende måte. Publikum protesterte på sluttresultatet p.g.a. de tekniske stemmeproblemene men NRK mente at vinneren hadde vunnet med så klar margin at seieren var udiskutabel.

MGP 1997 Del 4

Om marginen var overveldende eller om NRK mente at nå var det Tor Endresen sin tur til å vinne etter utallige deltagelser, får vi aldri vite. Faktum var at sjelden hadde Norge stemt fram en vinner med et så utdatert og ”harry” særpreg som ”San Francisco” hadde, og kritikken var massiv. Melodien ble levnet liten eller ingen sjanse til å hevde seg i den internasjonale ESC finalen og Norge forberedte seg igjen på en gedigen nedtur.

I gul pastellfarget jakke og med tre gitarister i matchende skjorter forsøkte Tor Endresen å vekke til live gamle minner om livet på 60-tallet under hippietiden i San Francisco, en tid hele Europa tydeligvis helst ville legge bak seg. Europajuryen skjønte tydeligvis heller ikke at det mest populære TV programmet i Norge på den tiden het ”Lollipop” og at bidraget var som hentet rett ut av dette nostalgiske og særnorske programmet. De overså ”San Francisco” totalt og Tor Endresens debut i ESC førte til en delt sisteplass med Portugal. Med null poeng ble det nok en kraftig nedtur for Norge etter et par år i toppen, men denne gang var det norske folk forberedt og tilfreds med plasseringen.

0 poeng til norge for «San Fransisco»

Hjemme i Norge ble Tor Endresens sisteplass forbigått i all stillhet etter finalen. Melodien må være en av de minst nevnte MGP vinnere noen sinne og i MGP kretser vekker bidraget idag kun harme når det blir nevnt.

Muligheten for en bedre plassering for Norge hadde vi kanskje hatt med andre plassen i MGP finalen, men det blir igjen spekulasjoner. ”Manjari” og melodien ”Lys” hadde originalitet og var tidsriktig. World Music var på full fart inn i det internasjonale musikkmarkedet og ”Lys” hadde i så måte vært en verdig oppfølger til ”Nocturne” og ”I Evighet”. ”Manjari” spilte inn melodien som radiosingle på ”Virgin” men deretter ble det dessverre stille og vi hørte ikke mer i fra henne. ”Lys” har derimot blitt et ettertraktet samleobjekt for pop og ESC elskere over hele Europa, mye p.g.a. ”Manjaris” anonymitet og melodiens originalitet og kvalitet.

← 1996 • Melodi Grand Prix • 1998 →