Melodi Grand Prix 1989 |
|
Dato | Lørdag 11. mars 1989 |
Arena | Stavanger Forum Stavanger |
Programleder | Øystein Bache |
Kringkaster | |
Bidrag | 9 |
Stemmesystem | |
Vinner | «Venners nærhet» av Britt-Synnøve Johansen |
Resultat i ESC | 17. plass; 30 poeng |
Finalen
Superfinalen
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Poeng |
C | Britt-Synnøve Johansen | «Venners nærhet» | Norsk | 1 | 62 |
B | Tor Endresen | «Til det gryr av dag» | Norsk | 2 | 57 |
E | Ingeborg Hungnes | «Et lite lys» | Norsk | 3 | 56 |
Runde 1
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Resultat |
B | Tor Endresen | «Til det gryr av dag» | Norsk | Videre |
C | Britt-Synnøve Johansen | «Venners nærhet» | Norsk | Videre |
E | Ingeborg Hungnes | «Et lite lys» | Norsk | Videre |
A | Heidi Halvorsen | «Beat for beat» | Norsk | Ute |
D | Rune Rudberg | «Vinger over Europa» | Norsk | Ute |
F | Ola Fjellvikås | «Min Mona Lisa» | Norsk | Ute |
G | Kari Gjærum & Jannecke Øinæs | «Barneøyne» | Norsk | Ute |
H | Jahn Teigen | «Optimist» | Norsk | Ute |
I | Kate Guldbrandsen | «Nærhet» | Norsk | Ute |
Stavanger Forum fikk nok en gang være åsted for den norske finalen i MGP og 4000 forventingsfulle publikummere fylte den store salen. NRK hadde nok en gang forandret på utvelgelsesprosedyren av de 9 melodiene som skulle kjempe om en plass i finalen.
For uvanelighetens skyld hadde man dette året invitert plateselskapene til å sende inn bidrag. Bare 30 melodier kom inn og det kan se ut som om at NRK hadde satt bukken til å passe havresekken, da det var representanter fra plateselskapene selv som satt i utagningsjuryen.
De fleste hadde selv tilknytning til bidragene og et av jurymedlemmene, Svein Gundersen, hadde til og med skrevet en av de innsendte melodiene. Utvelgelsesjuryen bestod for øvrig av Linde Gilbert (Sonet), Petter Singsaas (RCA), Arve Sigvaldsen (Crema), Lars Høel (Schlagerfabrikken) samt musiker Pete Knutsen.
De ble enig om hvilke 9 bidrag som skulle konkurrere i finalen og disse skulle bedømmes av 5 ulike juryer bestående av 5 personer i hver gruppe. I tillegg var det en ekspertjury ledet av Inger Lise Rypdal. De tre bidragene med flest poeng gikk til en superfinale.
Kveldens orkester ble ledet av Pete Knutsen og Øystein Bache var valgt som programleder. Artistene som deltok var tidligere vinnere som Jahn Teigen og Kate Gulbrandsen mens Ola Fjellvikås og Tor Endresen gjorde nye forsøk. Ellers kan nevnes at Kari Gjærum, som vanlig kledd i hvitt og med finalens største skulderputer, denne kvelden stilte med bidraget ”Barneøyne” sammen med Jannecke Øinæs.
Kari hadde deltatt i koret i mange tidligere MGP finaler, inklusive ESC finalen i 1985 med Bobbysocks, og var en meget habil solist. Artister som Rune Rudberg, Britt Synnøve Johansen, Heidi Halvorsen og Ingeborg Hungnes var med for første gang.
Jahn Teigen var som vanlig den største forhåndsfavoritten. Han hadde skrevet melodien ”Optimist” sammen med Knut Meiner og Ove Borøchstein og de fleste var ganske sikker på at dette var kveldens vinner. Det var en svært god melodi som satt lett i øret og den ble strålende framført av Jahn. Som ventet høstet han stor applaus og vill jubel i salen både før og etter sin opptreden.
Dansebandartisten Rune Rudberg, som hadde hatt stor suksess med landeplagen ”Ut mot havet” året tidligere, var også en favoritt. Det samme stempelet hadde tidligere vinner Kate Guldbranden og bidraget ”Nærhet” skrevet av Rolf Løvland. Rogalendingenes sangfugl, Britt Synnøve Johansen og melodien ”Venners nærhet”, var nok den som etter Jahn Teigen høstet størst applaus i salen, men dette berodde nok mer på artistens lokale tilhørighet og ikke på melodien.
Produksjonsmessig var 1989 finalen en av de beste så langt, noe som skyltes NRKs dyktige produsent Pål Veiglum. TV publikum fikk ta del i hans kreativitet ved at de bl.a. under artistenes framførelser på scenen samtidig fikk inntrykk av at det var en video de fikk se. Da juryen hadde sagt sitt om melodiene og det var klart hvilke som hadde gått til superfinalen, brøt rabalderet løs.
Storfavoritten Jahn Teigen og melodien ”Optimist” hadde ikke kvalifisert seg. Det hadde derimot Britt Synnøve Johansen gjort sammen med Tor Endresen og melodien ”Til det gryr av dag” og Ingeborg Hungnes med bidraget ”Et lite lys”. 4000 publikummere i Stavanger Forum startet en høylytt buing og ropte taktfast ”Teigen, Teigen”. At kveldens beste melodi ikke kom til superfinalen var og forblir en skandale. Jahn Teigen forlot ”greenroom” og entret scenen for å ta i mot hyllesten fra salen. Dette ble ikke vist for TV publikum, men de kunne høre ”opprøret” i bakgrunnen mens Øystein Bakke desperat forsøkte å roe det hele ned.
Superfinalen ble avviklet uten videre uro og da det var klart at det var Britt Synnøve Johansen og ”Venners Nærhet” som hadde gått av med seieren, var likevel jubelen stor i salen. Vinneren var jo rogalending og patriotismen blomstret. På andre plass kom Tor Endresen og nummer 3 ble Ingeborg Hungnes. ”Venners nærhet, som var skrevet av Inge Enoksen og Leiv N. Grøttes , var ingen dårlig melodi, men var den god nok til å hevde seg i den internasjonale finalen?
I tiden før ESC finalen ble Jahn Teigens ”Optimist” en hit i Norge og det var ikke mange som trodde på vinnersjanse for ”Venners nærhet”. Sveits hadde vunnet året før da Celine Dion hadde hentet hjem seieren for alpelandet og selve finalen ble holdt i Palais de Beaulieu i Lausanne. Både orkesterarrangementet til ”Venners nærhet” og Britt Synnøve hadde fått en skikkelig ”make over” siden den norske finalen og Norges bidrag, solist og kor framstod i en mye bedre forpakning en i Stavanger Forum.
Britt Synnøves stemme bar kraftfullt gjennom salen og kameratekke var det ingenting å utsette på. Dessverre var nok en gang europajuryen i utakt med den norske juryen. ”Venners nærhet” nådde ikke fram med sitt budskap og Norge mottok totalt 30 poeng og det ble til slutt en 17. plass av 22 land. Fra toppskiktet og 5. plass året før var Norge nede i bunndivisjonen igjen, tross iherdig innsats fra Britt Synnøve Johansen.
Tilbake i Norge gikk ”Venners nærhet” i glemmeboken mens Jahn Teigen og ”Optimist” akkurat hadde startet en formidabel opptur, en opptur som varer den dag i dag. Man kan igjen spørre seg om ikke den norske juryen igjen snøt Norge for en topplassering og muligens en seier i Eurovision Song Contest. Men det blir bare spekulasjoner.
En liten kuriosietet fra den norske finalekvelden dette året er at søt MGP musikk oppstod mellom programleder Øystein Bache og artisten Ingeborg Hungnes. Paret er fremdeles gift og har tre barn.