Rondo Melodi Grand Prix 1995 | |
Dato | Semifinale 1: Lørdag 14. januar 1995 Semifinale 2: Lørdag 21. januar 1995 Semifinale 3: Lørdag 28. januar 1995 Semifinale 4: Lørdag 4. februar 1995 Semifinale 5: Lørdag 11. februar 1995 Semifinale 6: Lørdag 18. februar 1995 Semifinale 7: Lørdag 25. februar 1995 Semifinale 8: Lørdag 11. mars 1995 Semifinale 9: Lørdag 18. mars 1995 Finalen: Lørdag 1. april 1995 |
Arena | Finalen: NRK Marienlyst Oslo |
Programledere | Semifinale 1–9: Knut Bjørnsen Finalen: Petter Nome |
Kringkaster | |
Bidrag | 18 (10 F; 2 SF1–9) |
Stemmesystem | |
Vinner | «Nocturne» av Secret Garden |
Resultat i ESC | Vinner; 148 poeng |
Finalen
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Poeng |
J | Secret Garden | «Nocturne» | Norsk | 1 | 404 |
F | Arnold B Family | «La oss feire livet» | Norsk | 2 | 327 |
A | After Eight | «Oh ramalama» | Norsk | 3 | 292 |
I | Nina Grønvold | «Kjærlighet for første gang» | Norsk | 4 | 214 |
E | Bente Bøe | «Mens tiden går» | Norsk | 5 | 147 |
H | Svein O. Greger | «Dans» | Norsk | 6 | 143 |
C | Geir Rønning | «Uten lyst, uten tro» | Norsk | 7 | 134 |
B | Helga Hægeland Thomassen | «Kom inn te mæ» | Norsk | 8 | 112 |
G | Elisabeth Ødegård Widmer | «Til en stjerne» | Norsk | 9 | 87 |
D | Marianne Elstad Olsen | «Kan ikke du?» | Norsk | 10 | 79 |
Semifinale 9
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
A | Nina Grønvold | «Kjærlighet for første gang» | Norsk | 1 | 65 % |
B | Elisabeth Røise & Ole-Marius Johnson | «Solskinn gir liv» | Norsk | 2 | 35 % |
Semifinale 8
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
A | Secret Garden | «Nocturne» | Norsk | 1 | 52 % |
B | Ole Ask | «Kjære min engel» | Norsk | 2 | 48 % |
Semifinale 7
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
A | Bente Bøe | «Mens tiden går» | Norsk | 1 | 57 % |
B | Camilla Maria Myrås | «Bli hos meg» | Norsk | 2 | 43 % |
Semifinale 6
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
A | After Eight | «Oh ramalama» | Norsk | 1 | 58 % |
B | Tone Krohn Henriksen | «Fjelltonelek» | Norsk | 2 | 42 % |
Semifinale 5
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
A | Arnold B Family | «La oss feire livet» | Norsk | 1 | 52 % |
B | Elisabeth Ødegård Widmer | «Til en stjerne» | Norsk | 2 | 48 % |
Semifinale 4
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
B | Marianne Elstad Olsen | «Kan ikke du?» | Norsk | 1 | 69 % |
A | Fem damer med mannskor | «Ham og meg» | Norsk | 2 | 31 % |
Semifinale 3
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
B | Geir Rønning | «Uten lyst, uten tro» | Norsk | 1 | 51 % |
A | Gry Jeanette Antonsen | «Fly av sted» | Norsk | 2 | 49 % |
Semifinale 2
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
A | Svein O. Greger | «Dans» | Norsk | 1 | 70 % |
B | Betty & The Beagles | «Sanger i regn» | Norsk | 2 | 30 % |
Semifinale 1
Startnr. | Artist | Låt | Språk | Plass | Oppslutning |
B | Helga Hægeland Thomassen | «Kom inn te mæ» | Norsk | 1 | 77 % |
A | Irene Bjaanes | «En liten måne» | Norsk | 2 | 23 % |
Den såkalte ”folkefesten” i Oslo Spektrum året før ble ikke den suksessen NRK hadde håpet på og det ble bestemt at årets MGP finale skulle sendes i en eller annen form fra et studio på Marienlyst. Kreativiteten i NRKs underholdningsavdeling ville ingen ende ta og nok en gang skulle man forsøke en ny vri. Denne gangen var det tenkt at kjente og kjære artister skulle velge ut sin melodi til finalen, men på grunn av laber interesse ble dette konseptet raskt droppet.
Det ble i stedet bestemt at TV seerne skulle presenteres for to ”nykommere”, som skulle konkurrere mot hverandre i en sekvens på TV i lørdagsunderholdningen ”Æres den som æres bør”. Knut Bjørnsen ledet dette programmet og vinneren i hvert av de ni programmene skulle gå videre til finalen. Det tiende bidraget skulle velges ut blant de ni som ikke gikk videre, av en jury.
Komponistene Rolf Løvland, Rolf Graf, Arnold Børud og Nick Borgen (bildet) var spesielt invitert av NRK til å delta og sammen med den åpne klassen var det totalt kommet inn 277 bidrag. En hemmelig jury hadde ut fra disse valgt 18 melodier som ble framført i kvalifiseringsrundene. Nick Borgen fikk ikke med sine bidrag men de andre tre inviterte komponistene passerte nåløyet og fikk delta med sitt materiale.
Da TV publikum hadde stemt fram sine favoritter og juryen hadde valgt ut det tiende bidraget, var det klart for finalen. Den skulle foregå i kulissene til underholdningsprogrammet ” Rondo”, som gikk på fredagskveldene. Journalisten Petter Nome hadde i lengre tid ledet dette programmet, som var holdt i en slags cafestil, og han hadde også fått oppgaven med å lede MGP finalen.
At Petter Nome ikke hadde noe til overs for MGP/ESC og dets ”glamorøse” verden skinte i gjennom under hele sendingen, da en mislykket ironisk holdning til det hele ikke satt helt som den skulle. Det hele ble ikke bedre av at hans heseblesende medhjelper og «utegående» reporter Synnøve Svabøe holdt hoff i en suite på Grand Hotell, hvor hun holdt et såkalt ”Grand Prix Party”.
Om det var bare ”nykommere” i musikkbransjen som endte opp i finalen er vel en sannhet med modifikasjoner. Den kristne gruppa ”Arnold B. Family” hadde i flere år turnert både i inn og utland med sin gospel pregede musikk, Geir Rønning hadde allerede i 1983 blitt norgesmester i rock med gruppa ”Haft Band” og Rolf Løvland, den andre halvparten av duoen ”Secret Garden”, hadde en lang merittliste i MGP sammenheng. Dessuten hadde gruppa ”After Eight” deltatt i finalen året før med melodien ”Ensom natt”, som fikk sjetteplassen.
De seks resterende artistene kan man nok si hadde en nykommer status og felles for dem alle, bortsett fra Marianne Elstad Olsen, er at vi ikke hørte noe mer fra den kanten etter finalen. Marianne Elstad Olsen ble oppdaget av Arne Bendiksen i 1984 men hadde ikke slått igjennom som artist. Først femten år etter 1995 finalen gjorde hun suksess innenfor countrymusikken, byttet navn til Ann Taylor og solgte CD plater i bøtter og spann hos landets bensinstasjoner.
Av den dansbare sorten var det den raggieinspirerte melodien ”Kjærlighet for første gang” med Nina Grønvold, som kanskje var den mest fengende, mens ”La oss feire livet” med Arnold B Family var tippet som vinner av den gospelinteresserte delen av befolkningen.
Det var utpekt fire distriktsjuryer og en jury bestående av tidligere MGP deltagere ledet av Elisabeth Andreassen. Inspirert av Irlands tre seiere i rad i ESC
hadde man i tillegg en irsk artistjury i Dublin, som NRKs korrespondent
i London, Annette Groth, skulle holde styr på. Angående den irske
juryen hadde det på forhånd blitt nedlagt protester, da man mente den
ville favorisere ”Secret Garden” og ”Nocturne” siden Fionnuala Sherry
var irsk. Men NRK valgte å overhøre protestene og lot avstemmingen gå sin gang.
Teknikken spilte NRK et puss under sendingen og man klarte dessverre aldri å oppnå direkte kontakt med den irske juryen. Stakkars Annette Groth måtte oppgitt spille opp melodiene på lydbånd for jurydeltagerne, slik at de kunne få avgitt sine stemmer.
Selve avstemmingen fortonet seg derfor som et eneste stort rot for publikum og da poengene endelig var fordelt var det ”Nocturne” med ”Secret Garden” som hadde gått til topps. Melodien, som var skrevet av Rolf Løvland og Petter Skavlan, vant med 77 poeng foran ”Arnold B Familys” ”La oss feire livet” . På tredjeplass kom finalens eneste popmelodi ”Oh Ramalama” med gruppa ”After Eight” og raggiemelodien ”Kjærlighet for første gang” ble nummer fire.
Igjen var meningene delte om det var riktig melodi som hadde vunnet. ”Nocturne” var en drømmende og vakker melodi som beveget seg på den etniske grensen mellom det irske og det norske. Melodien var for det meste instrumental og teksten bestod av kun 24 ord og svært mange mente at dette ikke var en sang og at man ikke kunne sende et instrumentalt bidrag til ESC. Andre mente selvfølgelig det motsatte og mente at endelig hadde vi et kvalitetsbidrag som kunne hevde seg i finalen. Det var altså med blandete følelser nordmenn flest benket seg foran TV skjermene den 13. mai 1996 for å se den 40. utgaven av Eurovision Song Contest, og de fleste levnet ikke Norge en eneste sjanse til å oppnå en god plassering.
For tredje år på rad var det RTÈ som var vertskap for konkurransen og finalen gikk igjen av stabelen i ”The Point Theatre” i Dublin. Norges bidrag lå overraskende høyt plassert på betinglistene og mange snakket allerede om en mulig seier. Dette endret noe av nordmenns skepsis til bidraget og tvil var nå snudd til håp om en god plassering.
”Nocturne” og ”Secret Garden” (bildet) hadde et godt startnummer og var femte land ut på scenen. Scenedekoren bestod av en relativt mørk og perfekt lyssetting, som skapte en litt trollsk og magisk stemning. Siden ”Nocturne” var en svært rolig og drømmende melodi ble framførelsen ganske stillestående med musikken i fokus.
En voldsom applaus og jubel ble utløst i salen etter at Gunnhild Tvinnereim og ”Secret Garden” avsluttet de siste tonene til ”Nocturne” og man fikk inntrykk av at melodien tydelig hadde rørt publikum.
Avstemningen ble for nordmenn flest ganske spennende. Poengene strømmet jevn og trutt inn til Norges fordel og de største utfordrerne var Spania og Sverige. At ”Nocturne” var et kontroversielt bidrag var det ingen tvil om, for Norge mottok alt fra 0 til 12 poeng fra de ulike land. Optimismen steg betraktelig i norske hjem da 12 poengene rullet inn og jubelen ville ingen ende ta da Norge plutselig igjen sto som vinner av hele konkurransen ti år etter ”Bobbysocks” og ”La det svinge”.
Rolf Løvland hadde altså for andre gang klart å bringe seieren hjem til Norge, godt hjulpet av irske Fionnulia Sherry, og dette med en så utypisk ESC melodi som ”Nocturne”. Norge endte opp med totalt 148 poeng foran andreplassen Spania, som fikk 119. Sverige ble nummer 3 og fikk totalt 100 poeng.
Selv om seiersrusen var mer dempet i Norge etter denne førsteplassen en i 1985, ble ”Secret Garden” godt mottatt ved hjemkomsten og ”Nocturne” var plutselig likt av alle nordmenn. ”Secret Garden” på sin side hadde fått vist seg fram for Europa i beste sendetid på TV og ble straks etterspurte. De ga ut sitt første album etter finalen og solgte over 1 million eksemplarer av dette på verdensbasis. Den solgte til platina i Norge og Sør-Korea og til gull bl.a. i Irland, Hongkong og på New Zealand.
I tillegg lå albumet to år på den prestisjefylte amerikanske ”Bilboardlista” under kategorien ”New Age”. ”Secret Garden” har senere gitt ut en mengde album og har hele verden som sitt marked og deres internasjonale suksess har i ettertid blitt mye større en nordmann flest er klar over.