Gode seertall for Eurovision Song Contest 2014

195 millioner personer var innom en av de mange TV-kanaler som sender Eurovision Song Contest i år for å se. Dette er ny rekord for konkurransen og er hele 10 % mer enn i fjor!

 

Tallene nevnt ovenfor er basert på en analyse fra begge semifinalene og finalen og gjelder hvis seeren var innom programmet i mer enn ett minutt. Finalen hadde i gjennomsnitt 61 millioner seere hvert gitt øyeblikk, noe som er 6 millioner mer enn i fjor. Markedsandelen blant yngre seere økte også i forhold til i fjor.

Land som Danmark, Østerrike, Nederland og Storbritannia hadde sine høyeste markedsandeler for de siste 10 årene i finalen. Det var også som vanlig avstemmingen som var mest populær.

Jon Ola Sand sier til eurovision.tv: «Disse tallene viser at Eurovision Song Contest lever i høyeste grad i hele Europa og at seerne våre blir stadig yngre. Dette er veldig viktig for både de som deltar, men også for at de skal ha en konkurranse å delta i, i fremtiden.

Vinneren av ESC 2014 var som vi alle vet Conchita Wurst fra Østerrike med låten Rise Like a Phoenix og konkurransen vil derfor finne sted en plass i Østerrike neste Mai. Hvor er ikke bestemt enda, men byer som Wien, Klagenfurt og Innsbruck har meldt sin interesse for å delta i konkurransen.

Del:
Relaterte artikler