Årets Melodi Grand Prix er for alvor i gang. Neste lørdag er det finale, men anmeldere og fans har allerede sagt sitt om hvem som er sine favoritter. I denne mini-serien i to deler gir vi dere meningene til ti skribenter i escNorge og vi deler ut feler fra 1 stusselig fele til 10 skinnende gullfeler! I denne første delen kan du lese våre vurderinger av låtene til Erlend Bratland, Ira Konstantindis, Karen Park, Raylee og veteranene Tor & Bettan.
Erlend Bratland – «Thunderstruck»
Anders
En sang som etter Bratlands eget utsagn er sterkt personlig. Om å være seg selv, og ikke måtte gjemme seg. Det er vanskelig å ikke tenke at dette handler om Erlend Bratlands prosess med å erkjenne sin homofile legning for seg selv, og omgivelsene. Låta har et refreng som sitter. Jeg respekterer at teksten er viktig for artisten, men den treffer ikke meg helt. Det tar litt lang tid fra låta starter til vi kommer til et refreng. Den er også litt for syntetisk svensk-produsert etter min smak. Men med KORK kan den bli mer organisk og spennende. Går nok til gullfinale.
Christian
Låta er litt tung i verset men løfter til ekstreme høyder i refrenget. Årets musikalinspirerte låt hvor Erlends stemme er i fokus. Tror denne kan gjøre det bra da Erlend allerede har en stor fan-skare.
Eirik F
At Erlend Bratland er tilbake i rampelyset synes jeg er gledelig, han har en formidabel stemme og jeg var veldig spent på å høre bidraget hans. Det høres ut som «typisk svensk pop». Låta er en skikkelig kamplåt om å reise seg igjen fra noe tungt i livet, og et slikt budskap liker man selvfølgelig. Årets mørke hest.
Eirik H
Thunderstruck er en fin poplåt, med svensk «lyd». Kanskje ikke så rart med tanke på låtskriverne. Refrenget veldig fengende. Personlig er jeg ingen fan av engelskuttalen, ei heller måten Erlend sminker seg på, men det er kanskje en annen diskusjon. Går ikke HELT i gang allikevel.
Eivind
Erlend synger som en drøm og låten synes jeg passer ham som hånd i hanske. Dessverre mangler låten det lille ekstra som vil heve den nødvendig over konkurrentene.
Ingeborg
Denne kan også være en sang som det går an å sende til Wien, han har en stødig og sterk stemme,men synes den ligner litt for mye på Sveriges bidrag i 2013,
Mandy
Denne låta hadde jeg kjempe høye forventninger til, men jeg klarer ikke å få helt tak på den. Det tar alt for lang tid før den kommer skikkelig i gang og versene blir litt flytende. I refrenget kliner Erlend til og jeg kan ikke la være å trampe takten, men holder det? Erlend er en dyktig sanger som garantert vil levere på scenen, men han trenger noe visuelt som kan hjelpe til med å løfte låta, spesielt i versene.
Michael
Moderne lyd, og en lidt «rå» stemme gør sangen lidt anderledes, på den gode måde. Live optrædenen vil kunne tilføre en del bonus, men kan desværre også trække sangen ned. Jeg glæder mig til at opleve denne live.
Thomas
Dette kan jeg like – en helstøpt, velskrevet poplåt som fremføres av en artist med sterk og distinkt stemme. Låten har fin stigning der den bygger og bygger mot den dramatiske slutten, og rytmene og melodilinjene bidrar til å gjøre Thunderstruck til et av årets klart sterkeste bidrag.
Tommy
Flott stemme og vår beste sjanse i Wien.
Ira Konstantindis – «We Don’t Worry»
Anders
En av årets minst elektroniske låter. Her er det urban pop med gitarer i sentrum. Ira har en fantastisk særegen stemme, og blir spennende å oppleve live. Greier hun debuten i Oslo Spektrum er det veldig godt gjort, for dette er en krevende låt. For meg mangler den retning. Det er ikke et refreng som er kontakt nok til at det sitter der det skal. Det flyter ut.
Christian
Veldig overbevisende låt og vokal fra den 17 årige nykommeren Ira. Jeg er imponert over stemmen og den musikaliteten som hun utstråler bare ved å lytte til låta. Håper ikke nerver tar overhånd i Spektrum. Den visuelle framførelsen er vel så viktig i denne konkurransen og her er det mange erfarne kandidater.
Eirik F
Nykommeren Ira klarer ikke helt å skape følelsen av sommer og feststemning, Sangen føles som noe som kunne ha vært med på en Hits For Kids plate for ti år siden. Men don’t worry, dette kommer ikke til å hevde seg i MGP 2015 til tross for hva en del anmeldere ser ut til å tro. Ideen er god, men resultatet er ikke noe jeg hopper i taket av.
Eirik H
Denne får jeg ikke fatt på. De prøver å gi oss noe annet enn rett-frem-pop og de skal ha takk for forsøket, men det funker ikke helt. Melodien må uansett fenge med og dette gjør ikke denne.
Eivind
Sommerlig forsøk med fryktelig mye tekst. Flørten med å lage et hook man kan synge med på, ender bare i irritasjon.
Ingeborg
Blir for kjedelig i lengden. Artisten er nybegynner, men kan levere bra.
Mandy
Så kommer vi til denne herlige og fengende låta. Jeg får følelsen av sommer, sene kvelder, godt selskap og jeg vil både synge og danse fra start til slutt. Det eneste jeg bekymrer meg for er stemmen til Ira, men klarer hun å levere live så tror jeg denne kan gjøre det bra.
Michael
Moderne med også ganske monoton sang. Her skal optræden og live vokalen redde op på noget, da den hurtigt vil kunne ryge den forkerte retning. Starten var bedre end sangen i den fulde længde.
Thomas
Det føles som dette bidraget aldri riktig kommer i gang, det blir litt start-stopp-start-stopp underveis, og visse deler av låten gir meg ubehagelige assosiasjoner til min hatlåt fra i for, Ace Wilders ‘Busy Doin’ Nothin’ fra MF. Andre deler er mer melodiøse og behagelige å lytte til, men alt i alt er dette en miks jeg ikke kjøper.
Tommy
Bedre enn jeg hadde fryktet, men gir meg lite.
Karin Park – «Human Beings»
Anders
Varm tekst med kaldt arrangement. Kan det fungere? Jeg er usikker. Refrenget er som en barneregle om du bare nynner det. Det er utrolig effektivt, for refrenget sitter som et skudd. Men for meg blir låta litt kald og følelsesløs i arrangementet. Kontrasten blir litt for stor til teksten. Dessuten mangler den et par takter som kunne binde refreng og vers bedre sammen. Likevel, teksten er bra. Melodien er bra, men helheten halter bittelitt. Likevel, absolutt en av MGPs beste låter.
Christian
Fengende men litt repeterende melodi som har klare paralleller til «I Feed You My Love». Veldig sterk tekst drar opp og dette kan bli en underdog i Spektrum.
Eirik F
Begynner veldig lovende, du kan virkelig høre smerten i stemmen til Karin. Men plutselig tar låten en skuffende vendig når et inntetsigende og gjenntagende refreng setter inn. Da er det som hele lufta går ut av ballongen og man står igjen med et likegyldig bidrag som blir bombardert av elektroniske virkemidler. I Feed You My Love var i en helt annen liga og Karin klarer ikke å gjenskape magien når hun selv trer fram som artist i MGP-sirkuset.
Eirik H
Kald produksjon og veldig trege vers skaper litt problemer for meg i starten av låta, men refrenget sitter som et skudd. Fint refreng og fin tekst. En låt jeg liker.
Eivind
Typisk Karin Park-sak, der refrenget er klart best. Resten av bidraget er ikke noe som setter nevneverdige spor hos meg.
Ingeborg
Stødig artist å sende, men å sende en elektronisk sang igjen tror jeg ikke går så bra.
Mandy
Så kommer vi til en av mine store favoritter!
Låta Karin serverer oss er noe mykere enn jeg forventet av henne, men jeg syns det kler teksten og budskapet i låta. Jeg håper hun trykker skikkelig til de siste 30 sekundene, slik at låta kan løfte seg til nye høyder, for da blir den livsfarlig. En vinnerkandidat i mine øyne!
Michael
Spændende sang og stemme. Mange fine og gode elementer i sangen, og anderledes lyd uden at det absolut skal blive så meget, at mange vil synes at det er en enten/eller sang. Dette er en sang jeg ser frem til at høre live, da Karin Park kan tage den rigtigt højt live.
Thomas
Kjølig og ganske dyster elektropop som blir veldig monoton i lengden. Refrenget er bedre enn de ganske pregløse versene, men dette er uansett ikke noe som fenger meg, og det når ikke Parks siste MGP-forsøk, I Feed You My Love, til knærne en gang.
Tommy
Litt svake vers, men flotte refreng, nydelig tekst.
Raylee – «Louder»
Anders
Her er vi i Rihanna landskap. Jeg har den dypeste respekt for Raylees talent og energi. Men denne låta blir for meg litt for grunn, masete og hakkete. Men jeg er gladelig raus og bruker alderen min som en forklaring på hvorfor dette ikke når fram til meg. Jeg hører at dette er flinkt gjort. Det er ikke venstrehåndsarbeid, og Raylee kommer til å levere på scenen. Men meg treffer det ikke.
Christian
En skikkelig dansbar listelåt som like gjerne kunne vært gjort av Madonna eller Britney. Jeg går skikkelig i gang på denne og tror at den vil slå an i Europa. Med et kult danseshow til blir dette låta som løfter Spektrum. Raylee huskes fremdeles av publikum etter høstens «Stjernekamp» og vil tjene på det.
Eirik F
Raylee imponerte meg flere ganger i Stjernekamp, hyggelig at hun er med her!
Fin motivasjonslåt for trening eller powerwalking. Proft og litt medrivende. Moderne pop som skapt for dansegulvet.
Eirik H
En ganske funky, ungdommelig og frisk låt jeg har litt sansen for. Ikke min favorittsjanger, men jeg går litt i gang på dette. Allikevel ingen full pott da sangen ikke bringer noe nytt eller før følelsene til å løpe løpsk.
Eivind
En fin start ender i … ingenting? Madonna kunne laget denne i fylla. Kveldens svakeste.
Ingeborg
Jeg synes denne er veldig Rihanna-inspirert. Virker som at disse låtskriverne har skrevet sanger til den type superstjerne.
Mandy
Jeg fikk øynene opp for Raylee under fjorårets Stjernekamp på NRK og forventningene var skyhøye når det ble avslørt at hun var en av årets MGP-finalister. Umiddelbart er dette noe jeg virkelig går i gang på, men den minner da ganske mye om Rihannas «Pon de Replay»? – Og det er 10 år siden den var en megahit. Jeg er redd for at dette er noe de fleste har hørt seg litt lei på, men vi vet hva Raylee er kapabel til på scenen og man skal på ingen måte avskrive henne før vi har sett showet hennes i Spektrum.
Michael
Veldig meget skrig og skrål her, og en sang som kører i en meget monoton rille på pladen – vel at mærke, i et gear som er skruet lidt for højt op. Det her taler på ingen måder til mig, men det skal ikke udelukkes, at netop den anderledes lyd, vil kunne tiltale nogen, som eventuelt søger noget som stikker meget ud.
Thomas
Tøff, R’n’B-preget poplåt som i tillegg til gode rytmer også byr på en fin melodilinje i refrenget. At Raylee kan synge beviste hun definitivt i sist høsts ‘Stjernekamp’, og denne låten innbyr dessuten til mye show og dans på scenen. Dette blir et friskt pust i finalen, men mangler kanskje det lille ekstra som gjør at den virkelig skiller seg ut.
Tommy
Raylee er en veldig dyktig artist på scenen, men denne låten blir for dårlig.
Tor Endresen & Elisabeth Andreassen – «All Over The World»
Anders
Moro med veteraner. Men dette blir langt over alle verdens topper for meg av pompøsitet både i tekst og melodi. I en såpass urolig verden som vi nå lever i, synes jeg at denne sangen om fjorårets fredsprisvinnere blir overtydelig og banal. Det blir mest spekulativt, og virker ikke ektefølt nok. Å skulle kommentere dagens verdens-situasjon med en sang krever langt mer intelligens og finesse enn det som framvises her. Melodien er veldig godt snekret. Versene er stappfulle av spennende musikalske krumspring, og refrenget er irriterende fengende. Likevel, dette er pinlig for meg.
Christian
En direkte pinlig og utdatert låt som høres ut som en blanding av en julesang og noe som er hentet ut fra OL på Lillehammer i 1994. Artistene har også sett sine bedre dager og har ikke stemmene de en gang hadde. Sånn sett passer jo konseptet godt sammen. Årets flopp for min del.
Eirik F
Introen får meg til å tenke «Oi, er det tid for Dagsrevyen?» Men neida! Det er bare Tor & Bettan som skal synge om fred og sånn! Fin hyllest til fjorårets fredsprisvinnere. Dette føles mer som Tor Endresen featuring Elisabeth Andreassen enn en duett, men de synger da knakende bra begge to. Ganske fin låt som skapt for allsang. Når det er sagt så er ikke dette noe jeg vil sende til Eurovision anno 2015. Litt for mange klisjeer her og man har jo hørt dette minst tusen ganger før.
Eirik H
Dette tilhører 90-tallet og jeg vil helst at det skal være der. Skulle ønske de stilte med noe annet enn en fæl fredslåt.
Eivind
Låten Rolv Løvland ikke skrev til Lillehammer-OL? Dette er MGP og egentlig vissvass, men den har et refreng som fester seg og vil garantert få masse stemmer lørdag. Jeg liker denne jeg, og Bettan/Tors stemmer står godt til hverandre.
Ingeborg
Dette er rutinerte artister som blir valgt til årets Melodi Grand Prix. Men sangen blir repetert flere ganger, kan bli litt for kjedelig.
Mandy
MGP-veteraner og årets største overraskelse? Morsomt at Bettan er tilbake nå som det er jubileumsår, men der stopper moroa for meg. Låta er proppet full av klisjeer og alt annet kliss som var vanlig da disse to hadde sine glansdager i MGP, men dette minner mer om en julesang i mine ører.
Jeg forstår at NRK ønsker å ha med veteraner for å skape bredde i startfeltet, men da fortjener de en kvalitetslåt som kan fungere internasjonalt, hvis de skulle vinne MGP. Der syns jeg de bommer! Årets nedtur for meg..
Michael
To modne personer går irsk! Ja, hvorfor ikke… Det er ikke den nyeste lyd, her er en klassisk opskrift, nu sat sammen som på den grønne Ø ude mod vest. Her vil man kunne ramme bredt omkring, og derved få billige point med sig ved afstemningen. Bettan har vel alle dage kunne gøre det, det har hun jo vist tidligere, kan en flirten med Tor tage det til endnu en sejr – det vil tiden vise.
Thomas
Pompøs, klassisk «Grand Prix-låt» som høres ut som en blanding av «Se ilden lyse» fra Lillehammer-OL og Magnus Bäcklunds MF-bidrag The Name of Love fra 2006. Selv om teksten er årets mest klisjéfylte går jeg uansett «i gång» på dette; melodien sitter smakk i øret, og Bettan og Tor er definitivt finalens mest rutinerte artister som garantert vil levere 100% stemmeprakt på scenen.
Tommy
Stor fan av Bettan, men denne blir for gammeldags og utdatert.
I løpet av helgen kan du lese våre vurderinger av de seks siste låtene i Melodi Grand Prix 2015!