Tyrkia hoppet så kjent av ESC-karusellen i 2012, og har deretter knapt viet en videostripe for konkurransen. Etter tre år på sidelinjen, er det imiderltid små tegn på at 2003-vinneren i alle fall speider mot en mulig retur.
Den gjengs oppfatning for årsaken til landets «boikott» av deltakelsen i Eurovision, har vært en utbredt oppfatning mot både gjenninføring av juryordningen og de såkalte «Big 5». Går man derimot litt mer detaljer i sømme, så støter vi imidlertid også på en generell misnøye mot hele EBU – der Tyrkias TV-selskap, TRT, gjennom mange år har følt seg forbigått i korridorrene som et av Europas større medieselskap.
Årsaken til Tyrkias motbør mot en deltakelse i ESC finnes deretter trolig ikke bare i katastrofe-resultatet fra Düsseldorf i 2011, der landet til alles overraskelse ikke maktet å kvalifisere seg til finalen.
Fredag skrives det side opp og side ned på omtrent samtlige fan-sider av Eurovision om at landet nå for alvor vurderer å komme tilbake til neste års konkurranse, et rykte – eller en uttalelse – hentet fra en landets større aviser, Cumhuriyet. Det bør nevnes at dette er vestlig orientert dagsavis, som politisk står godt til venstre og blant annet ikke har gått i veien for å trykke blant annet de berømte satiretegnene fra Charlie Hebdo.
Samtidig har TRT gjennomgått et styreskifte, der den nye direktøren Şenol Göka virker adskillig mer åpen til en deltakelse.
«Nå lytter endelig EBU til oss», sier han til avisen og henviser til at land som Italia, Romania og Bulgaria visstnok også har rettet kritikk mot «systemet». Göka sammenligner ESCs «feil» med en fotballkamp, der de siste årenes feilgrep blir som om vesentlige dommertabber. Ville ikke slike tabber der bli slått hardt ned på?
Imidlertid vises det ikke til og hva og hvordan og eventuelt hvilke regler det pekes mot, men bak linjene kan man lese at det kanskje først og fremst er en «utagering» av sceneshowene som har vært Tyrkias problem. Finlands kyss i Malmö kan være blant disse, og selv om det kan virke rart for oss i det kalde nord:
Er det mulig at EBU og arrangørene heretter vil be om at det vises større respekt også for de mer konservative kulturene blant deltakerlandene når det gjelder scenefremføringene?
At Tyrkia snuser på en retur virker trolig nok, men blir det da på bekostning av ytringsfriheten?