Hver høst avholder EBU et såkalt «kreativt forum» for sine medlemsland, der blant annet Eurovision som konkurranse er tema. I år ble denne avholdt i Berlin.
Der man for ett år tid siden fokuserte på bruk av de sosiale mediene til å promotere konkurransen, var «suksess» årets stikkord for de omlag tyve delegasjonsmedlemmene fra hele Europa – pluss Australia.
Spesielt invitert var delegasjonslederne fra Belgia og Italia, som ovenfor panelet forklarte seg grundig om landenes konsekvente uttakning av bidrag. Belgiske RTBF, som er den franske TV-reklamen i landet, har de to siste årene (2013 og 2015) bevisst innledet et samarbeid med showet The Voice – og har med en 12. og fjerdeplass gjort det bedre enn på et langt tiår. Og i alle fall slått den flamske søsterkanalen i nord, VRT, langt ned i støvlene når det gjelder resultater.
Leslie Cable fra Belgia kunne fortelle at The Voice, som kanalens kanskje største seermagnet, har vært et bevisst valg når det gjelder valg av artist. I tillegg er programlederen av The Voice også kommentator for kanalen under ESC-sendingene, slik at en link er til stede fra det ene showet til det andre – selv om landet velger å finne selve bidraget internt.
Resultatet har vært en kraftig stigende interesse også i den sørlige delen av Belgia hvor RTBF regjerer med sine franske TV-sendinger, men Loic Nottet fikk stor suksess også i de andre delene av landet etter suksessen i Wien.
Tilsvarende samarbeid finner man i Italia, hvor man også gjennom alle år har valgt artist fra Sanremo-festivalen. Ikke alle år har sendt oss verken vinner-artist eller -låt, men koblingen i de to landene er allikevel påfallende like: Ett populært TV-show hjelper det andre frem.
TV-tallene i Italia var ikke noe særlig å skryte av etter at landet vendte tilbake til konkurransen etter over ett tiår på sidelinjen, men også for RAI er interessen stigende: Nettopp fordi de oppnår gode resultater og sender noen av landets aller største navn.
Den tredje biten av «koden» fra både Belgia og Italia er et godt samarbeid med plateselskapene, som i begge land er sterkt inne om ikke i selve utvelgelsesen – men for å støtte og promotere artistene gjennom medier og musikkvideoer.
Australia og Sverige hadde også sine folk i panelet, og begge poengterte dette med å ha et plateselskap i ryggen som viktig for suksess.
Ingen større konklusjoner ble trukket ut fra diskusjonene under konferansen, men det syntes klart en rød tråd over at landene som våger å satse på tvers av medier og programmer – og med en «backing» fra landets musikkbransje – er også de landene som i alle fall for øyeblikket lykkes best i Eurovision.
PS! Selv om sosiale medier ikke var et stort tema på konferansen denne gangen, ble det allikevel poengtert en enorm oppgang i bruke på spesielt Twitter under sendingene fra Wien. Tallene var på over 2,3 millioner engasjement over mediet – opp 20 prosent fra fjorået.