I sommer inviterte vi våre lesere til å komme med sine ønskeartister og låtskrivere til den norske finalen i Melodi Grand Prix. De artistene som er ønsket av flest kontakter vi og spør om det er aktuelt å delta. JOWST har allerede sagt at de er klare, og er involvert i flere låter med tanke på Eurovision 2018.
En annen av artistene som flere har ønsket seg er Reidun Sæther som var med i 2012 med låta «High on love». Se og hør den nederst i artikkelen. Etter den gang har hun vært med i Stjernekamp, Allsang på grensen, Beat for Beat og mange andre TV-programmer. Hun har også spilt i musikaler som «Les Miserables» og «Trollmannen fra Oz». Reidun Sæther bor er utdannet sangpedagog og er utdannet ved Teaterhøgskolen i Gøteborg, og bor nå rett ved norskegrensen i Strømstad i Sverige. Hun er særdeles klar for mer Grand Prix.
– Det ville være dumt å la vær sier Reidun Sæther til escNorge.
– Jeg er meget positiv til å stille op i Grand Prix igjen. Det er noe jeg håper å få til snart. Men jeg vil ikke stille før jeg har den helt rette låta for meg.
Reidun Sæther sier hun nok ikke er like innsatt i ESC som de mest hardbarka fasnen, men at hun pleier å få meg seg finalen både i Norge og internasjonalt og synes det er et gledelig arrangement.
– Jeg har minner fra barndommens Grand Prix, det føltes så høytidelig og flott. Det var aftenkjoler, aksenter og respekt og likeverd. Nå i ettertid er jo at dette var en av de viktigste kildene jeg hadde som barn for å få innblikk i andre kulturer i Europa. Jeg tenker at ESC er kjempeviktig fordi det bidrar til å knytte bånd mellom landene og skape en tilhørighetsfølelse til Europa. Det er som OL i musikk.
Vi i escNorge har snappet opp at det i enkelte kretser av norsk musikkbransje fortsatt er litt «fy fy» å delta i en musikkonkurranse som Melodi Grand Prix. Vi spør derfor Reidun om hva hun tenker om Grand Prix sin posisjon i norsk musikkbransje nå i dag.
-Jeg har også hørt om dette, men jeg tror dette kred-snobberiet er et fenomen som er på vei å forsvinne sammen med youtube-generasjonen. Jeg Håper det hvertfall!
Hun mener at bidragene jevnt over i dag har kvaliteter somer høy nok til å kunne hevde seg på hitlistene generelt.
-Melodi Grand Prix er en ypperlig anledning for artister til å gå verdifull TV-eksponering. Det føles fortsatt som at hvem som helst kan vinne dersom de bare treffer en nerve hos publikum. I mine øyne er Melodi Grand Prix framfor alt et TV-show, der dramaturgie og seertallene har høy prioritet. Jeg synes at produksjonsteamet i NRK gjør en utrolig god jobb med dette. Men det medfører jo naturlig nok at MGP i stor grad er rettet mot et norsk publikum og tar for seg musikkstiler man allerede har fått bekreftet er populært i norsk musikkbransje.
Reidun Sæther antyder at NRK og MGP her har noe å lære av svenskenes uttaking til Eurovsin Song Contest, Melodifestivalen
– Svenskene har de siste årene vært flinke til å bruke Melodifestivalen som arena for både musikalsk og visuell nytenking, og dette viser å bli godt motatt i den internasjonale finalen. Jeg håper vi får se mer av dette også i Norge framover. Da er det jo veldig viktig at bransjefolk med høy faglig kompetanse ser på Grand Prix som noe som er høystatus.
Reidun Sæther skjønner ikke artister og låtskrivere som vegrer seg mot å delta i konkurransen:
-Hvorfor ikke dyrke et medie som potensielt kan treffe et par hundretalls millioner mennesker på verdensbasis?
Det er nesten dumt å la vær! avslutter Reidun Sæther.
Reidun Sæther mener at MGP primært er et TV-show som musikkbransjen i Norge bør se på som høystatus. Det ville være dumt å ikke dyrke et medie for norsk musikk som potensielt kan nå ut til 200 millioner mennesker sier hun, og vil gjerne bidra snart igjen. Hva tenker du om Reiduns tanker om Melodi Grand Prix og posisjonen har i norsk musikkbransje?