Vi har spurt våre lesere hva de mener NRK bør gjøre for å trappe opp vinnersjansene i Eurovision Song Contest. Saken inneholder en oppsummering av punktene som gikk igjen flest ganger.
Det er nå 13 år siden Alexander Rybak sjarmerte Europa i senk med sin Fairytale, og sikret Norge seier i ESC med datidens største poengsum. De fortryllende tonene skapte eufori og det var ingen tvil, både på hjemmebane og i Europa, DETTE var en vinnerlåt.
Vi har bare misset finalen to ganger siden vår forrige seier, og det sammenlagte resultater viser at vi har vært 6. best i Europa siden den gang. Det er en svært positiv statistikk hvis målet er å sikre seg en finalebillett, men det er et stort steg opp fra topp 10 opp til 1. plass!
NRK virker å være fast bestemt på at en ny ESC-seier er svært ønskelig, og at dette er noe de jobber hardt for å få til, men til tross for dette har vi ikke truffet blink hos både publikum og juryen ute i Europa. Margaret Berger kom nære med sin 4. plass i 2013, og KEiiNO fikk flest stemmer av seerne i 2019, allikevel ble det bare en 6. plass sammenlagt.
Man kan nok ikke planlegge seg til en Eurovision-seier, men det finnes enkelte land som ser ut til å ha knekt en Eurovision-kode som både sikrer finalebillett og gode vinnersjanser oftere enn mange andre land. Noen av disse landene er Italia, Ukraina og Sverige som til stadighet sikrer jevnt med poeng og kommer høyt på resultatlistene.
Hva skal til for at Norge skal knekke denne koden og komme enda nærmere sin neste seier i Eurovision Song Contest? – Vi må starte med å se på vår egen utvelgelse, Melodi Grand Prix, og låtene det norske folket får velge mellom å sende ut i Europa.
Vi har spurt våre trofaste lesere for å finne ut hvilke grep de mener NRK må gjøre for å styrke vinnersjansene våre, og her er noen av punktene:
- Låter bør høres ut som de kommer fra Norge
En trend i ESC de siste årene har vært låter på eget språk, med et innslag av folketoner flettet inn i moderne beats. Flere av våre lesere mener dette er viktig for å vise Europa at vi er stolte av våre røtter! Spesielt mange ønsker seg flere låter med norsk tekst, og det etterlyses flere samiske bidrag.
- Mer sjangerbredde og mangfold
Det ønskes flere originale låter som reflekterer den norske musikkscenen. Med dette mener ikke leserne pop-låter med innslag av rock, folkemusikk, samisk, EDM etc. som er MGP-tilpasset, men det ønskes mer ektefølt musikk tro mot sin sjanger. Det nevnes at MGP-låtene har vært litt for flate og uoriginale de seneste årene, og at utvalget er for snevert. I ESC vinner gjerne kvalitetslåter som er utypiske og nyskapende, dette behøver vi ha mer av i MGP. Låter som lages på ‘bestilling’ blir litt masseprodusert og generiske. Vi bør vise mer av bredden i norsk musikk, også ytterpunkter som ligger langt fra pop-landskapet.
- La artistene skinne innenfor sitt eget felt
Flere etterlyser artister og låter som er tro mot sin sjanger, da dette både blir mer ektefølt og troverdig når sangene skal fremføres, men at det også skaper et mer variert MGP. Mange har tro på artister som har vært med å skrive låten sin selv, med et budskap som betyr noe for dem personlig som derfor blir lettere å formidle til seere og juryene.
- Ingen forhåndskvalifiserte
Flere mener ordningen med forhåndskvalifiserte må skrotes, slik at det blir rettferdig for alle som deltar. Dette begrunnes med at en vinnerlåt må være sterk nok til å utkonkurrere alle andre låter, og selv om de siste vinnerlåtene har vært blant de forhåndskvalifiserte så er dette låter som, etter all sannsynlighet, ville vunnet uavhengig om de måtte gjennom en kvalifisering først. Det betyr ikke at låtskrivere og artister ikke kan inviteres til å delta, men de bør ikke få noen fordeler på bakgrunn av navn og fartstid i bransjen.
- Flere veteraner og mer nostalgi
Det er enkelte som mener vi har for lite nostalgi i MGP. Det etterlyses flere veteraner i en mer moderne innpakning. Andre påpeker at veteraner bør være tro til sin sjanger og spille på sine styrker, ikke pakkes inn i en ‘sirkusversjon’ for å passe inn i nåtidens MGP. Veteraner med lang fartstid kan være med å heve nivået og skape en fin kontrast til de yngre talentene.
- Få tilbake juryen
Her virker flertallet å være enige – vi vinner ikke Eurovision før en jury er på plass i MGP! Her bør vi lære av våre naboer i Sverige. Det er derimot ulike meninger om juryen bør være norsk eller internasjonal. Noen mener en norsk jury vil hjelpe oss å sende den beste norske musikken, andre mener en internasjonal jury best vil kunne veilede oss nærmere en vinnerlåt, da de har innsikt i hva slags musikk som slår an i deres hjemland og ute i Europa for øyeblikket.
- Låtene må være gode nok til å ha en sjanse i ESC
Noen mener sanger som åpenbart ikke vil ha sjanse internasjonalt bør holdes unna MGP. Istedenfor å fylle ‘kvoter’ med ulike artister, aldersgrupper og sjangre bør MGP-redaksjonen fokusere på å velge det beste av det beste som sendes inn, selv om dette kan bety at vi ender opp med flere låter innenfor samme sjanger, og færre av en annen. Kvaliteten på låtene må veie tyngst av alt.
- Frem med lommeboka
Hvis NRK virkelig vil vinne må de budsjettere for det fra starten av. Man bør ha råd til å levere det beste av det beste når det kommer til teknologi, sceneshow og kostymer. Det må også settes opp et budsjett som gjør det mindre risikabelt for artister å være med i MGP. Vinneren vil kanskje tjene litt på seieren, men for mange av de andre som er med kan det kanskje bli mer utgifter. MGP-deltakelse bør også sikre radiotid, fremføringer i andre NRK-programmer i tiden fra lansering frem til finalen.
Kanskje noen av disse grepene kan hjelpe oss nærmere en Eurovision-seier, men det finnes selvsagt ingen garanti for det. Eurovision er et sjansespill der alt skal klaffe for at man skal nå til topps.
Vi håper uansett tipsene fra våre lesere kan være fin sommerlesing for de som måtte glede seg til den kommende MGP-sesongen!
Er du enig eller uenig i disse innspillene, eller har du andre forslag til hvordan vi kan gå til topps i Eurovision? Bli med og si din mening i vårt diskusjonsforum.