Tradisjon tro har tidligere Eurovision-kommentator Jostein Pedersen lyttet seg gjennom årets bidrag og gitt oss sin topp ti.
Denne artikkelen er et blogginnlegg som gir uttrykk for Jostein Pedersen sine vurderinger og meninger om låtene.
– Årets deltagere viser at Europa vil ha tempofylte sanger, ikke tunge ballader – med visse unntak. Oppsiktsvekkende frisyrer, klamme kostymer og utagerende koreografi som lokker frem smilet på lørdagskvelden. Alle kommenterer! Dette er underholdning og roper på raffe kommentarer!
Som vanlig hagler det med plagiatbeskyldninger, remjende sursang (Heia Polen!) og nytt av året: Hatefulle nett-diskusjoner om utøverens evne til å synge bra på direkten. Man har da mobil og nett på world wide web! Alt er der ute, og det er ganske fælt.
Vurderingene er gjort så langt det er mulig om profesjonelle opptredener. Det er ennå tidlige dager og mye kan forandres – håper man. Men ingen kan forandre de tre avgjørende minuttene som bestemmer stemmetallene og selve melodien. Godt valg!
Jostein Pedersen
ÅRETS JOKER:
UKRAINA – TVORCHI – HEART OF STEEL
Fjorårets seier var mye på grunn av krigen med en fengende sang og fremførelse. Nå spørs det med en mindre iørefallende sang/rap som duo og krigens ufattelige ondskap. Den er der og sympatien vil gå deres vei – og den plasseres hvor som helst. Ditt valg!
TOPP 10:
10. ØSTERRIKE: TEYA & SALENA – WHO THE HELL IS EDGAR?
Humørbombe med rap og melodiøs katolsk messe på engelsk/latin. Regn med allsang og trampeklapp, for dette er faktisk moro om den amerikanske krimforfatteren Edgar Allan Poe (død 1849) som selvsagt bare er vrøvl. Der Finland har «Cha Cha Cha», har Østerrike «Poe Poe Poe».
9. ISRAEL: NOA KIREL – UNICORN
En av Israels største stjerner på engelsk. Her er dramatikk som ender på dansegulvet. Hun har sterk stemme med hele fire temposkift – kjøp fire, betal for en, liksom, i TikToks ånd. Dette liker Sør-Europa, for synge kan hun.
8. STORBRITANNIA: MAE MULLER – I WROTE A SONG
Hun har faktisk vært med å skrive sangen. Og var sikkert på tropisk nachspiel hos Kygo som høres. Tre mislykkede ep-er, sommerhit i fjor (Better Days) sammen med produsentduoen Neiked og Polo G (32UK/23USA), men aldri hatt konsert før pre-party i Barcelona der hun fikk slakt.
Det vil nok rette seg, men hun er et utmerket eksempel på TikTok-generasjonen som aldri har stått foran et publikum, men som føler seg hjemme med teite videoer og studio. Gi henne en sjanse for «da-da-da-da-da-rei»- verset er fengende. Tenk Sophie Ellis-Bextor og hun er på hjemmebane i byen som virkelig kan feste!
7. ASERBAJDSJAN: TURAL TURAN X – TELL ME MORE
Tvillingene (22) vet hvor de er, i popens hjemland, i Beatles’ hjemby. Dette er uhemmet Beatles-sjarm i en knusbedårende Beatles-sang som George kunne ha skrevet på kjøkkenbenken en tirsdagsmorgen. En herlig pause fra Tik Tok-sanger og klinikkropper! Smask!
6. SVEITS: REMO FORRER – WATERGUN
Her kommer den, vettu. Antikrigssangen. Ballade. Refrenget begynner med «I don’t wanna be a soldier». Hånden i været den som ikke er enig. Remo er 21, kommer fra et nøytralt land, er sveitsertysk og har en formidabel tekstuttale og baryton. Fabelhaft!
5. ITALIA: MARCO MENGONI – DUE VITE (To liv)
Italiensk er kjærlighetens språk der GP-sanger handler mye om kjærlighet og været. Mengoni har gjort dette før, han ble nummer 7 i 2013 med «L`essenziale», hans sju album har ALLE nådd førsteplassen i Italia. Uansett språk, nynner vi med. Det er noe med innlevelsen og lidenskapen. Det kan ikke kjøpes for penger, men kanskje med en sang?
4. NORGE: ALESSANDRA – QUEEN OF KINGS
Her kommer Norges friske pust, 20-åringen fra Stathelle, Lillehammer og Italia. Vi elsker henne hemningsløst, og sånn må det være. Hun er en av jentene, men på scenen blir hun stjerne. Viking-pop er ikke noe nytt i ESC, men Alessandra gjør det til noe nytt og spennende fra et kvinnelig perspektiv. Treffer hun topp-tonen? Ja, det gjør hun! Riktignok var det bekmørkt i den norske sparsommelige finalen, i Liverpool skinner det, med kraft og lys fra Norge. Hun er lyset vårt. Syng, jente, syng!
3. FRANKRIKE: LA ZARRA – ÉVIDEMMENT (Åpenbar)
Hun er fransk kanadisk og har de siste to årene gjort karriere i sitt nye hjemland. Her kombinerer hun fransk chanson-tradisjon med nattens klubb-rytmer. Stor stjerne i hjemlandet med pulsen på nåtiden. Hun kan godt være en Grace Jones som danser til Mylène Farmer. Flott på scenen. Jepp, dette er lyden av Marseilles og Paris i nåtid. Vi lengter fremover mens vi ser bakover. På fransk.
2. SVERIGE: LOREEN – TATOO
Gjør hun en ny Logan og vinner for andre gang? Storfavoritt. Denne sangen er for introvert og publikum skjønner ikke hva hun synger om. Den er ikke iørefallende som 11 år gamle Euphoria. Artistisk er den en kraftanstrengelse sanglig der man må synge liggende – det er svært vanskelig – og så reise seg opp. Prøv det, den som vil! Loreen klarer det, men det er på grunn av henne, ikke sangen. Hun vinner, sangen taper tross seks låtskrivere. Det holder ikke til seier. Vi vil ha et refreng!
1. FINLAND: KÄÄRIJÄ – CHA CHA CHA
Det er lørdagskveld og moro i millioner av hjerter. Her er hardrock, rap og en suggererende barnesang til slutt. Alt pakket inn i vågale cha-cha-cha-kostymer og, eh, fascinerende sang. Ikke allverdens stemme, men du verden for en tilstedeværelse og forbudt koreografi som Europa elsker! Dette vet jeg litt om siden jeg kom overlegent sist i Skal vi danse sesong tre med en mega-giga cha-cha-cha. Vi synger og danser med Käärija! Kippis og gratulerer!
Jostein Pedersen var kommentator for ESC fra 1994 til 2010 for NRK og VGTV med unntak av 1995. Han har gitt ut to bøker om Melodi Grand Prix og Eurovision, «Historien om Melodi Grand Prix» i 1996 og «Melodi Grand Prix» i 2010. Den sistnevnte skrev han sammen med GP-klubbens første president, Kato Hansen. Nå reiser han Europa rundt med GP-quiz og GP-disco.
Vi takker Jostein Pedersen for hans vurdering av 2023-låtene!