Dette er et blogg-innlegg og representere kun skribent Morten Thomassens egne synspunkter.
Av og til kan man jo lurer på hva som skjer i vår elskede konkurranse og i denne serien skal jeg kommentere noen episoder og hendelser som så absolutt fortjener tittelen «Hvorfor».
Noen år vinner en låt veldig overbevisende den norske finalen, men det betyr ikke nødvendigvis at det er den låten folket flest husker når vi gir finalen noen år på baken.
Dette er vel spesielt tilfelle tilbake i 1976 da Anne-Karine Strøm manglet skarve 8 poeng på å slå låten som kom på andre plass med 300 poeng, 1498 stemmeberettigede gav sin favorittlåt sitt ene poeng og låten «Mata Hari» knuste dermed sine konkurrenter de den hanket inn nesten 43% av stemmene.
Låten som poengmessig ble gruset heter naturligvis «Voodoo» og ble på mange måter en slags gjennombruddslåt for Jahn Teigen selv om han allerede hadde vært med i den norske finalen året før.
I tospann med Inger Lise Rypdal sang han låten den daværende ektemannen til Inger Lise, Terje Rypdal hadde skrevet og dette markerte vel også en slags debut for rock i MGP vil jeg nesten påstå.
Låten «Voodoo» klarer kanskje ikke så mange y nynne på sånn rett fra hukommelsen, men skjelett-drakten til unge herr Teigen har brent seg inn i minnet på mange TV-seere som så finalen, både direkte og senere, faktisk var pauseinnslaget i MGP-2016 viet akkurat denne drakten.
At MGP-legende Jahn Teigen brukte den ikoniske skjelett-drakten var faktisk en stor tilfeldighet, bandet han spilte i Popol Ace fikk klær fra jeans-produsenten Levis og de hadde hatt en Denim Art Contest der man kunne sende inn Levis-klær man hadde «pyntet» litt på og drakten som vant som vi nå alle kjenner var det en ukjent 15 år gammel jente som hadde designet og da Jahn var innom falt han for drakten og brukte den under sendingen.
Ryktene sier at han brukte den capen han også hadde på seg for å skjule hva han hadde tenkt å ha på seg for de som produserte sendingen, så det var nok flere enn de som så på TV som fikk et aldri så lite sjokk, og sett med 2024-øyne er det muligens litt latterlig at en såpass uskyldig drakt kunne skape såpass mye oppstuss, men det gjorde den altså til gangs.
Nå for tiden heter det at det koker på sosiale media når noe oppsiktsvekkende hender, tilbake i 1976 fantes ikke dens slags så skulle du utrykke deg måtte du enten skrive leserinnlegg til en avis og håpe at de trykket det, eller som noen faktisk gjorde, ringe inn til NRK og klage din nød over det du syntes var et overtramp mot de som så på TV.
Om de 1498 som stemte (Bergens-juryen manglet 2 stykker) gjorde dette etter en generalprøve eller selve sendingen vet jeg ikke og om de så eller bare hørte fremføringen vites ikke, mon tro om det kanskje er en av grunnene til at «Voodoo» ble såpass langt bak førsteplassen poengmessig.
Dog, man kan jo ikke la være å tenke på hvorfor ikke denne vant, nå må det sies med den holdningen NRK hadde til hvordan artister skulle fremstå kostymemessig i en internasjonale finale så hadde nok ikke godeste Jahn Teigen fått med seg skjelett-kostymet til den internasjonale finale i Haag, dog den kunne ikke gjort det dårligere enn den låten vi sendte, den kom på sisteplass, gull-lame-kostyme til tross.
Uansett, det hadde vært megakult om det var dette vi serverte det europeiske publikummet for nesten 50 år siden, med en slik stunt på den tiden hadde denne låten også vært en ESC-evergreen og ikke «bare» en MGP-evergreen.