Frankrike er escNorges største favoritt blant de 43 bidragene til Düsseldorf – men det er tett i toppen, og den nesten klassiske «Sognu» må nok kjempe en innbitt kamp mot adskillig raskere låter fra Ungarn og Storbritannia.
Disse tre låtene står etter vår mening i en særklasse i år og er våre eneste femmere. Ellers er bidragene brodelig fordelt nedover skalaen…
Kommentarer og poeng satt løst blant teamet til escNorge da samtlige 43 låter fikk gjennomgå fredag kveld. Her er vår dom over Stella og konkurrentene i Düsseldorf i mai.
Enig eller ikke enig? Skriv en kommentar – og stem frem dine favoritter i vår egen store 2011-avstemming (link).
SEMIFINALE 1:
«Jestem» – som betyr «jeg er» – er både det første ordet, tonen og bidraget i årets finaler. Låten er en god introduksjon på årets heat, som kjennetegnes av moderne og friske impulser. Blir trolig etter litt om og men fremført på polsk – og vil etter vår mening nå gjennom til finalen.
2 NORGE
Startnummer 2 har ofte blitt sett på som dødens posisjon i denne sammenhengene, men vi skal ikke lengre enn til fjoråret der bidragene fra begge semifinalene gikk videre. Og det gjør Stella! Selve låta fikk gjennomgå litt av flere i teamet, men det var dette med den berømmelige totalpakka da…
Farlig dame med farlig låt som bråker og dundrer av gårde. Her er det riktignok mye «passion», men det må da være andre måter å vise dette på? I videoen lander imidlertid Aurela trygt på beina etter hvert…
Kanskje landets svakeste bidrag noensinne? Noen vil helt sikkert like denne også (og en av oss gjorde nettopp det), men akkurat i år tror vi Armenias forsøk strander på forsøket – og legger de intelligente refreng-linjene på hylla…: «Boom Boom – chaka chaka…»
En spennende gruppe med et spennende uttrykk klarer ikke helt å nå gjennom med dette noe monotone rockebidraget. Tyrkia nådde andreplass i Oslo med et fyrverki av en gitarlåt. Her har nok fyrverkiet lagt seg noe – men Tyrkia når nok finalen lell.
6 SERBIA
Friske toner og farger med en frisk vokalist med klare referanser til 60-tallets pop/soul. Svært delte meninger om Nina, som omtrent fikk poeng på hele skalaen. I denne semifinalen, som for oss står svakere enn den andre, vil Serbia fint kvalifisere seg.
7 RUSSLAND
Kjekkas og storstjerne Alexey vil høyst trolig føre Russland høyt, høyt opp på resultatlista i Düsseldorf. Et moderne og friskt, men etter hvert noe stillestående bidrag som skiller seg sterkt fra Serbias retro-låt. Se opp for koreografi!
8 SVEITS
Ruslende, sommerlig og sjarmerende var blant stikkordene som falt for årets sveitsiske bidrag. Fremstår som jordnær og kanskje troverdig etter Russlands «angrep» – og kan i sin enkelhet ha finalesjanser.
9 GEORGIA
Georgias gruppe byttet vokalist etter den nasjonale finalen, og vi er litt usikre på hvor god «hun nye» er. Et av finalens mest hardslående bidrag, med referanser til Evanescence og litt Linkin Park-rapping. Kan dra fordel av å være annerledes, men etter vår mening forblir Georgia uten finalepass i år.
10 FINLAND
Har forunderlig nok startnummeret til fjorårets gitarplunker Tom Dice, og vil nok bli sammenlignet med «Me And My Guitar» fremover. En fulltreffer hos noen av oss, men også mer måtelig mottatt. Årets eneste «grønne» bidrag bør allikevel fint sjarmere Finland til finalen.
11 MALTA
Man skal ikke le av artister som virkelig forsøker. Og Glen Vella forsøker virkelig… Vi tror nok en gang at Malta må erklære landesorg og forbli i semifinalen, selv om de skal ha honnør for å ikke komme med nok en stor ballade.
Velkommen tilbake til San Marino, som gjorde et enslig og fåfengt-fengende forsøk i 2008. Senit er en flott artist med god stemme, men balladen – som synges på engelsk – blir for anonym til å kunne hevde seg. Dessverre.
13 KROATIA
Original-tittelen «Break A Leg» er heldigvis fjernet, og studioversjonen til Daria er slett ikke så ille. Imidlertid ble denne pop-discoen fremført svært så labert i den nasjonale finalen, slik at Kroatia etter vår mening nok må stå på sidelinjen under finalen i Düsseldorf.
14 ISLAND
Sympati-stemmer brakte trolig Islands bidrag til Tyskland, da Sigurjòn selv falt fra kort foran den islandske finalen. Den retrospektive «Coming Home» er småruslende og har et småsjarmerende refreng, men det er vel en fare for at Island for første gang på mange år ikke blir å se i finalen.
15 UNGARN Kati Wolf – What About My Dreams
Ungarn er tilbake etter et års pause fra sirkuset – og sender likesågodt en av de virkelig store favorittene. En dundrende og suggererende popsak, som nesten blir for mektig mot slutten av låta. Det bør imidlertid nevnes at Kati Wolf også ble slaktet av en av våre… |
16 PORTUGAL Homens da Luta – A luta é alegria
En slik låt som på ingen andre måter kunne være fra noe annet land enn Portugal. Som overvintret fra den portugisiske nasjonale finalen i 1974 eller deromkring. Vår bunnkandidat – og bermen på scenen kan trygt bytte ut kostymene etter semifinalen. |
Klassisk ballade – som forsøker å smelte lytteren med en fransk tittel. Det klarte den også, men kun et fåtall av oss. Litauen må nok belage seg på nok et år på sidelinjen, kun i 2005 og 2009 har landet kommet seg videre til en finale.
En litt eterisk ballade som kanskje mangler det umiddelbare og ikke minst «den store T-en». Vakkert og ungt par som hos oss scoret jevnt på skalaen – og Aserbajdsjan kan godt mulig fortsette med sin fine rekke av topp 10-plasseringer. Men kanskje ikke helt i toppen?
Hellas redder seg til nok en finale. I år skyldes dette en noe svak semifinale – samt at de nesten som vanlig er heldige med startnummeret. Vi lot oss ikke helt begeistre av finurlig rapp blandet med et meget gresk refreng, men bidraget skiller seg uansett litt ut i årets heat.
SEMIFINALE 2
Veteran og 1999-deltaker kommer med en årets mest komplekse låter, som bringer Bosnia tilbake til røttene etter et par år med gitarer. Klarer fyren å roe seg ned litt på scenen, kan det også bringe landet tilbake til en meget bra plassering.
Østerrike er tilbake etter tre års fravær, og sender en av årets sterkeste ballader. Refrenget er kanskje litt fraværende, og live-utgaven matcher ikke trøkket fra studioinnspillingen. Samlet sett er alllikevel Nadine inne blant vår topp 10 – og etter vår mening bør Østerrike komme seg til en finale.
3 NEDERLAND
Trivelig men kanskje noe anonym radiopop, som har blitt oversatt til engelsk siden den nederlanske finalen. Trioen synger bra, men låta mangler et umiddelbart refreng som fester seg. Vi må tilbake til 2004 for å finne hollenderne i en finale, og vi er redd for at det nok ikke skjer i år heller.
A capella-låter har aldri trivdes på en Eurovisjons-scene. Mulig at disse greiene er både gjennomført, velarrangert og originalt – men det hjelper lite når låta hopper av gårde i en kakofoni av stemmer og melodifraser. Eneren er råsterk, noe som skyldes at en av oss var meget begeistret.
Jevnt delte meninger om tvillingene, i en ballade som kan tjene på å komme like etter Belgias havari. Tvilen gjelder om dette holder live – og kanskje er den moderne balladen litt for stillestående og anonym i lengden. Vi spår allikevel at Slovakia i år bør ha en reell sjanse til finaleplass.
En i utgangspunktet fin ballade, som Mika – som er ei dame – fremfører like fint. Som alltid har Ukraina gjennomgått en usedvanlig rotete utvelgelsesprosess: I fjor gikk det bra, men vi spår at i går kan det kanskje ikke gå så bra. Låta er rett og slett for svak.
Gutta med bestemora fra 2005 hadde nok trengt hjelp fra både bestefedre, grandonkler og fillemødre i år. Dette er dypt tragisk, noe de fleste av oss var helt innforstått med. Fæl bom fra Moldova, og det blir nok ikke så stort «lucky» for moldoverne i år, nei.
8 SVERIGE
Svenskene har gått tilbake til det de kan best: Enten være veldig populære – eller være fryktelig upopulære. Skalaen glødet under wonderboy Eric Saades videogjennomkjøring, og de mange høye scorene sørget for at «Popular» havner på en god 4-er – og finaleplass sikret for svenskene i år.
Trekningene har plassert årets andre gresk-kyprioter borte fra sine greske brødre i den første semifinalen. Det er nok ikke til Christos’ fordel, for selv om dette kanskje er blant årets mer originale innslag, er låt og vokalist rett og slett for svake til at Kypros vil kjempe om finaleplass i år.
Forglemmelig låt i skjæringspunktet pop og rock. Her er det trøkk som det suser, uten at for mange av oss lot seg verken imponerere eller skremme. Poli sliter litt vokalt inne i lydmuren, og selv om det finnes verre ting i denne semifinalen vil det nok kun bli en liten opptreden for Bulgaria i år.
Her støter vi nok på kraftige ting, men denne gang oppfattes det hele nokså kaotisk. Igjen er det nok adskillig mer originalt enn f eks Sveriges bidrag – men hva hjelper det når det hele ender opp i en suppe av toner og forsøksvise østlige flørtende fraseringer. Havari!
Der den første semi-en hadde «Boom Boom», smeller Israel til med like originale «Ding Dong». Forsåvidt en hel kurant sak fremført av 98-vinner Dana International. Men kjære Dana: Her må det gjøres noe med opptredenen, for er det opp til oss: Du er i kjempetrøbbel med tanker på avansement i år.
En ballade som kanskje kan kalles typisk slovensk – og det er noe vi liker. Skal visstnok fremføres på engelsk i Düsseldorf, men foreløpig er det kun den slovenske versjonen som er ute. Dramatisk og melodiøst – selv om noen tok seg en god pause under denne.
Under Ovis ledelse vant Hotel FM den rumenske finalen på nyttårsaften. En trivelig og refrengkraftig sak, som nok er blant årets mer tradisjonelle Eurovisjons-låter. Vi tror nettopp at det kan være en fordel, og sender Romania igjen til en finale.
Dette er en original og velklingende sak, som imidlertid må forbedres kraftig på scenen. I studio er dette bra, men Getter Jani har noe å jobbe med vokalt i ukene som kommer. Vi satser på at hun klarer det, gir låta mer enn godkjent – og Estland finaleplass.
Rock møter litt folk – og en syntetisk balalaika skal føre Anastasia til finalen i Düsseldorf. Igjen er hviterussernes bidrag et resultat av et surr uten like – og vi surrer med og velger å plassere «I Love Belarus» like innenfor finalefeltet.
Dette er hva som kanskje kan kalles en moderne radiolåt med en slik tittel vi har sett flere steder før. Duoen synger bra og låta er bra produsert, men det ble påpekt fra flere at bidraget samlet sett nok vil forbli litt for anonym i denne semifinalen.
18 DANMARK
Igjen syder det på med plagiatbeskyldninger mot danskene. I fjor gikk det riktig så bra, og et fordelaktig startnummer vil trolig igjen føre danskene til en finale. Vi hever lighteren, synger med – og gir vennene fra London/Danmark en fin firer.
Ved siden av Sverige kanskje årets elsk-hat bidrag. Her gikk flere på lipsticken – mens andre helst falt av den. Tvilling-fenomenene som har herjet de britiske øyene sender nok Irland til en etterlengtet finale i år – om de klarer å treffe noen av tonene…
FINALE
11 FRANKRIKE
Amaury Vassili – Sognu
Vakkert, annerledes, storslått. Scoret jevnt høyt hos oss, og kuppet førsteplassen like foran Ungarn og Storbritannia. Kan bli en sterk outsider i sin mektige pompøsitet, men kanskje kan også denne semi-operetten bli for modig for konkurransen. |
Italia comeback-er med en overraskende snutt midt mellom 30-tallets pianobarer og jazzete, røykfylte barer. Fremføres stort sett på italiensk, til tross for tittelen. I likhet med Frankrike vanskelig å plassere, siden den blir stående helt på sidelinjen av de fleste bidragene.
14 STORBRITANNIA Blue – I Can
Blir nevnt av flere som en av de fremste vinnerkandidatene i årets finale. Hos oss er denne friske og godt produserte popsaken i en egen klasse sammen med Frankrike og Ungarn. Det er i hvert fall helt sikkert at britene igjen blir å regne med når poengene suser inn i mai, for en ny sisteplass blir det neppe. |
Modig og annerledes valg av tittelforsvarerne. Mye vil avgjøres av Lenas scenepresentasjon i dette noe neddempede og litt mystiske bidraget. Noen ny seier blir det definitvt ikke, og vi tviler dessverre på at vertslandet vil nå de helt store høydene på resultatlista i mai.
22 SPANIA
Lett, frisk og humørlig fra Spania i år. Uten sammenligning, kanskje den låta der rytmene og dansefoten sitter løsest ved siden av vår egen Stella. Lyst og ledig, og mer enn noen gang håper vi at spanjolene får stemmer nok til en anstendig plassering.