Snøhætta, kanskje Norges mest anerkjente arkitektfirma, har sammen med to andre designfirma, Gosu Design og Handverk, fått det overordnede ansvaret for å utvikle det visuelle uttrykket til finalen i Oslo i mai. Dette gjelder såvel logo som «tema» som vil gå igjen i alt fra scoreboard til CD-cover.
Operaen i Bjørvika, designet av Snøhætta (bilde fra Flickr).
Snøhætta er internasjonalt kjent for sitt design til biblioteket i Alexandria i Egypt og ikke minst her hjemme for den nye Operaen i Oslo. Gosu Design har hovedkontor i Bergen og er spesialister for TV-mediadesign. Som et eksempel fra Gosu kan vi nevne en rekke korte profilvignetter til TV2 Zebra.
Vestfold-firmaet Handverk er trolig ukjent for de fleste. Designbyrået er derimot langt fra nytt og ukjent, men har nylig byttet navn fra tidligere «Fruitcake«.
NRK røper at det visuelle uttrykket, tanken og konseptet bak Oslo-finalen nærmest er klart allerede og vil sannsynligvis, i følge prosjektleder Hasse Lindmo, offentliggjøres i løpet av «noen uker».
Kilde: Kampanje.com.