Visit Oslo jubler over god norgesreklame

Visit Oslo – som er en organisasjon som skal jobbe med å markedføre Oslo-regionen – er strålende fornøyd med virkningene av ESC-sendingene i mai.

Til tross for at selve TV-showene ikke direkte markedsførte verken Oslo eller Norge, har begivenheten sørget for en betydelig oppgang i skrevne artikler og notiser om både regionen og landet. Gjennom NRK (link) melder Visit Oslo at hele 10 400 oppslag i et eller annet utenlandsk media, handlet om Norge.

Markedsverdien til dette anslås til 134 millioner € om man skal sammenligne med et reelt investeringsbeløp. Visit Oslo har hatt en gledelig oppgang i reservasjoner og forespørsler i sommer, og det er ingen tvil om det er skapt i hvert fall en liten økende interesse for Oslo og Norge etter finalen i mai.

Tallene er stikk i strid mot hva reklamevitere og analytikere tidligere har gått ut med, der verdien i form av økte turistinntekter har vært anslått til temmelig laber.

Kilder: NRK, Innovasjon Norge, Visit Oslo

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien