Prøvene til årets Eurovision Song Contest ruller videre i Baku, og i dag var den største spenningen knyttet til de «fem store» og vertslandet Aserbajdsjan som skulle ha sine første prøver. I tillegg hadde fem av bidragene fra semi 2 sin andre opptreden på scenen.
Første land ut i dag var Slovenia, der unge Eva Boto bærer balladen Verjamem på sine smale skuldre. Eva stilte i det som antakelig er sceneantrekket hennes, en hvit, brudeaktig kjole med blomsterdekorasjoner på fremsiden, og leverte en stort sett solid prøve stemmemessig, tross noen små feilskjær. Koristene har droppet Mette Marit-kreasjonene på hodet, og nummeret fremstår polert og samkjørt og med gode sjanser til å gå videre.
Nabolandet Kroatia fulgte opp med nok en Balkan-ballade. Nina Badrić stilte også i dag i den sorte kjolen med slep hun hadde under første prøve, og tegn kan tyde på at kjolen skal dras fra hverandre i løpet av sangen og avsløre et annet antrekk under. Hun har med seg tre kvinnelige korister i hvitt og to mannlige dansere i sort på scenen. Vokalmessig var Nina sterk og stødig som alltid, men spørsmålet er om ikke Nebo vil lide av å komme rett etter relativt likelydende Slovenia.
Så skulle en av storfavorittene, Sverige, i ilden. Flere rapporterte at Loreen også i dag holdt igjen på stemmebruken siden hun har slitt med en halsinfeksjon tidligere i uken. Opptredenen er som vi kjenner den fra Melodifestivalen, med lite lyssetting og mye silhouettbruk og nærbilder av Loreen, og hun har kledd seg i en sort kimono-aktig drakt med gule innslag som er mer flagrende enn det hun hadde på i Globen. Mot slutten løftes hun av sin partner, noe som vises i en effektfull slow-motion på skjermen. Som i fjor leverer ikke Sverige helt optimale prøver, men det er ikke før under sending at det virkelig gjelder, og det vil være et gigantisk sjokk om ikke Loreen tar seg greit videre til neste lørdags finale.
Etter to ballader og Sveriges litt introverte opptreden er det så duket for et virkelig fyrverkeri når Georgias Anri Jokhadze inntar scenen. Anri åpner showet i noe som minner om en rød munkekappe som slites av og avslører en mørk dress med en glitrende skjorte som matcher de fire dansernes korte kjoler. Det er også en femte danser i lang, rød kjole som hvirvler rundt på scenen. Stemmemessig kjører Anri på alt hva remmer og tøy kan holde, og det er såpass mye futt og fart i dette overdådige shownummeret at det slett ikke skal avskrives i kampen om en finaleplass.
Det siste landet fra semi 2 som øvde i dag var Tyrkia, der vi bys på noe av dagens beste koreografi. Can og danserne er i grått, hvitt og sort, og danserne har lange kapper som de på et tidspunkt surrer rundt Can for å gi inntrykk av at han befinner seg i en båt. Vokalt meldte flere at nummeret satt bedre i dag enn under første øvelse, og med såpass mange tradisjonelt Tyrkia-vennlige land som kan stemme i denne semien skal det nok mye til om vi ikke får høre Love Me Back i finalen om en uke.
Etter en pause var det så klart for de seks landene som allerede er klare for finalen. Fordi britenes delegasjon ankom sent i går kveld hadde Storbritannia og Tyskland byttet øvingstidspunkt, slik at Roman Lob var først ut og Engelbert fikk avslutte dagen.
Tyskland leverte det flere beskriver som en av ukens beste første-øvelser. Roman får selskap av et firemanns-band på scenen, og han gjorde en stemmemessig prikkfri opptreden. Han stilte i T-skjorte og lue, men det spørs om det er dette han skal ha på seg under selve finalen. Både kameravinkler og lyssetting med masse spotlights og rød bakgrunn fungerte optimalt, og med en slik opptreden kombinert med et fordelaktig startnummer kan Tyskland meget vel styre mot sin tredje topp 10-plassering på rad.
I motsetning til Tyskland mente nok mange at Frankrike hadde litt å jobbe med etter sine første prøver. Anggun var ikke helt på høyden stemmemessig, og flere beskrev sceneshowet hennes som «rotete.» Hun stilte i jeans og trang topp, og hadde et langt, hvitt slep på ryggen som blafret i vindmaskinen. På scenen var Anggun omgitt av tre mannlige dansere som gjorde akrobatiske øvelser oppå kvadratiske bokser, og som også løftet henne i været ved flere anledninger. Det hele ble kanskje i overkant hektisk, og her trengs det nok en finpuss før neste lørdags show.
Italia regnes som en av favorittene i år, og Nina Zilli skuffet ikke på scenen. Selve opptredenen er ganske stillestående, med Nina og tre korister ved mikrofonstativene og med en bakgrunn i sort, hvitt og grått. Det er noen synkroniserte bevegelser, men det er Ninas stemme og selvsikre holdning som bærer låten og gjør mest inntrykk. Den hvite kjolen hun stilte med i dag skal hun sannsynligvis ikke bruke i finalen, da det ble vist frem noen glitrende antrekk i sølv og lilla for å sjekke mot scenelyset på slutten av øvelsen. Få vil nok bli overrasket om ikke Italia er å finne i topp 5 av resultatlisten neste lørdag.
Vertslandet Aserbajdsjan var neste land ut. Sabina Babayeva fikk selskap av tre kvinnelige korister og det som virket å være en mannlig folkemusikksanger som «kveder» i mellomspillet. Scenen er særdeles mørklagt under dette nummeret, med noen lyskastere som fokuserer på Sabina og hennes lange, hvite ballkjole – som faktisk skifter farge underveis i nummeret ettersom ulike spot’er lyser henne opp. Vokalmessig var dette en solid prøve, i hvert fall i de høyeste partiene, og det kan gå mot nok en god plassering for «the Land of Fire.»
Ved siden av Italia har Spania blitt trukket frem som en mulig favoritt i år, og Pastora Soler levde opp til favorittstempelet med sin prøve i dag. Kledd i en kort, hvit kjole med grønn kant nederst som neppe er finaleantrekket leverte hun en prikkfri vokal prøve med stor kraft og innlevelse. Bakgrunnen er i blått i versene og går over i rødt med fallende stjerneskudd i refrenget, og Pastora støttes opp av fem korister – tre kvinnelige og to mannlige – som gir ekstra fylde og harmonier i siste halvdel av sangen. Dette er en virkelig powerballade som fremføres på en glimrende måte, og med sitt fordelaktige startnummer kan den klatre høyt på listene om en ukes tid.
Aller sist ut i dag var selveste Engelbert Humperdinck for Storbritannia. Han har med seg en enslig gitarist og to ballettdansere – en mannlig og en kvinnelig – som kommer i fokus etter første refreng. Bakgrunnen er mørk, med en rad spot’er som lyser opp Engelbert, og etter hvert dukker det opp vakre skyer i hvitt, blått og solrødt på bakveggen, ikke ulikt Frankrikes nummer i fjor. Stemmen til Engelbert holder langt på vei, men han sliter med modulasjonen og ikke minst med den lange siste tonen. Om det skyldes at han er uopplagt etter reisen vites ikke, men her må nok stemmebåndene poleres før neste opptreden om britene skal ha sjanse til et bra resultat i årets konkurranse.
I morgen skal de seks finaleklare landene øve en gang til, men først skal de fem siste deltakerne i semifinale to i ilden – altså Estland, Slovakia, Bosnia-Herzegovina og Litauen, og – ikke minst – vår egen Tooji.
Foto: eurovision.tv (Thomas Hanses)