Melodi Grand Prix har et ufortjent dårlig rykte

Karin Park som har vært med å skrevet Margaret Bergers vinnerlåt «I Feed You My Love», har gått hardt ut med sterk kritikk til Melodi Grand Prix. Hun mener at kvaliteten på låtene er for dårlige. Og for en ESC-fantatiker som jeg er, føler jeg nå for å ta vårt kjære MGP-sirkus i forsvar.

Det er i en uttalelse til VG at Karin Park kritiserer denne konkurransen som hun nå selv er en vinner av. «Det overrasker meg hvor lav kvalitet visse sanger har i Grand Prix, når det tross alt er verdens største låtskriverkonkurranse. Hadde det vært de beste låtskriverne i Norge som deltar, hadde saken stilt seg annerledes. MGP har også et dårlig rykte fordi det er fokus på så mye annet enn kvalitet» er noe av uttalelsene Karin kommer med.

Selvfølgelig skal man få lov til å mene hva man vil om MGP, og det er jo på en måte tøft at man tør å komme med så sterke meninger om en konkurranse hun selv er en del av. Men hvis Karin mener årets låter var så dårlige, rakker ikke hun samtidig litt ned på sin egen gevinst, da det tydeligvis fra hennes side ikke var noen store konkurrenter?

Jeg har det inntrykket at MGP har fokus på kvalitet i høyeste grad, og at de som jobber med dette, går grundig til verks når de skal finne de utvalgte låtene. Og dårlige låtskrivere? Her har folk fra Datarock, guttene i Sirkus Eliassen, Alexander Rybak, Vidar Busk og hans makker vært med å bidra til årets låter. Artister og utøvere som aller er populære på sitt felt.

Dessuten er det for meg egentlig ikke mulig å rangere musikk hva gjelder kvalitet. Det flotte med musikk er jo at meningene om låtene er jo helt subjektive, og her får alle lov til å mene akkurat det de selv synes. Så å måle kvalitet på årets låter er egentlig en oppgave som ikke er mulig å gjennomføre. Hvilken kriterier er det liksom som skal til for å lage en kvalitetslåt? Det er det nemlig ikke en fasit på, men lytterne selv som bestemmer. Og det er en av grunnen til at jeg er så lidenskapelig opptatt av musikk som jeg nettopp er.

Hvert år får MGP kritikk, og mange mener at låtene ikke holder mål. I år har kanskje denne kritikken vært enda mer merkbar enn tidligere, mye pga slike ytringer fra profilerte personer som dette. Når det gjelder MGP 2013, er jeg helt uenig med de som mener kvaliteten ikke holder mål. Jeg er faktisk av den mening at årets samling av låter er en av de beste vi har hatt på ganske så lenge. Artistene var varierte, her fikk man en god del kjente fjes og musikkpersonligheter, men også stiftet bekjentskap med nye navn som feks årets andreplass Adelén.

I tillegg synes jeg bidragene har jevnt over vært overraskende gode og kan ikke huske sist jeg hadde så mange favoritter i en norsk utvelgelse som i år. Sirkus Eliassen sin herlige nordnorske galskap var favoritten, men i finalen var det mange låter som jeg likte veldig godt, deriblant årets vinner. Men uansett hvem som vinner, respekterer jeg bestandig resultat uavhengig av om jeg selv heier på låten eller ikke, nettopp fordi det er majoriteten av dem som har valgt å stemme, som bestemmer. Mer rettferdig kan det ikke bli.

Jeg er vant med at MGP får kritikk. Og særlig kommer det fra personer som ikke selv egentlig ser på eller følger med på det, og det gjør meg litt forundret. Hvordan kan man være så motstander av noe som man selv ikke følger med på? Kanskje MGP er litt som Se og Hør, «alle» leser/ser på, men vil ikke innrømme det. Karin sine meninger er i hvertfall begrunnet, men nettet er ofte fylt av kommentarer som talentløst og lignende utsagn om MGP uten at man egentlig begrunner hvorfor.

Setter også spørsmålstegn ved programsjef for By:larm Joakim Haugelands utalelser fra samme artikkel som mener at det er umulig å finne god musikk i Melodi Grand Prix, ja med kanskje unntak av Abba. Men sier også at han ikke er interessert i MGP og hadde ikke en gang fått med seg at tre av artistene som opptrådde på årets By:larm, faktisk var delaktig i MGP 2013. Da er spørsmålet, hvis man selv ikke ser på MGP og da neppe har hørt alle bidragene gjennom årene, hvordan kan man da påstå at det er umulig å finne god musikk her? Det synes jeg blir litt merkelig og har selv funnet mange av «mine» artister gjennom Melodi Grand Prix. Hvis man ser nøye på historien, er det faktisk ikke så rent få kjente artister som har bidratt i MGP og ESC gjennom årenes løp. Celine Dion, Johnny Logan, Loreen, Alexander Rybak, Nightwish, Elton John, for å nevne noen, har alle bidratt enten nasjonalt eller internasjonalt. Ja ABBA er fantastiske, men er langt fra de eneste unike og dyktige artistene som har kommet fra Eurovision Song Contest.

Prosjektleder for vår norske utvelgelse, Stian Malmø tar selfølgelig MGP i forsvar og mener at MGP er et «grunnfjell i norsk musikk». Ja MGP har fått fram mange artister og låter, men denne kommentaren er jeg nok ikke helt enig i. Melodi Grand Prix er et underholdningsprogram og en låtskriver-konkurranse der alt av stilarter er velkomment. Men det er viktig å se på konkurransen som det den er, nemlig et springbrett til Eurovision. Selvfølgelig er det hyggelig hvis låtene gjør det godt utenfor konkurransen også, men synes ikke den skal gjenspeile alt norsk musikk står for. Eurovision handler mer om å representere landet sitt og ja gjerne med en låt som er typisk for landets kultur, men norsk musikk er mye mer enn bare Melodi Grand Prix og det skal det fortsette å være, på samme måte som Eurovision er mye mer enn bare et TV-program. Det samler folket og engasjerer, og er nok en av de viktigste grunnene til at konseptet har overlevd alle disse årene.

Men jeg synes det er sunt med en slik debatt og håper vi en gang for alle kanskje våger å ta denne diskusjonen for å få bukt med alle fordommene rundt denne konkurransen en gang for alle. ESC er ikke bare glamour, det er gode låter, artister med egenart, god stemning, nasjonaltilhørighet og mye mye mer. Det er noe helt unikt, og ingen annen plass får du en musikalsk konsert som kan by på så mye forskjellig som nettopp Eurovision gjør.

Jeg liker veldig mye mer enn bare den musikken som kommer fra ESC, men det er en hobby som jeg slett ikke skammer meg over, og jeg skal gå så langt som å påstå at livet hadde vært litt kjedeligere uten Melodi Grand Prix! Så all ære til Marcel Besançon, som kom på denne brilliante ideen for mer enn et halvt århundre siden.

Lenge leve dette herlige sirkuset av en konkurranse!

Si din mening i kommentarfeltet, Er Melodi Grand Prix virkelig så dårlig som noen skal ha det til?

Del:
Relaterte artikler