Dag 6: Maraton-dag i Malmö

Nok en prøvedag i Malmö er over, og i dag har hele 17 land vært i ilden idet alle bidragene fra semifinale 2 har hatt sine andre øvelser på scenen. Mange brikker begynner å falle på plass, ikke minst hos vår egen Margaret Berger, som heldigvis leverte et bedre sett prøver i dag enn på torsdag.

Klokken 12.00 i dag begynte første land sine prøver, og guttene fra PeR kunne kjøre i gang med Here We Go for Latvia. Her var det ikke store forandringer fra første øvelse – det er tut og kjør for alle pengene, med glitrende, paljettbestrødde klær og et innlagt «stage-dive» mot slutten. For PeRs skyld får vi håpe at det står noen kraftige karer foran i publikum og tar imot under torsdagens semifinale…

Neste land ut var San Marino, der Valentina Monetta begynner sangen sittende på gulvet med sin lysende kule foran seg. Hun gjennomfører vokalt gode prøver, noe som er en fremgang fra tidligere i uken, men flere kommentarer går på at selve showet blir for stillestående, til tross for et godt timet klesskift idet rytmene dunker til mot slutten.

Esma og Lozano for FYR Makedonia var flere hakk bedre enn under sine første prøver. Vokalt stemte det bedre for Esma nå – kanskje hjalp det å få på seg sceneklærne, som vel best kan beskrives som en krysning mellom ballkjole og flamencodrakt? Paret sang hele låten på makedonsk i dag, og det er bekreftet at det er språket de kommer til å bruke under sending også.

Etter en kort lunsjpause var det tid for en av storfavorittene, Aserbajdsjan. Farid Mammadov synger fjellstøtt og kommuniserer godt med kameraet (og derigjennom publikum), og i tillegg har «The Land of Fire» et av årets mest innovative sceneshow, med ‘mannen i boksen’ som speiler alle Farids bevegelser. Kameravinklene sitter også som de skal, og i følge rapporter fra pressesenteret er det flere som hvisker om at vi kanskje skal tilbake til Baku i mai 2014…

Finlands prøver var som tidligere i uken – fartsfylte, fargerike og festlige. Krista Sigfrieds kjører fullt øs på scenen og leverer godt vokalt sammen med sine kordamer/brudepiker. Mot slutten får vi rød konfetti og et mye omtalt kyss mellom Krista og en av kordamene. Dette er et triks som kan slå begge veier, spesielt i mer religiøst konservative områder av Europa.

Etter finnene kjører Malta igjennom sine prøver uten problemer, og mange spår et hyggelig resultat for malteserne i år. Gianluca sjarmerer på scenen, og selv om flere kommenterer at låtteksten på bakveggen kan virke distraherende for publikum, er det få som tror at Malta vil misse ut på en finaleplass.

Bulgaria var neste land ut, og Elitsa og Stoyan var vel de første av dagens artister som fortsatt kunne trenge flere gjennomkjøringer før hele nummeret sitter som det skal. Mye skjer underveis på scenen, noe som resulterer i flere «rotete» kameraklipp og noen falske toner her og der.

Etter hektiske Bulgaria roer Eythor fra Island det hele ned med sin Ég a lif. Han fremførte både med hvit og sort jakke i dag, så det er tydeligvis ikke helt avgjort hva han skal ha på seg. Vokalt er dette bunnsolid, og med en enkel, ukomplisert fremføring danner det en fin kontrast til numrene som kommer før og etter. En finaleplass for islendingene er absolutt innen rekkevidde, med andre ord.

Hellas kjører tempoet opp igjen, og Koza Mostra stilte i dag i fotball-aktige klær (dog fortsatt med kilt-skjørt) i svart og hvitt, med Converse-sko til. Her er det masser av energi, og både koreografi og kameravinkler virker å sitte som det skal. Underveis i nummeret slukkes også lysene i hallen, slik at kun de selvlysende kantene på bandets gitarer synes i kameraet. Grekerne imponerer, og få blir overrasket om det blir finaleplass på Middelhavslandet i år igjen.

Som torsdagens prøver avslørte har Moran Mazor fra Israel (dessverre) valgt å beholde den ukledelige kjolen fra den israelske finalen. Stemmemessig imponerer hun stort, men spørsmålet er i hvor stor grad antrekket og stylingen vil overskygge låten. Imidlertid er dette den eneste «store» kvinnelige balladen i semifinale 2, og slik sett skal den ikke umiddelbart avskrives.

Armenia har en grei gjennomkjøring av rockelåten sin, som ikke krever den store koreografien på scenen. Det er lagt inn litt pyro-effekter mot slutten, men ellers er det vokalist Gor og hans stemme som må selge låten til publikum. Hvorvidt det lykkes, gjenstår å se på torsdag…

Ungarn har også en fremføring uten de store faktene, med kun Alex, en gitarist og en kvinnelig korist på scenen. De tre ser mer engasjerte og livlige ut i dag enn på torsdag, og Alex har fått litt mer «stæsj» på skinnjakken sin, men ellers er det få forandringer å melde om, annet enn at teksten på skjermene i bakgrunnen nå er på engelsk. Dette er en vanskelig låt å tippe skjebnen til, men om den rekker å smyge seg under huden på Europas TV-seere i løpet av sine tre minutter, kan alt skje.

Som escNorge meldte tidligere i kveld gjennomførte Margaret Berger bunnsolide prøver for Norge i dag, og alle som var engstelige etter de varierende tilbakemeldingene fra torsdagens øvelse kan trekke et lettelsens sukk. Vokalt hørtes Margaret bedre ut, og hun virket også mer avslappet og selvsikker foran kameraet. Norge får også masse skryt for en flott scenebakgrunn som bidrar til å skape den særegne stemningen i nummeret. Dette lover godt for Margarets vedkommende…

Albania kjører på med fullt rockeøs i sin fremføring, og i følge flere kommentatorer blir helhetsinntrykket rotete og overlesset. Kameravinklene sitter ikke helt som de skal, og med både pyro-effekter, flammer, røyk og sprutende ild fra gitaren kan det hele bli litt «too much». Vokalt leverer imidlertid Adrian og Bledar solide saker, så får vi se hvor langt det rekker.

Vokal skjønnsang får vi også i massevis fra Georgias Nodi og Sophie, som kjører igjennom bunnsolide prøver. Her er fokuset på de to vokalistene og deres stemmer, og det er lite annet som skjer på scenen annet enn «gullregnet» i modulasjonen, mye tørr-is og en vindmaskin, og noen flamme-effekter på slutten. Flere kommenterer at dette kanskje er litt for «Eurovision by numbers» til å klatre helt til topps, men spår en meget god plassering for Georgia i år.

Takasa fra Sveits leverer en vokalt grei gjennomkjøring av You And I. Bandet står tettere sammen denne gangen, men beveger seg omtrent ikke, og flere etterlyser mer kjemi mellom medlemmene og mener at fremføringen inneholder for lite smil og glede til at det virkelig tar av på scenen. «Et begravelsesfølge» var det noen som mente det så ut som, og det lover neppe godt for Sveits når de har en 95-åring med seg på scenen…

Siste land ut i kveld er Romania, med en opptreden man «må se for å tro at det er sant» i følge flere kommentatorer. Cezars sceneantrekk med glitrende, åpen jakke og kors på brystet er et kapittel for seg (flere sammenlikner ham med den onde dronningen i Snøhvit), og scenefremføringen med et blafrende rødt teppe og dansere som kryper og hopper ganske så umotivert hit og dit kan lett virke distraherende. Cezar synger imidlertid godt, selv om han sparer stemmen på noen av de høyeste tonene. Dette er en «elsk-eller-hat»-låt, og det skal bli spennende å se hvor den plasserer seg i torsdagens semifinale.

I morgen skal de seks bidragene som er forhåndskvalifiserte til finalen i ilden for sine første prøver.

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien