Årets Eurovision-sendinger fra Sverige og Malmø ble sett av 170 millioner mennesker melder Eurovision.tv i dag.
Seertallene viser at i tjuefire av trettiseks land valgte mer enn en tredjedel av innbyggerne å følge med på semifinalene og finalen av Eurovision Song Contest. Til sammenligning var fjorårets finale sett av 54,6 millioner seere.
Australia har sendt Eurovision på SBS siden 1983 og årets finale ble sett av 751.000 seere, og er sålangt årets mest sendte program for tv-kanalen.
Nederland hadde den største økningen med 4.8 millioner som valgte Lørdags-kvelden til å se på Eurovision. Kanskje ikke så rart med tanke på at dette var første gangen Nederland har vært i finalen siden 2004. Anouk sang seg til en niendeplass med «Birds».
Skal vi tro tallene Eurovision.tv viser til var det flest kvinner som valgte å se på sendingen fra Malmø med 57 % av seertallene mens mennene utgjorde 43 % av seerne.
Land som ikke har en tjeneste som tilbyr analyse av hva som blir sett på tv er ikke tatt med i denne utregningen.
Her hjemme i Norge ble finalen der Margaret kapret fjerdeplassen sett av 1,6 millioner seere, det er omtrent 600 000 seere mer enn fjorårets finale da Tooji måtte ta til takke med en skuffende sisteplass i finalen. Norge ble derimot ikke tatt med i denne utregningen og det samme gjelder Armenia der tallene enda ikke er 100 % klarert.
Neste år tar Eurovision turen til Danmark. Dette er takket være Emmelie De Forest som vant konkurransen med «Only Teardrops».
Kilder: eurovision.tv