Mørke skyer i horisonten truer MGP og Eurovision

Etter et fantastisk Eurovision år, hvor tidenes beste finale ble avviklet i København, truer nå nye problem verdens største musikk og TV-show. Denne gangen er det de uavhengige plateselskapene som går til krig mot EBU og dets samarbeidspartner Universal Music.

I mange år har Universal gitt ut samle-CD’er med alle bidragene til Eurovision Song Contest, men det nye av året er at EBU nå i tillegg har gitt Universal rettigheter til å utgi disse låtene på singel. Dette vil bety «kroken på døra» for mange av plateselskapenes interesse for ESC og de vil antageligvis ikke tilrettelegge for sine artister å delta i konkurransen. Stikkordet er boikott og det vil begrense utvalget av artister som kan delta i de kommende år. Ingen plateselskap er interessert i å satse på MGP/ESC med en artist og promotering hvor inntektene tilfaller konkurrenten Universal Music.

Plateselskaper som først og fremst er berørt i Norge er bl.a. Sony Music Norge, daWorks, Warner Music Norway og Eccentric Music. Sony Music har meddelt at boikotten for deres del kan komme til å gjelde Sony Music i hele Europa og daWorks og Warner varsler at de følge etter. De ser ingen grunn til at Universal Music skal sitte igjen med fortjenesten på deres artister.

Årets norske vinner av MGP Carl Espen Torbjørnsen er signert av Sony Music og er en av de artistene som har blitt skadelidende av de nye reglene. Enkelt forklart vil verken han eller Sony Music motta inntekter fra salg eller streamingtjenester utenfor Norge. Inntektene går i stedet til Universal Music og da er det jo ikke så rart at Sony ikke ønsker å markedsføre Carl Espen utenfor Europa. Carl Espens europalansering får derfor en svært dårlig start.

Andre plateselskap som får lide er f.eks daWorks som sto bak Ovi og Paula Selings rumenske bidrag «Miracle». Ca 80 % av inntektene fra deres låt har gått til Universal Music og bare 20 % til daWorks og artistene. Jørn Dalchow i plateselskapet og musikkforlaget daWorks reagerer så kraftig på den nye avtalen at han trekker plateselskapet fra hele Melodi Grand Prix-sirkuset. Da kan vi vinke goodbye til videre deltagelse fra Tommy Fredvang, Hanne Sørvaag, A1, Carina Dahl, Trine Rein, Ovi, Knut Anders Sørum m.fl.

Han får følge av flere for i følge VG sier Marketing Domestic Manager i Sony Music, Leif O.Ribe at «Sony Music i Norge – og mest sannsynlig også på europeisk basis – ikke vil være representert i Eurovision-sammenheng de kommende årene så lenge EBU opprettholder dagens regler» Han får støtte av Warner Music’ daglige leder i Norge, Guttorm Raa, som bl.a. har Donkeyboy, Linnea Dale, Lena Marlin, Marit Larsen, Nico & Vince, Røyksopp, Sivert Høyem og Sval i stallen.

David Eriksen, manager i plateselskapet Eccentric Music, er klar i sin tale. «Dette må stoppes» og vi kommer ikke til å bidra med noe sier mannen som har levert Sichelle, Tone Damli, Adelen og Elisabet Carew til konkurransen de seneste årene. Han bekrefter at de nye reglene ikke vil ramme ham som låtskriver, men ønsker ikke å bidra likevel.

En som er enda mer bekymret er Stian Malme i NRK. Han retter et varsku mot Eurovisions fremtid dersom denne avtalen opprettholdes. «Jeg synes det er helt feil vei å gå av EBU, og vi er i dialog med EBU for å få de til å fjerne denne nye regelen før det skader de nasjonale konkurransene i flere land. Vi ser med stor bekymring på hva som vil skje med den nasjonale konkurransen i Norge dersom denne avtalen består i sin nåværende form», sier prosjektlederen for Melodi Grand Prix til VG. Han er redd det vil bli dårlig med artister og bidrag i kommende konkurranser.

Krisen har også spredt seg til Sverige hvor de støtter oppropet til boikott fra de norske plateselskapene og hvor Sony Music Swedens sjef Mark Dennis sier at problemet er så stort at de ikke vil ha interesse av å delta i Melodifestivalen med sine artister fremover. Både artister og plateselskap taper millioner og han kan fortelle at Sony Musics hovedkontor i London utreder muligheten for en boikott av nasjonal utvelgelse og ESC i alle ESC land Sony Music har engasjement. Det betyr at vi har sett artister som Danny Saucedo, Ralf Gyllenhammar, Lisa Miskovsky, Thorsten Flinck, JEM, EMD, Sean Banan, Outtrigger m.fl opptre i Melodifestivalen for siste gang.

Årets svenske vinner Sanna Nielsen er også en av de tapende parter. Hun har kontrakt med Warner Music Sweden og har gått glipp av inntekter og promotion utenfor Sverige. Det meste av inntektene har tilfalt Universal Music, da det er Universals utgivelser som har solgt. Andre svenske plateselskap rasler også med sablene og SVT raser mot EBU på lik linje med NRK.

Det siste i saken er at nå har Universal Music blitt uenig med seg selv, d.v.s. Universal Music i Norge er ikke på linje med sine danske kolleger som har den eksklusive og nå svært omstridte plateselskapskontrakten med alle nasjonale Eurovision-vinnere gjennom EBU-avtalen.

«Rettighetene ligger på EBU’s side, og Universal er lisenspartner i denne sammenheng. Jeg tror eneste riktige vei for fremtiden til MGP og Eurovision er at alle musikkselskaper ønsker å bidra med best mulig artister og låter, og besitter rettigheter på linje med det man gjør ellers. Jeg vil bringe dette videre i Universal-systemet», sier den norske Universal-sjefen, Petter Singsaas til VG.

I en kommentar til VG sier Øverste sjef for Eurovision i EBU, Jon Ola Sand, at det er behovet for å utnytte alle rettigheter rundt merkevaren Eurovision som gjør at avtalen med Universal nå også omfatter salg av enkeltlåter».

«Det var nødvendig for å kunne tilby et fullskala-produkt via Eurovision-brandet, det skulle bare mangle at man ikke også kunne få muligheten til å kjøpe enkeltlåtene, ikke bare samlealbumet. Vi sendte ut dette til de europeiske kringkasterne i fjor høst, noe også NRK i likhet med alle andre underskrev på, men det NRK glemte var nok å fortelle Sony Music om endringene. Det samme skjedde med den rumenske kringkasteren i forbindelse med Ovi, men de største markedene har ikke hatt innsigelser. Det er kun i Norge, Finland og Romania at det har vært reaksjoner», sier Sand og glemmer i farten et av de største ESC landene Sverige.

EBU-sjefen mener det er viktig å presisere at store deler av inntektene uansett sendes tilbake til rettighetshaverne , dvs låtskriverne, og understreker betydningen av å få en europeisk arena for musikken sin gjennom Eurovision. Det ser dermed ut til at han ikke tar inn over seg at ordningen kan få svært negativ virkning for hele konkurransen.

Det later til at EBU i sin streven etter suksess også har fått smaken på makt på lik linje som IOC. De holder på å utvikle et pampevelde hvor de ser gjennom fingrene for stemmejuks, korrupsjon i form av tilbud om penger til ulike lands delegater i bytte mot tjenester. Udemokratiske land som bryter menneskerettighetene får delta, vinne å holde konkurransen og all kritikk blir bortforklart med at EBU og Eurovision Song Contest ikke er politisk. Årets konkurranse var vel om noen den mest politiske i historien og den eneste som ikke klarer å ta dette innover seg er Eurovision general Jon Ola Sand og hans kollegaer i EBU.

Så langt har ikke EBU tenkt å møte plateselskapene for å komme til en ordning som til gode ser alle parter. Det er egentlig en ganske arrogant holdning men ikke overraskende fra EBU sin side. Det gjenstår å se om pipa får en annen lyd når gode låter og kjente artister uteblir fra de nasjonale uttagelsene i 2015.

 

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien