Verken britisk presse eller TV-publkum er særlig nådige mot nok en bunnplassering for britene i Wien. Gjennomgangstonen er at nå må det skje en endring.
Ironisk nok er det nettopp den tabloide delen av britiske aviser som skremmer bort eventuelle etablerte navn, for ingen kan vel skade en karriere mer enn en skandalehungrig, britisk journalist eller to.
Et navn som ofte har blitt trukket opp av hatten, er Will Young – men nettopp BBC forteller at det overhodet ikke vil være akuelt. Et dårlig resultat vil være som å sette lys på karrieregraven med det samme. Heller ikke Olly Murs sier dette er noe for ham, i følge BBC.
Bidraget til Wien var et svært upopulært valg allerede fra første stund, og enkelte skribenter gikk så langt i å betegne Still in Love with You som «tidenes verste». TV-ratingene gikk også godt ned til det laveste på fem år, noe som kanskje skyldes et upopulært bidrag ved siden av langhelgen.
Nå skriver både presse og fans om at noe må gjøres med BBCs tilnærming til Eurovision som konkurranse. Kanskje er Terry Wogan-effekten ennå klart til stede hos britene, en Wogan som aldri la skjul på verken sarkasme eller spydigheter i kommentatorboksen. Selv om han var stort sett hyggelig mot sine egne artister, skapte han også et inntrykk ovenfor britiske TV-seere at Eurovision kun var et sirkus for kasserte B-artister uten talent eller nevneverdige andre kunsteriske ferdigheter.
Da er det vel ikke rart at mer kjente navn på den store pop- og rockscenen i Storbritannia ikke våger å bidra?
Imidlertid er det nettopp enten artister i slutten av karrieren (Humerdinck, Bonnie Tyler) – og fullstendige nykommere som Electro Velvet i år, som BBC har satset på de siste fire årene: Med begredelige resultat.
BBC har nå noen måneder å tenke gjennom prosessen frem mot Sverige neste år, og bare tiden vil vise om de våger å ta hensyn til kritikken og den katastrofale rekken av resultater.