Kommentar: Hva nå, NRK?

Gledelige anmeldelser og glimrende seertall til tross: Noe av kalaset er stadig noe misfarget etter flere mediers hamringer på NRK-døren foran lørdagens MGP-finale. Og til manges forundring: Såvel VG og Dagbladet tok faktisk MGP i forsvar.

Fellesnevneren var at NRK ikke utnytter potensialet i verken bidragene eller Melodi Grand Prix som prosjekt.

Jeg siterer Stein Østbø fra VG:

«Men siden MGP-låtene ble offentliggjort for fire uker siden har de vært fraværende både på stokanalene NRK P1 og NRKP3s A-, B- og C-lister».

«Er det sånn at NRK faktisk ikke har tro på sitt eget arrangement?»

Joda, det har de. Det beviste statskanalen lørdag. Det er ikke der problemet – eller skal jeg si utfordringen – ligger. Den ligger i at man ikke klarer å få profilert låtene godt nok på forhånd.

Kanskje er det slik at engasjementet blant fansen har falt noe etter at delfinalene ble kuttet. Kanskje hadde det vært en ide å innført en slags mellomting? To delfinaler i to store byer i Norge?.

Men seertallene viser noe helt annet, med lørdagens show som den høyeste seersuksessen siden 2010. Selv om låtene (bortsett fra Freddy Kalas) var stort sett ukjente for folk flest.

Borte er nemlig de dagene da alle klikket seg inn på NRK for å finne startfeltet til årets MGP-felt. Nå har man så mange valgmuligheter i å få siste nytt – og gammelt nytt – innen musikk, at man sverger til De Fire Store: Spotify, YouTube, WIMP/Tidal, og iTunes. Finner man ikke MGP-bidragene der – og som i iTunes og Tidals tilfeller: Fremheves de ikke av redaksjonene – blir låtene ikke spilt.

Stein Østbø har derfor et godt poeng: Løsningen finnes innenfor NRKs egne vegger. I radiokanalene!

TIlbakemeldingene fra MGP-redaksjonen er derimot at dette lar seg vanskelig gjennomføre, fordi hver kanal har sine egne uavhengige musikkredaksjoner som setter opp de ukentlige spillelistene som programvertene plukker låter fra. Det snakkes også om at «MGP-musikken» ikke passer inn i kriteriene for musikken som skal profileres i kanalane. NRK1 skal for eksempel ha et bestemt antall norskspråklig låtinnslag i sine spillelister.

Det høres nesten ut som om hver redakson på Marienlyst (og Tryvann) sitter og skuler på hverandre og tviholder på spillelistene under bordet. «Den der spillelisten er min, den. Den får du ikke røre (men kanskje høre, da, om vi er snille!)».

Men i alle dager, da! Man er jo stadig under samme parasoll, eller det virkelig slik at det faktisk ikke er intet nytt under solen? Man må da klare å samarbeide på flere fronter i statskanalen?

Utfordringen til Jan Fredrik Karlsen og underholdningskroken i NRK må derfor til neste år bli å få på plass radiotid til finalistene. Om det blir på P1 eller P3 spiller ingen rolle.

Slutt å sitte på hver sin stein, og bli heller med på det som faktisk er både NRKs og landets største TV-show: Melodi Grand Prix. Tro meg: Dere vil ikke tape en lytter!

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien