Google-eide YouTube har blitt en sann skattkiste for Eurovision-fans, men en pågående krangel mellom EU og Google kan i ytterste konsekvens føre til omfattende endringer av videoportalen.
Balkan-landene og Tyskland fører allerede i dag en nokså streng rettighetspolitikk, der musikkbransjen har adskillig større makt enn i andre land. En låt og video kan godt være tilgjengelig i det meste av verden, men sperret i disse landene.
Nå kan dette raskt bli regelen foran unntaket, om ikke Google imøtekommer EUs krav om en adskillig større prosentandel av inntektene til plateselskap, komponister og artister. En konsekvens kan godt bli at YouTube på sikt blir en ren betalingsportal.
De fleste større artistene i dag får riktignok noen småbeløp fra portalen gjennom reklame, men dette er minimalt ut fra antall visninger og delinger. Det musikkbransjen nå ønsker seg, er at man nå også kan få inntekter ut fra selve visningene – uavhengig av reklamen. Akkurat som man etter hvert har blitt vant med fra strømmetjenestene.
Google slår tilbake og sier dette undergraver hele tanken bak YouTube, som en «delingsportal». En innstramming vil ramme de mange talentene som bruker kanalen, og verdensgiganten viser til de mange navnene som gjennom årene har brukt kanalen til å få sine store gjennombrudd.
Google kan komme til å løse eventuelle nye rettighetskrav ved å filtrere opplastingene, og for Eurovision-fansen kan i verste fall en slik innstramming føre til at det blir mindre flyt av tilgjengelig videoer fra TV-kanalene i Europa.
Websider – som her fra escNorge – kan dermed få adskillig større utfordringer ved å publisere egne opptak fra arrangementer og prøver foran TV-showene.
Mye taler for at forslagene som nå er inne på høring i EU-departementet raskt kan få gjennomslag, og gjennom EØS-avtalen vil trolig også et eventuelt vedtak ramme norske brukere av YouTube.