Blogg: Vis oss hva du har Karlsen. NÅ! Eller….kanskje ikke?

Sist lørdag var det ni uker til den norsk finalen i MGP. Allerede nå begynner mange av oss fans å bli utålmodig etter å vite litt om årets låter og artister. Kanskje ikke så rart. De finske låtene har for eksempel ligget ute en stund, vi vet hva Albania stiller med, og line-upen i Sverige har vært klar lenge. Men det kan finnes gode, men også dårlige grunner til «stillheten». Det er det denne bloggen handler om.

Jeg tror noe av utålmodigheten skyldes at vi henger litt fast i tida med delfinaler. Disse startet ofte i Januar, og enkelte ganger fikk vi vite artister og låter i god tid før. Så tidlig som i november. Altså omlag åtte, ni uker før selve konkurransen startet. I år starter og slutter konkurransen seinere. Da blir opplagt alt forskjøvet, også lansering av artister og låter.

Under perioden med delfinaler var det heller ikke vanlig å lansere låter og artister i veldig god tid før konkurransene startet. I 2013 fikk vi vi vite artister og høre utdrag fra låtene onsdag før sending. Lanseringen ble gjort ved en direktesending på TV onsdag kveld. I grunnen en litt flau affære synes jeg, siden det var trommet sammen til direktesending, presse og full pakke, men så kom den ene relativt ukjente artisten etter den andre. Nå er ikke jeg blant de som mener at kjente artister er en forutsetning for et vellykket MGP, men det kommer jeg tilbake til

I 2009, da Rybak vant, ble låtene sluppet på nyttårsaften ved. Da var første delfinale 24.januar. Altså drøye tre uker før første delfinale.

I 2008 mener jeg å huske at låtene ble presentert i Nitimen den dagen delfinalen skulle være, men at små utdrag var kjent på forhånd.

I 2012 ble artister lansert en og en etter det som kunne se ut som innfallsmetodien. Den gangen var fansen stadig innom NRKs egen MGP side, den gang den var bemannet, og her kom det utover høsten nye bekreftede artister. Gjerne så tidlig som to, tre måneder før konkurransen var i gang.

Mitt poeng er ikke å føre sannhetsbevis for ulike lanseringsmåter, det er ikke poenget. Poenget er at dette har vært gjort på ulike måter. Det er ikke slik at det vanlige er at vi får låter og artister drøye to måneder før finalen. I fjor ble f.eks låtene presentert 13.januar, og finalen var 27.februar. Altså omlag seks uker før finalen. Jeg tror det blir noe ligenende i år. NRK hadde jo ganske stor suksess med lanseringen i fjor. Seertallene var skyhøye, interessen i media stor og positiv omtale av selve finalen i både media og blant fansen, selv om det var mer delte meninger om kvaliteten på selve låtene. Det kan virke som kort og intenst er NRKs strategi for lansering og PR for MGP2017, etter suksess med denne oppskriften i 2016. Billettsalget til Oslo Spektrum går jo også strålende. Selv uten annonsering er mange av de beste plassene nå utsolgt, og det er nå sidefeltene som ligger for salg.

NRK har sagt på Instagramkontoen sin at artister og låter lanseres i første halvdel av Februar. I så fall vil det skje fire til seks uker før finalen. Det er tid nok, dersom låter og artister er av en slik art at de raskt blir lagt merke til, diskutert og kanskje noen plasserer seg på hitlister og spilles på radio. I år har hele musikkredaksjonen til P1 og P3 vært med å plukke låtene, så vi får håpe at det fører til mer radiospilling for å øke interessen.

At det ligger gode, strategiske vurderinger bak å vente med lansering kan være en forklaring. Det er det jeg kaller «gode grunner» til den foreløpige stillheten. Men det kan også være mer bekymringsfulle forklaringer.

Tenk om kabalen rett og slett ikke er lagt ferdig ennå? At NRK rett og slett sliter med å få på plass artister og låter som de mener holder? Vi skal ha i bakhodet at Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tidlig i høst gikk ut til hele NRK med budskapet om at seier i Eurovision innen få år var et prioritert mål for hele organisasjonen. Også NRKs musikksjef Knut Henrik Ytre-Arne sa da til oss i escNorge at et tettere samarbeid mellom radio og TV var en del av strategien i år for å nå tre målsettinger:

  • Å gjøre MGP større og viktigere slik at det lever lenger både før og etter finalen
  • Å lage et show som favner bredt og engasjerer
  • Å vinne Eurovision.

For å lykkes med målsetting om å la MGP leve lenger før og etter så er det viktig at låter og artister gjøres kjent for publikum i god tid. Når det ennå ikke har kommet noe, så kan det virke litt bekymringsfullt. Men, som nevnt ovenfor. Artister og låter har blitt lansert fire til seks uker før finalen før også, med godt resultat. Det vitkigeste for å nå målsettingen om at MGP «lever lenger både før og etter» er radiospilling, og at hele NRK bruker disse ukene framover mot finalen til virkelig å løfte fram både artister og låter blant annet ved radiospilling. NRK sier at «MGP» er Norges største musikkonkurranse. Det har de rett i. Men da må hele NRK vise at de mener alvor, og at de tar Kringkastingssefens marsjordre på alvor. Da hjelper det ikke at prosjektleder Stig Karlsen, musikkansvarlig Jan Fredrik Karlsen og resten av redaksjonen gjør en aldri så god jobb. De må ha organisasjonen i ryggen. Ved at hele musikkredaksjonen til P1 og P3 i år har vært med å plukke låter forventer jeg at de stiller opp i større grad enn før. I fjor hadde vi den absurde situasjonen av det var en liten lyttegruppe som plukket låter. Musikkprodusent i P1 Pia Skevik var en av de fire som plukket låter. Likevel ble ikke «Icebreaker» spilt hyppi på P1 før de siste par ukene før den internasjonale finalen.

Jeg er ikke opptatt av det skal være med store kjendiser i MGP. Rybak var relativt ukjent da han vant med «Fairytale». Kjendisartister kan virke mot sin hensikt. De kan skygge for låta. Vi kan risikere at folk stemmer på den «kjendisen» da har et forhold til, og liker framfor en ukjent artist med en langt bedre låt. Selv om jeg er imot internasjonale jruyer i nasjonale finaler, så ser jeg at internasjonal jury kan være med å utligne denne «kjendisfaktoren». Uansett, med tanke på målsetting nummer to «å lage et show som når bredt ut og engasjerer» så mener jeg at kjente artister er viktig.

Derfor, Jan Fredrik Karlsen og resten av redaksjonen;  Jeg velger å stole på at dere vet hva dere gjør. At den som venter, ikke venter forgjeves. Jeg er helt sikker på at hele MGP, og kanskje hele NRK er revansjesugen etter fjorårets fiasko i Eurovision. Selv om vi alle vet at det var en unntakstilstand i fjor som MGP-redaksjoner ikke har opplevd tidligere, med en artist som ble pyskisk syk og måtte skjermes for alt annet enn det å stå på scena. Uforståelig for mange, men likefullt reelt for den som rammes. Alle som vet litt om psykiske lidelser forstår hvorfor ting ble som de ble. Derfor er ikke 2016 en god målestokk for hva Ja Fredrik Karslen og co er i stand til å få til av engasjament rundt en låt og en artist i oppkjøringen til Eurovision. I fjor jobbet de på mange måter med henda bundet bak på ryggen.

I år stiller vi alle med blanke ark. Det er nye muligheter. Vi har selvsagt ingen garantier for at artister holder seg friske, at arrangementet i Kyiv foregår på en trygg og sikker måte, eller for at norske stjene-produsenter, stjerne-låtskrivere og stjerne artister med iver har stilt opp i MGP. Men med blanke ark og nye muligheter ligger i alle fall et helt nytt potensiale foran oss

Så derfor, Jan Fredrik: Show us what you´ve got, whenever you´re ready. Take your time. No hurry, no worry.

Anders M. Tangen,

MGP-skribent escNorge.net

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien