I dag ble ble logo, slagord og grafisk profil for Eurovision Song Contest 2017 presentert. Slagordet er «Celebrate Diversity». Logoen er en tolkning av det ukrainske halssmykket Namysto, som er en viktig del av ukrainsk kultur.
De siste årene har det vært vanlig med et slagord, en grafisk profil og en egen logo for hvert enkelt Eurovision-arrangement. I Oslo 2010 valgte en temaet «Share the moment». Dermed valgte en en synkron dans i pausenummeret hvor folk å ulike steder delte et øyeblikk av dans og glede. Da finalen var i Malmø var temaet broer, og innmarsjen skjedde via en bro over arenaen og Øresundbroen var en viktig del av hele historien som ble fortalt gjennom Eurovsion 2013.
Eksemplene er mange, men slagordet og den grafiske profilen preger både sendingene, scenen og arrangementer under selve festivalen som varer i en drøy uke. Sjelden har et slagord vært mer tidsaktuelt med sterke spenninger mellom mennesker av ulik tro, legning og poltisk orientering. Det blir spennende å se hvordan Ukrainsk TV i samarbeid med EBU skal la «Feir mangfoldet» bli førende for arrangementet, uten at det blir for politisk kontroversielt.
Det er et mål for EBU å legge vekt på verdier som samler Europa, og ikke det som splitter.
Finalen arrangeres i Kiev 13.mai. Den 31.januar foregår trekningen av hvilke land som skal opptre i de ulike delfinalene 9.mai og 11.mai.