Omfattende regelendringer foran Eurovision 2018

Denne uken publiserte EBU – Den europeiske kringkastingsunionen – reglene for 2018-utgaven av Eurovision, og det er helt tydelig at man fremover både vil og skal unngå lignende farser som Russland-Ukraina i fremtiden.

Tre paragrafer er skjerpet inn, og en lagt til. Tre av disse gjelder egentlig på punkter som allerede har vært der, men nå er de ytterlige tydeliggjort:

1. Ingen politiske beskjeder eller innspill skal på noen måte promoteres gjennom arrangørukene.

2. Det er strammet inn på reglene for hva arrangør og arrangørland er pliktige til.

I tillegg:

3. Deltakerlandene skal respektere eventuelle restriksjoner i arrangørlandet, og:

4. Juryenes roller blir ytterlige skjerpet.

Innstrammingene henvender seg selvfølgelig direkte mot kaoset mellom Russland og Ukraina foran årets arrangement, hvor vi i denne omgangen vel ikke behøver å repetere omstendighetene som førte til at Russland bakket ut kun en snau måned foran sendingene fra Kiev. Ukrainsk TV har allerede fått en klekkelig bot fra EBU, som de har valgt å anke – mens man i skrivende stund ennå venter på en trolig lignende reaksjon mot Russland. Dette vedtaket var ventet i juli, men så langt har man ikke fått noen nærmere informasjon fra EBU.

De fire punktene kan sees kort oppsumert i sammenheng slik:

1: Politiske beskjeder: Dette rettes spesielt mot artistene, og i flere år har enkelte nasjoner og utøvere bevisst fremmet politiske standpunkt først og fremst utenfor de offisielle pressekonferansene. I år fikk vinneren Salvador Sobral noe kritikk for flere ganger å ha på seg en genser med henvisninger til SOS refugees, og det er slike hentydninger EBU vil ha en slutt på. Uansett om det er et aldri så godt og hederlig motiv bak: En grense må settes.

2. Arrangørlandet, eller rettere sagt arrangørkringkasteren, er nå forpliktet til å overholde de avtaler og frister satt av EBU. Det er nå konkret spesifisert at EBU helt og fullt kan sette foten ned og tildele arrangementet til en annen kringkaster (les: land) om lignende rot i organisasjonen som det var foran Kiev gjentar seg i fremtiden. I tillegg skal vertslandet respektere de valgte deltakerens rett til å opptre i showene, og samtidig få et større ansvar for at politiske budskap ikke blir spredt gjennom de to prøve- og finaleukene.

3. Også deltakerlandene får et større ansvar, og dette er klart rettet mot Russlands valg av utestengte Julia Samoylova. Valg av artist/låt skal fra nå av ikke stride mot noen lover eller regler i vertsnasjonen.

4. Etter stadige rot rundt juryordningen, blir det nå presisert at jurymedlemmene skal være uavhengige og ikke på noen som helst måte være involvert i konkurransen gjennom verken ytringer eller aktivitet. Dette utelukker fremtidig «virr-varr» som rundt vår egen Per Sundnes i år, som var aktiv i Adresse Kiev foran konkurransen – og som opprinnelig var utnevnt som representant i den norske juryen.

EBU forventer og ser nok frem til et adskillig bedre og enklere år i møte foran maidagene i 2018.  RTP, som er Portugals nasjonale TV-selskap, gjennomgikk en en større reorganisering for noen år tilbake, noe som var grunnen til at landet ikke deltok i 2013-utgaven av konkurransen. Nå er de derimot både økonomisk og organisatorik tilbake på føttene og ønsker å vise frem både Portugal og Lisboa på sitt beste – i TV-sendinger som i Eurovision-sammenheng aldri har vært arrangert lengre vest i Europa siden starten i 1956.

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien