Lørdag kveld da KEiiNO gik på scenen ved finalen i Eurovision Song Contest, toppede seerne i det norske – 1.386 mio. seere fulgte trioen på scenen, og heppede med hjemme i stuene!
Gjennomsnittet av seere lørdag kveld på årets ESC-finale, ble for NRK1’s vedkommende på 1.247 mio. seere. Det svarer til 81% av seerne, som på den tid fulgte tv i Norge – det hele peakede kl. 22:18 da KEiiNO gik på scenen, for her fulgte 1.386 mio. seere det norske håp i konkurransen. Totalt set var der ca. 2.2 mio. nordmenn forbi Eurovision-transmisjonen på et tidspunkt i løpet av kvelden. I fjor ble det gjennomsnitlige seertal på1.370 mio. og med en andel på 84% av seerne, hvilket jo gjør det til en mindre tilbakegång i årets sending.
81% av seerne er jo en god marjoritet, og viser vel også, at på tvers av alder, køn, religioner, sosiale status, osv. – så følges konkurransen stadig, og samler nasjonen som mere eller mindre én enhet. NRK’s tv-sjef Arne Helsingen er ifølge Kampanje også ganske tilfreds med andelen av seere – gjennomsnitligt 1.2 mio. seere fra kl. 21:00 til over midnat er flott. Avstemningen som i starten var en smule lunken for Norge, endte jo opp med å blive en gyser av de store, da KEiiNO hadde formået at fange flest stemmer inn fra seerne – oftest er det jo sådan, at når et land går ut med sukses et år, så er andelen av seere større året efter, så kanskje der er noget flott i sikte til neste års transmisjon. Tom Hugo som var den ene tredje-del av KEiiNO har tidligere oplyst, at de forsøkte å «vinne» seerstemmene, og man må jo sige, at det prosjekt lykkedes fuldt ut.
Semifinalen til gengeld, var ikke den helt store sukses for seertallene – bare 678.000 fulgte den 2. semifinale, hvor bl.a. Norge stillede. Det var faktuelt en nedgang på 325.000 i forhold til fjoråret., hvilket jo svarer til ca. 1/3-dels nedgång.
Tager man de gjennomsnitlige tal fra 2009 og frem, fordeler de seg således:
2009: 2.003.000 (Norge vinder)
2010: 1.979.000 (hjemmebane)
2011: 993.000 (Norge var ikke i finalen)
2012: 1.094.000
2013: 1.519.000
2014: 1.377.000
2015: 1.681.000
2016: 889.000 (Norge var ikke i finalen)
2017: 1,354.000
2018: 1,370.000
2019: 1,247.000
1.3 til 1.4 mio. seere ser ut til å være et media, når Norge deltaker i finalen. Der er et år til neste forsøk, og da får vi at se, om kurven atter går opp eller ned.