Skrevet av Anders M. Tangen
Hei Stig og resten av MGP-redaksjonen! Håper dere har hatt en god sommer. Det har blitt en bitteliten tradisjon at jeg skriver et slik brev hver sommer, med noen hilsener fra oss i escNorge og andre fans. Hilsener med ros og ris. Jeg fikk helt klart inntrykk i fjor av at du satte pris på konstruktive innspill til det vi mener vil være forbedringer. Så da tenkte jeg at du kunne få noen slike i år også.
TV-HISTORIE
For først må jeg jo gripe tak i det åpenbare. At 2019 ble et et MGP og Eurovision år av de helt sjeldne. Jeg føler nesten at vi vant, uten å måtte ta regningen med å arrangere en finale. At årets norske bidrag «Spirit in the sky» vant hos folke-stemmene, men ble dømt ut av semifinalen av fagjuryene er helt absurd. Da de 291 poengene til KEiiNO ble lest opp av programlederne i Tel Aviv, og Alexandra Rotan begynte å gråte, og Norge spratt opp på toppen av resultattavla, så kjente jeg at jeg var med på et av disse TV-øyeblikkene som lever evig. Også den norske finalen var full av fantastiske TV-øyeblikk som vil være med i kavalkader i tiår framover. Alt fra gledesutbruddet til KEiiNO da de vant, til den trolske, stemningsfulle scenen under Ingrid Berg Medhus sin. Eller det herlig, akkurat passe Harry «over the top» sceneshowet til Hank med kran over publikum og fem milliarder dollar kroner brukt på pyro.
JURY
Men om målet er å vinne Eurovision så er det altså ikke nok å vinne folkets stemmer. En må ha låter som også juryene verdsetter, siden de teller 50%. Men jeg vil heller vinne avstemningen blant folket og havne på en sjetteplass, framfor å havne på en kjip åttende plass hos både folk og jury. Jeg føler vi slo Sverige i år. De vant jo ingenting. Ikke hos juryene, og ikke hos folket. Og det å slå Sverige er jo alltid moro i Eurovision.
Kanskje hang juryene seg litt for mye opp i at noen toner og harmonier i overgangen fra vers til refreng var ganske likt Finlands bidrag «Monsters» i 2018? Selv om teamet bak den låta bare fnøs av at «Spirit in the sky» skulle være et plagiat av deres låt, så var det likevel et tema hos mange bloggere, esc-fans og kanskje dermed også hos juryene. Det var nok flere som i utvelgelsesprosessen sa i fra om at dette kunne være en fare ved «Spirit in the sky», og noe juryen ville henge seg opp i. Kanskje slike signaler skal tas på alvor? At en låts originalitet bør tillegges stor vekt i utvelgelsen. Jeg begynner derfor å lure på om ikke juryene derfor bør være med i utvelgelsen helt til slutt. Slik det er nå bestemmer jo juryene kun inn i gullfinalen, deretter er alt opp til folket. Kanskje bør vi ha samme system i MGP som i Eurovision for å sikre at vår låt er likt både av jury og folk?
PROMOTERING
Det er sikkert grenser for hvor langt en statsfinansiert TV-kanal kan gå i bruke penger til promotering framfor Eurovision. Men vi så jo at slik promotering hadde en stor effekt i år! KEiiNO var med på alt, og vant folket. Ikke bare ga det resultater, men publikum fikk en langvarig, vedvarende fest utover de ti dagene artistene er i Eurovision-arenaen.
Vi vet jo ikke om KEiiNO hadde gjort det like bra uten å delta i promo-konserter og fan-arrangementer rundt om i Europa, men vi vet at de gjorde det etter en iherdig innsats. Så jeg at NRK i større grad kunne sikre at også artistene 2020 får anledning til å delta på så mye som mulig, og at økonomien ikke er til hinder. Selv om det også er slik, som ikke alle er klar over, at artistene får det meste dekket av arrangørene av disse ulike forhåndhskonsertene og festene.
ÅPENHET
Vi i escNorge og medlemmer av Facebookgruppa Tangens Grand Prix boble har snakket mye om tips til forbedringer. Men vi har ikke så mye på hjertet egentlig. Hoved-refrenget fra oss er: Fortsett det gode arbeidet! Vi er så fornøyd med at fansen tas med på råd, og vi blir lytta til! Det gir oss eierskap til MGP, og Eurovision. Men de fleste ønsker seg en mindre hemmelig avstemning i den norske finalen.
Åpenhet er kjempeviktig for tillit, og tillit er kjempeviktig for at publikum fortsatt skal hygge seg med MGP. Derfor ønsker jeg, og mange jeg har snakket med, mer åpenhet om hvordan juryene plukkes ut, og hvordan de har stemt. At enkelte i det hele tatt stiller spørsmålstegn ved juryenes seriøsitet er uheldig.
De fleste av de jeg har snakket med ønsker seg en annen måte å kåre vinneren på, enn bare å rope vedkommende opp som en kanin opp av hatten.
DISTRIKTS-DELFINALER
Nå når det blir en type delfinaler igjen i 2020, så er jo et av fansens viktigste krav oppfylt! Men med distrikts-vise delfinaler er det noen som frykter at vi får en vinner som ikke vinner fordi det er den beste låta, men fordi den har de mest lojale «naboene» i sin landsdel. Men, du og folka dine er jo ikke dumme. Så dette har dere sikkert tenkt på.
VI VINNER SNART
I 2008 ble Maria Haukås nummer fem i den internasjonale finalen. Året etter vant Norge. Kanskje var årets sjetteplass, og seier hos folket den vitamininnsprøytingen MGP trengte og som gjør det enda mer fristende for artister å delta! I år har hele MGP-konseptet bevist at de kan skape monsterhit-låter. Nederland var i mange år litt «stang inn» i Eurovision. De vaket ofte oppe i toppen, uten helt å nå til topps. Men plutselig så satt ballen i nettet. Italia har det litt på samme måte. Ved å dyrke kvalitet, både i den nasjonale utvelgelsen San Remo, og internasjonalt har de skåret høyt hos både jury og folk. Stort sett. Og vært nær ved å snuse på seieren. Jeg mener Norge nå nærmer seg dette feltet av land som bare jobber, presser på og når en gjør det så vinner en før eller siden. Helst før. Se bare på Sverige. Seig, stødig, profesjonell jobbing over tid gir resultater.
Men nå er ikke resultatet alt heller da. MGP og Eurovision skal være underholdende, skandaløst, engasjerende, morsomt og rørende uavhengig av Norges resultat. Dersom vi kun skal synes MGP og ESC er gøy de årene vi vinner så blir det en kjip interesse å ha, med få høydepunkter. Men K-sjefen har jo uttalt, og gjentatt senest i Januar, at det er et strategisk mål for NRK å vinne Eurovision. Så da synes jeg nesten vi bare får gjøre det.
Ellers er det vel bare å si: Lykke til med seks uker MGP i 2020! Først delfinale sendes 11.januar, og den store finalen blir 15.februar.
Takk for et makalaust 2019! Og fortsatt God Sommer!
Hilsen Anders og gjengen i escNorge