escNorge vurderer: Delfinale Øst-Norge

Hvem av disse vinner på lørdag? Hun med rosa hår er bookmakernes favoritt. Foto: Alexander Gjørøy / escNorge.no

Her er vår vurdering av låtene fra den andre delfinalen, hvor JÆGER, Kim Wigaard & Maria Mohn, Rein Alexander og Tore Petterson deltar.

«How About Mars» – JÆGER

Endre Fagervold
YES! ENDELIG! Her er låta jeg ønsker å ha med videre til finalen i Trondheim! Dette er virkelig noe for meg. Etter å ha hørt gjennom sangene to ganger var det akkurat denne sangen som satte seg på
hjernen. Jæger er en lovende artist, og jeg er spent på hvordan dette blir på scena live. Hvis dette går gjennom så kommer dette til å bli rått. Europa kan i vert fall si at de ikke har hørt noe lignende før! Her ligger det også et kult break der Jæger «Rampapapamer», det føler jeg sangen trenger. Det eneste jeg skulle ønsket var at den på et eller annet tidspunkt skulle løftet seg enda mer. Da hadde dette virkelig vært en innertier! Uansett – jeg er gjerne med på romskipet ditt til Mars, Jæger!

Christer Høiland
Den mest moderne låten i denne semifinalen. Jæger er en bra vokalist, og kombinert med det fengende refrenget og den «utenomjordiske» droppen er dette en låt som lett setter seg på hjernen. Veldig kul, bra produsert og mystisk låt, som helt sikkert det kan lages et heftig sceneshow av. Jeg gleder meg til å se denne live!

Charlotte Sissener
Anna Jæger var spennende å følge med på i The Voice i 2017, så jeg er glad for at hun er med og setter sitt preg på MGP i år. Og det med en så kul og original låt! Dette er veldig godt produsert, fengende, tøft og annerledes. Refrenget kan føles litt monotont, samtidig er det et så gjennomgående driv her at det ikke gjør så mye. Rum-papa-pum-sekvensen mot slutten er oppbrukt av Rihanna, men ellers leverer denne låta i massevis. Nå er jeg bare veldig spent på sceneshowet.

Christian Jacobsen
Jeg hadde store forventninger til Anna Jæger inntil jeg hørte låta. Anna har en fantastisk flott stemme, det vet vi fra «The Voice», men når man får utdelt noe så tamt og ensformig som «How About Mars» er det kroken på døra før det engang har startet. Anna får ikke mulighet til å briljere med sin flotte, raspete stemme, og låta må vel være det mest enkle og monotone jeg har hørt på lenge. Skal man ha en sjanse til å hevde seg i den internasjonale finalen og i det hele tatt komme dit må man ha en melodi og et hook som sitter i folks ører med en gang. Det burde NRK ha lært nå, og ikke plukke ut låter som ikke har noe som helst å by på. Jeg tror derfor det også er kjørt for Anna i semifinalen.

André Thomassen Haugen
Min første tanke var «hva f**n». Når jeg fant ut at en i teamet elsket den, måtte jeg bare spørre, «hvordan kan du like en slik støyete, rotete låt som det der?». Ga den et par gjennomlytt, og så enda fler. Nå elsker jeg den! Virkelig! Den har ofte gått på repeat, og jeg synger og danser med. Samtidig roper jeg høyt inni mitt eget sinn «jeg vil også være med til Mars i romskipet ditt Anna, vent på meg!». Jeg finner ikke en ting med låten som jeg ikke liker. Eller kanskje en ting. Den er litt for kort. Kunne fint hatt et vers til! Bare så at jeg rekker å pakke, for Anna, jeg blir med i romskipet ditt til Mars! Vent på meg, Anna!

Anders Tangen
Semifinale 2 spriker fra en klassisk, orkestral ballade, via storband og EDM til moderne, crazy indie elektropop. Dette er definitivt delfinalene mest originale låt. Teksten er en morsom metafor til hvor langt en er villig til å gå sammen med et annet menneske når en tør å slippe all kontroll. For mange år siden sang Kåre Nybakk en sang om sadomasochisme, der en strofe var: «Du tvinger meg til det jeg aller helst vil». Nå er ikke «How About Mars» en slik låt, men jeg synes det er en spennende, mystisk tone i det hele om å bevege sin inn i noe du ikke helt vet hva er, eller hvor det ender. Mens Charlotte Nilsson vant med «Take Me To Your Heaven», vil Jæger ta oss med til Mars, og jeg blir gjerne med dit jeg. For i valget mellom det helt trygge, klassiske og pene eller det mystiske, spennende og rare, velger jeg det rare. Skulle dette bli vår representant i Rotterdam er det slett ikke sikkert vi vinner, for å si det sånn. Men vi får garantert masse oppmerksomhet og moro rundt Norges bidrag. Noen ganger er det nok, særlig hvis vi i MGP ikke har en annen låt vi tror kan komme til å vinne hele greia.

Mandy Pettersen
Dette er den låta jeg liker aller best av de fire fra Øst-Norge. JÆGER stiller med noe unikt som tar oss med på en reise ut i universet og jeg hopper gledelig ombord på Annas starship til Mars! RAMPAPAPAM! Dette er tidsriktig, spennende og kan minne litt om låtene til Billie Eilish. Vokalmessig er hun også on point og jeg liker det hese snakkepartiet. Jeg er skikkelig hekta på denne og ønsker meg JÆGER videre til finalen i Trondheim!

Alexander Gjørøy
Låten starter med en bra oppbygning som gjør at man bare vil ha mer, men så kommer første refreng. Jeg ble skuffet over at det ikke tok av, sånn som jeg hadde forventet. «Snakkingen» ødelegger litt, og kunne fint sett at «how about Mars» hadde blitt droppet fra teksten. Men resten er såpass bra at det ikke ødelegger den gode opplevelsen.

Eirik Finbak
Jeg synes denne låten virket veldig lovende det første minuttet. Og hadde den sluttet der hadde jeg nok vært ganske positiv. Men så faller man i «påfyll» og «mainstream»-fella og jeg er bare så ør i hodet etter å ha ha hørt hele låta at jeg griper etter Ibux-brettet. Delfinalens mest slitsomme låt. Når det er sagt så blir jeg på ingen måte overrasket hvis denne vinner delfinalen. Trist, men sant.

«Fool For Love» – Kim Wigaard & Maria Mohn

Endre Fagervold
Dette er en vakker og enkel ballade. Jeg har ikke mye å pirke på når det gjelder sangen. Kim og Maria er som tatt ut fra en Disney-film samt at sangen er innom James Bond-sjangeren også. Både Kim og Maria synger fantastisk og klokkeklart, og jeg er veldig sikker på at dette kommer til å gå hjem hos mange seere på lørdag. For meg skulle jeg bare ønsket at det rørte noe mer ved meg. I de siste årene har det vært veldig høy kvalitet på balladene som har vært med i Eurovision, og jeg føler ikke at låta er helt der. Uansett gleder jeg meg til å høre Kim og Maria på lørdag!

Christer Høiland
Min absolutte favoritt fra denne semifinalen. Dette er en utrolig vakker og mektig ballade. Både Kim og Maria har sterke og kraftige stemmer, noe som skinner gjennom hele låten. Og med den nydelig instrumentalen, er denne duetten så ekstremt bra gjennomført. Jeg har troen på at dette er en låt som kan gjøre det bra i MGP, og potensielt også i Eurovison.

Charlotte Sissener
I likhet med Kim Rysstads låt i forrige delfinale, får jeg også her James Bond-vibber i begynnelsen. Det er en fin melodi, og både Kim og Maria har nydelige stemmer, men det er ikke fritt for at det blir vel mye musikalfølelse og dessverre litt for kjedelig etter min smak. Låten har imidlertid vokst etter noen gjennomhøringer. Det skal også sies at låten fikk et løft med musikkvideoen, så det blir spennende å se hvordan dette blir presentert visuelt på lørdag!

Christian Jacobsen
Kim Wigaard & Maria Mohn er ukjente for meg, men vokalmessig kan det virke som det holder. Låta «Fool For Love» derimot holder ikke i mine ører. Dette er i følge dem selv en gammel låt med ny tekst som de har hatt liggende, og det høres. Her er det ikke noe nytt under solen, kjedelig ballade som melodimessig kunne vært med for 10 år siden. Når det er sagt er dette en typisk norsk MGP-ballade og en låt som nordmenn faller for. Jeg er derfor ganske sikker på at den er med i gullduellen på lørdag, og muligens går til finalen. Men å vinne ESC med denne låta er praktisk talt umulig.

André Thomassen Haugen
Denne var en søvnig låt for meg til å begynne med og det er den litt fortsatt. Tenkte første gang jeg hørte den at nå var det leggetid. Dette er en slik låt jeg kunne sovnet til. Nå har også denne fått mange gjennomlyttinger. Etter en del skip, så tvang jeg meg selv mer eller mindre til å høre den omtrent like mye som de andre tre. Og det hjalp litt! Nå har den vokst litt på meg! En helt grei ballade! Jeg liker den så og si helt ok. Det er et mesterverk som Kim og Maria har fått tryllet frem, men for meg blir den fremdeles litt søvnig.. Vil denne ha en sjanse? Nei. To flotte stemmer, i en perfekt duo, som synger en helt grei ballade.

Anders Tangen
Noen sanger høres ut som de alltid har vært der. Det er noe fint og trygt over det. Faren er at det kan bli litt kjedelig. «Fool For Love» er en klassisk, vakker ballade som er en låt som går rett på å være en «evergreen». Det er et kompliment. Men den gir i studioversjon meg ingen gåsehud eller sterk følelse. Kim og Maria synger feilfritt med varme, sterke stemmer. Men noen ganger kan det å være veldig flink til å synge gå ut over formidlingen. Live håper jeg Kim og Maria greier å hente fram følelsene innenfra, slik at de ikke bare synger sangen, men forteller den til alle oss andre. For det er en vakker sang, og en trist, gjenkjennelig historie de forteller. Så er det deilig med skikkelig, klassisk instrumentering. Dette er musikk. Ren og skjær vakker musikk. Og i en melodikonkurranse bør en så tydelig, klar og klassisk melodi være velkommen.

Mandy Pettersen
Noen sier klassisk og tidløst, personlig syns jeg Kim og Maria har nydelige vokaler, men låta er alt for utdatert og forutsigbar. Vi har hørt dette tusen ganger før, og jeg ramler fullstendig av før det har gått to minutter. De hadde fortjent å vise stemmeprakten sin med noe bedre enn dette. Ballader pleier å løfte seg når man får se de live, og Norge er kjent for å like låter med litt rolig tempo, så vi får se om det tar dem videre til gullduellen.

Alexander Gjørøy
Kim og Maria klarer å formidle låta på en så god måte at den ikke blir treig og kjedelig, slik som jeg vanligvis opplever at ballader er. Det blir spennende og se hvordan denne presenteres på scenen, men jeg er redd den vil forsvinne litt blant de andre låtene.

Eirik Finbak
For første gang i historien kjører man Bond-sound i MGP (hør sarkasmen bruse). Men dette er dramatisk og sukkersøtt og i starten riktig så fint, men så drar man i gang med pasjon uten at man føler noe ekte i det og da daler bidraget mange hakk for meg. Kanskje ekteparet Maria Arredondo/ Torstein Sødal kunne ha gitt denne låten den magien den mangler?

«One Last Time» – Rein Alexander

Endre Fagervold
Det er ingen tvil om at Rein Alexander kan synge, og det er kult å høre han i en annen sjanger en det jeg er vant til å høre han i. Jeg føler at dette blir en slags kopi av Rasmussen sin «Higher Ground» på scena, bare i trance-EDM-stil. Her tenker jeg veldig på sangen fra Annie Get Your Guns «anything you
can do I could do better».. Så er spørsmålet om det blir det? Jeg kan fort se for meg at dette slår an hos mange, hos meg stiller jeg meg tvilende.

Christer Høiland
Mektigere stemme en Rein Alexander sin skal man lete lenge etter. Dette er en real «krigslåt», og en bra kombinasjon av Rein sin vakre stemme og moderne popmusikk. Denne blir kanskje litt for monoton og repetitiv for meg, og jeg blir litt lei av den etter å ha hørt på den 2-3 ganger, men absolutt en bra gjennomført låt, som kan gjøre det bra i MGP.

Charlotte Sissener
Hvem hadde trodd at Rein Alexander ville stille opp i MGP med en EDM-låt? Og med en av Norges beste dansegrupper, King Wings, og visstnok også verdens beste breakdancer, på slep? Sånne overraskelser liker jeg! Dette er en veldig umiddelbar og stor låt, og det er både tøft og fengende fra første tone. Reins kraftfulle stemme passer også godt til denne type låt. Det er litt Vikings, litt Zara Larssons «Symphony», men mest av alt høres dette ut som en ekte Eurovision-låt. Blir ikke overrasket om denne vinner på lørdag!

Christian Jacobsen
Rein Alexander er som vi alle vet en habil sanger, men bør holde seg til opera og musikaler synes jeg. Når han skal synge det han kaller EDM blir det lite troverdig og alt for pompøst vokalmessig. EDM
står for Electronic Dance Music og her var det lite å danse etter. Til det gikk låta alt for langsomt og minte mere om en svulmende powerballade som igjen fører tankene til «Game of Thrones» i stedet for MGP og ESC, sikkert mye på grunn av Reins strie hår og skjegg. Dessuten skjer det for lite i låta; monotont vers, refreng, monotont vers, refreng og så slutt uten noe høydepunkt for å bryte tristessen. Låta går nok ikke videre til finalen i Trondheim, det er jeg ganske sikker på.

André Thomassen Haugen
For meg er dette en helt grei låt, men ikke noe mer enn det. Jeg liker oppbygningen til refrenget, og refrenget fenger og setter seg lett i hjernen. Ellers er dette for meg en låt som dessverre ikke gir meg noe spesielt. Rein har en kul stemme, og den passer godt til låten. Det er mange som sier at de liker denne best, og jeg kan forstå at de gjør det, men det gjelder ikke for min del. Men jeg kan fort endre mening etter å ha sett den live, eller gitt den noen flere lytt. Nå har jeg gitt den et titalls lytt, uten å føle noe spesielt annet enn «helt ok». Dessverre! Litt synd, for er egentlig en sjanger jeg liker godt.

Anders Tangen
For noen år siden skrev jeg på bloggen min at jeg ønsket meg en gammel mann som står på scena med pondus og stødighet og synger en EDM-låt, mens det skjer masse rytmisk og spennende rundt med lys og dansere. Nå er det det jeg får. Rein Alexander har en dyp, kraftig stemme som fyller sangen over et teppe av pumpende, rumlende myk rytmikk. På mange måter er dette «old school» EDM som gir assosiasjoner til de syke 90-åra. Vi har jo 60-tallsretro, 80-tallsretro og nå altså 90-tallsretro. Jeg skulle bare ønske at produsentene hadde gitt låta litt mer luft i et midtparti, et instrumentalparti med et litt spesielt instrument eller noe. For å skape større dynamikk i låta. Men det er noe originalt med en gammel, jeg kan trygt si det, for jeg er eldre enn Rein Alexander, mann som synger en slik type låt. Det er en god ting.

Mandy Pettersen
Dette er en låt som høres ganske nordisk ut, nesten litt svensk og schlager-aktig, men det er ikke nødvendigvis negativt. Den gir meg Roger Pontare-vibber og er ikke superoriginal, men Rein Alexanders stødige vokal løfter meg gjennom låta og det litt røffe vikinggryntet gir låta et litt krigersk særpreg. Dette er min andreplass i denne delfinalen, men jeg tror kanskje dette er låta folket vil stemme frem som sin favoritt på lørdag.

Alexander Gjørøy
Dette er en låt jeg tror mange vil like, og som kan være med og kjempe om en finalebillett på lørdag. Den minner om «Higher Ground» fra 2018, men denne er det heldigvis mer fart i. Jeg håper bare låta blir like tøff live som i studioversjon. Bare det ikke blir en kopi av showet til Rasmussen.

Eirik Finbak
Altså her har man den beste artisten og låt i denne delfinalen. Men det er allikevel ikke noe stort kompliment. Når først Rein Alexander blir med i MGP så er det dette han liksom skal servere oss? Jeg begynte å skrive ned alle tekstklisjeene, men blekket ble tomt i penna og notatblokka utskrevet så jeg ga opp. Jeg har lenge ønsket Rein Alexander i MGP, men med dette spetakkelet av forskjellige sjangrer og King Of Trolls (MGP 2008) som spøker i bakgrunnen og en tekst som er bare masse forskjellige fraser som betyr ingenting i helhet så er jeg skuffet på både våre og Reins vegne. Dette er delfinalens beste bidrag, men nei det er som sagt ikke å regne som et stort kompliment. Men hadde man laget en tekst som faktisk ga mening og kuttet ut EDM-tullet så kunne dette kanskje ha blitt til noe storslagent. Rein – jeg hadde ventet meg bedre enn dette fra deg!

«The Start of Something New» – Tore Petterson

https://open.spotify.com/track/5KNX2movtwzou5MjDZZpaR?si=haR-s-EhSB2XWW6Mqj9h1g

Endre Fagervold
Til denne låta vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte. For meg er dette veldig fjernt fra hva jeg hører på. Jeg synes det er gøy at Tore er med i Melodi Grand Prix, og han viser at han har en bra stemme. Jeg synes det er interessant med en storbandlåt, og ser frem til hvordan dette blir. Om det slår hjem hos meg føler jeg det nok ikke at det gjør, og jeg føler at sangen blir ekstremt repetativ. Jeg er veldig spent på hvordan det slår an hos folk hjemme. Uansett – et annerledes nummer som man helt sikkert kommer til å huske!

Christer Høiland
Så utrolig gøy å se Tore i et nytt format, og i en annen setting enn i Skal vi danse! Dette er en jazzlåt som nesten gir meg litt Frank Sinatra-vibes, og Tore gir alt i låten. Det er umulig å ikke bli i godt humør av denne låten. Når det er sagt, så appellerer ikke denne låten helt til meg. Det blir dessverre litt for mye taktskifter, og dette er heller ikke helt min favorittsjanger av musikk. Men Tore gir alt i låten, og låttittelen er forhåpentligvis passende på det vi kan forvente av Tore fremover, nemlig starten av en ny artistkarriere!

Charlotte Sissener
At Tore Petterson skulle være en av årets deltakere i MGP, tror jeg ikke at jeg hadde klart å gjette meg til! Som svoren «Sofa»- og «Skal vi danse»-seer synes jeg Tore er en herlig fyr, og det er gøy at han deltar i MGP, og sikrer sjangerbredden i denne delfinalen med showjazz. Selv om det er en festlig låt som utstråler mye humør, må jeg si at dette ikke fanger meg. Men jeg ser for meg at Tore nok vil servere et morsomt show!

Christian Jacobsen
At Tore kan synge var det vel få som visste, men i et studio går jo alt an. Derfor skal det bli spennende å høre om det vokalmessig holder om han skal synge live lørdag. Eller tar han en Staysman & Lazz, og opptrer med playback? Han er er jo en allsidig person og er tydeligvis som poteten, han kan brukes til alt. Tores storbandlåt når nok dessverre ikke helt frem til en finale i mine ører, til det er den en for utypisk norsk MGP-låt, og appellerer nok kun til den eldre garde. Selv er jeg «eldre» og jeg liker den sånn passe, men jeg har liten tro på en plass i finalen når vi ser hvordan publikum stemte i forrige runde. Dette høres ut som noe Dizzie Tunes kunne ha framført på 80-tallet. Dessverre Tore, det blir ikke finaleplass til deg.

André Thomassen Haugen
Denne syntes jeg i starten var den beste. Dessverre måtte den rykke ned fra tronen. Den fenger skikkelig, og jeg er glad i litt sånn «funky» jazz som dette. Sånn storbandsjazz. Tore har kanskje ikke den beste stemmen, men den funker til denne type låt i mine ører. Denne kom inn som en liker godt-låt, og etter en del lytt så har den hverken blitt mer eller mindre elsket om jeg kan si det slik. Fremdeles en låt som jeg kan si «jeg liker godt, men jeg elsker den ikke». Gleder meg riktignok til å se denne live, med Tores sjarme, utstråling og kanskje fete dansemoves, så vil nok denne bli en jeg også kan svinge meg litt til på stuegulvet. Bra jobba, Tore!

Anders Tangen
MGP har de siste åra fått litt kritikk for manglende genrebredde. Årets sesong er annerledes. Jeg kan ikke huske at vi har hatt en storbandlåt i MGP så lenge jeg har fulgt dette programmet. Hvis en da ikke ser «La det swinge» som nettopp det. Men det er et stykke fra «La det swinge» sitt fengende og tydelige refreng til Tore Pettersons shownummer. Det skjer veldig mye i låta her, og det er et gjennomgangstema her som kan kalles et refreng, men låta som sådan framstår ikke veldig umiddelbar og catchy, selv om det swinger her og der. Jeg tror dette blir et gedigent shownummer, med fjær, lakksko og «Skal vi danse»-dansere. Og det er helt greit det, i et år med 25 låter. Men jeg har litt vansker med å se eller høre denne låta som Norges representant i Rotterdam. Kanskje er ikke det meningen heller? Men rett og slett å underholde oss på en lørdagskveld. Og, ja, altså … Det er her helt greit det.

Mandy Pettersen
Denne låta høres ut som den er hentet rett fra Skal vi danse-studioet og er ikke en låt som passer inn i MGP 2020, vi prøver da å vinne Eurovision? Storband og jazz kan være gøy det, spesielt hvis man har en vokalist som tar låta til nye høyder, men her er jeg redd Tores vokal blir i det svakeste laget, han drukner i cheesy tekst og et virrvarr av trommer og blåsere. Jeg håper han motbeviser meg på lørdag og leverer et show som løfter dette bidraget til nye høyder, men foreløpig har jeg ikke troen på at denne tar seg videre til gullduellen. Beklager Tore! Jeg syns du er en fantastisk person, men dette falt ikke i smak hos meg.

Alexander Gjørøy
Endelig er du på Spotify, Tore! Jeg har gledet meg til denne dagen helt siden jeg hørte deg synge i en YouTube-video for mange år siden, kanskje fra et stand up-show. Dette var ikke helt min sjanger, og det blir vanskelig å digge låta. Showet garantert kommer til å skape god stemning på lørdag, og jeg gleder meg til å høre den live.

Eirik Finbak
Sofa-Tore i MGP, jøss den hadde jeg ikke sett komme. En liten trivia-fakta før jeg går videre å snakke om låta: hans gode venn og Sofa-kompis Adam (kjent fra Homsepatruljen) vant TV3 sitt forsøk på Stjernekamp for godt over ti år siden med en låt som het «The Start Of Something Good», ren tilfeldighet? Who knows…. Låta i seg selv er vel rett og slett okei. Helt ufarlig og er nok også helt ufarlig og sjanseløs i denne delfinalen – med mindre folket tenker mer på kjente ansikt enn på helheten.

Hvem som har skrevet låtene, og alt du trenger å vite om MGP 2020, finner du her. Øverst til høyre i artikkelen finner du vårt Spotify-album med alle låtene. Følg escNorge på Facebook og si din mening om låtene der!

Del:
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Relaterte artikler
Torino 2022
Intervjuer

2022: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2022
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien