Blogg: NRKs store MGP-dilemma

Foto: Mandy Pettersen / escnorge.no

Jeg tror det er flere i NRKs MGP-redaksjon som sammen med deler av MGP-fanmiljøet nå bare drømmer om normale tider igjen, og til de en gang skal sitte på en pub med en øl og riste på hodet av hele 2020. MGPs annus horibilis.

I fjor ved disse tider var Stig Karlsen og resten av gjengen i NRK i full gang med planleggingen av MGP 2020, og låtksrivere var allerede invitert til å sende inn låter. Nå vet ingen helt hva som skjer. Trolig vet ikke NRK det heller. Men MGP står ovenfor noen tydelige dilemmaer som i alle fall jeg har noen synspunkter på.
Tidenes beste
Uavhengig av MGP, men året totalt sett, så er 2020 en rævva generalprøve på 2021. Det er jo et ordtak som sier at en dårlig generalprøve gir en fantastisk premiere. Hvis det stemmer, så står vi foran tidenes beste år noensinne i 2021.

At det skulle bli sånn er jo helt uvirkelig. Jeg mener faktisk at vi i 2020 hadde tidenes beste MGP. Bortsett fra at folkestemmene sviktet i den første avstemningen under finalen. Heldigvis fungerte den i både sølv- og gullfinalen. Men fokuset i media i etterkant var i all hovedsak på det som ikke fungerte.

Eurovision-følelse
Men vi hadde tidenes flotteste produksjon med så storslåtte bilder at Eurovision-følelsen ble vekket hos oss seerne. Det var publikumsrekord med 8300 mennesker i salen, og folkefest i Trondheim. Vi hadde ti gode låter, hvorav tre var hitlåter allerede den dagen finalen ble arrangert. Vi fikk en vinner som lå høyt på fanavstemninger og på oddsen, og lå godt an til å havne i topp 10. Vi hadde en artist som hadde ryddet kalenderen, og var klar for å gjøre reiser til fankonserter rundt om i Europa.

Den europeiske finalen blir sannsynligvis i Rotterdam i 2021. Da kan arrangørene i stor grad trykke copy-and-paste for planene de hadde i 2020. Mer enn ti av artistene som skulle være med i 2020 er også bekreftet for deltakelse i 2020. Så, på mange måter er Eurovision i praksis mer utsatt enn avlyst. Men land som Sverige og Finland velger å ha nye nasjonale finaler neste år, og starte med blanke ark.

To løsninger
Så hva velger NRK å gjøre med sitt MGP? Skal de gjøre som mer enn ti andre land og la artisten fra 2020, Ulrikke, få representere oss i Eurovision 2021? Eller skal vi ha en full runde med ny MGP og bare nye artister?

Jeg ser gode argumenter for begge valgene. Men jeg har landet på at en av de to er hakket bedre enn den andre. Det skal jeg si noe om til slutt.

Argumentene for å starte med blanke ark og ha en ny full runde er selvsagt at det vil skape større interesse for MGP ute i folket, enn kun å finne en låt til en artist som allerede er valgt. Vi så at interessen steg voldsomt i år ved disse delfinalene. Delfinalene var da også muligens et ikke altfor kostbart konsept, siden en ikke reiste rundt i landet med hele produksjonen. Og hvis ikke MGP skal fylle sendetida på lørdagene i januar og februar så må NRK produsere noe annet. Og ingen lørdagsunderholdning på TV er på billigsalg.

Artisten vinner ikke
Så kan det også, formalistisk, sies at det ikke var Ulrikke som artist som ble valgt til å representere Norge i Eurovision. Siden det er en låtskriverkonkurranse.

Et annet argument for å kjøre en vanlig runde med MGP er omdømmet ute i musikkbransjen. Selv om artister og managere gikk med på opplegget med en backup-folkejury før delfinalene startet, så tror jeg ikke de så det som sannsynlig at det kom til å bli bruk for denne backup-folkejuryen. Derfor leste de kanskje ikke avtalen godt nok, og dermed ble det nok litt murring rundt i bransjen, og det kan være litt mer utfordrende å få med artister. Derfor kunne et perfekt gjennomført MGP 2021 med den samme, fantastiske produksjonen, men med et vanntett og sikkert avstemningssystem være det som skulle til for å få tilliten tilbake, i den grad den har vært borte.

Eurovision var premien
Og, kanskje aller viktigst for meg, og sånne som meg: Det er jo ti ganger mer moro med en full nasjonal finale enn bare å sende en forhåndsplukket artist.

Men så kan vi snu på argumentene. La oss ta det åpenbare først. Uansett hva enkelte måtte mene så ble Ulrikke valgt av folket til å representere oss i Eurovision med låta «Attention». Hun ryddet kalenderen og brukte ressurser på planlegge deltakelsen, og investerte både økonomiske og menneskelige ressurser på dette. Det er kanskje ikke mer enn rett og rimelig, og rettferdig at hun da får denne nye muligheten til å delta. Det er slik en del andre land tenker rundt sine artister. Sveriges «Mamas» har jo allerede fått opplevelsen. Riktignok som korister for John Lundvik i 2019, men likevel.

Sparer penger
Så er det det litt kjedeligere argumentet som handler om økonomi. De aller fleste økonomer spår at det vil gå år før Norges økonomi er som normal igjen. Det vil komme kutt på de fleste områder. Også hos NRK. Tror jeg. Og da er kanskje ikke 2021 det verste året for å spare litt penger, siden det altså finnes rettferdighetsargumenter for at Ulrikke skal bli Norges representant. Da løser en to utfordringer på en gang. En sparer noen penger, og Ulrikke får representere Norge.

Så er det også et argument at dersom NRK bestemmer seg for at Ulrikke skal være vår artist, så kan de allerede nå kontakte drømmelåtskriverne og finne en helt fantastisk låt til henne. Pengene som normalt sett går til finale, kan brukes til å leie inn verdens beste produsenter, både av låta og av sceneshowet. Nesten uansett hvor mye en legger av penger i dette, så vil det muligens bli billigere enn en full MGP-finale.

Så for meg er dette et vanskelig valg. Jeg har virkelig stor sans for argumentene på begge sider.

Bør få tilbudet
Men jeg har falt ned på at det akkurat i 2021 får bli et unntaksår. Vi er jo vant til det nå. 2020 gikk i dass. Da bør vi kunne bøte på det med å la Ulrikke få representere Norge, med en låt som vi nå vil ha et år på å jobbe med.

Men så er det spørsmål hva Ulrikke selv vil da. Jeg synes i alle fall at hun bør få dette tilbudet fra NRK, og om hun ikke er interessert. Ja, da bør NRK fram med sine prosjektark for 2020 og gjøre mye på samme måten i 2021, men med en mye bedre backup om noe skulle gå galt med avstemningen.

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien