De totale seertallene for årets konkurranse er nå klare. Hele 161 millioner så på årets Eurovision Song Contest fra Torino.
I de 34 markedene som EBU målte i var det som skrevet 161 millioner som fikk med seg de tre liveshowene fra Torino. Dette er en oppgang på 7 millioner fra året før.
Markedsandelen til finalen 14. mai, som er det som virkelig teller i mediaverden var på hele 43,3%, og er dobbelt så mye som andre kanaler i samme sendetidspunkt. Andelen unge seere mellom 15 og 24 år var hele 56,2%.
Markedsandeler fra forskjellige land:
- Vertslandet Italia leverte de sterkeste seertallene siden de gjorde comeback i 2011. 6,6 millioner seere så finalen, noe som gir en markedsandel på 41,9%. Dette er en 52% økning fra året før.
- I de nordiske landene gjør Eurovision nok engang storeslem. På Island så 96,4% på, I Norge 89,1%, Sverige 81,4% og i Finland 72,1%.
- Armenia, Belgia, Danmark, Estland, Hellas, Litauen, Nederland, Spania og Storbritannia er land som også hadde en markedsandel på over 50%.
Spania og Storbritannias suksess i årets konkurranse bidro til at seertallene og markedsandelene tok til nye høyder.
- I Storbritannia så hele 8,9 millioner på finalen. Det er det største målte markedet og antall seere (og det høyeste siden 2011). 20% flere av befolkningen skrudde på for å se årets finale sammenlignet med finalen i 2021.
- I Spania kan de notere seg de beste seertallene siden 2008. Hele 6,8 millioner spanjoler så på årets finale, en oppgang på hele 86% fra 2021.
Sosiale medier:
- 189 millioner så klippene til Eurovision.tv på tiktok
- 42,3 millioner unike seere fra 232 land så innhold fra Eurovision.tv på youtube. 7,6 millioner så finalen direkte på YouTube, og mest seere var det fra Ukraina der hele 2,2 millioner så finalen på YouTube. 63% av seerne på YouTube var mellom 18 og 34 år.
- 8 millioner tweets ble skrevet
- På Instagram, TikTok, Twitter og YouTube ble videoer sett 284 millioner ganger under finaleuka.
- 22 millioner likerklikk ble generert på innhold(Facebook inkludert).