Dette er et blogg-innlegg, og representerer kun skribent Morten Thomassens egne synspunkter.
I en hverdag som for mange i forskjellige grader påvirkes av sosiale medier av alle slag har man spesielt i den senere tid blitt mer og mer oppmerksom på hvordan disse «overvåker» oss på sine vis.
Som en godt voksen mann er den reklamen som dukker opp på min Facebook kjemisk fritt for reklamer for bleier og damebind for å si det sånn, hadde jeg vært ung småbarnsmor hadde nok jeg blitt mer eksponert for det.
Når slike apper og nettsteder kan se hva vi bør utsettes for av reklame så er det nærliggende å tro at de også muligens kan se hvilke andre ting vi foretar oss på vår kjære mobil.
Hvis du er en eksponert person på en eller annen måte der du har en jobb der det du jobber med hadde vært gull å få tak i for en konkurrent eller en stat som gjerne vil vite hva du gjør blir dette straks ganske alvorlig.
Appen TikTok er i så måte blitt trukket frem som en potensiell versting i denne sammenhengen, hvorvidt de faktisk får ut «snasne» data fra utsatte brukere vites ikke, men det er et faktum at flere og flere bedrifter og offentlige organisasjoner nå forbyr sine ansatte å ha denne appen på sin jobb-mobil.
Sist ut er NRK og akkurat det forbudet må man kunne si settes i et litt merkelig lys all den tid de er medlem av EBU (Den Europeiske Kringkastingsunionen) og hvem har de som en av sine hovedsponsorer for sitt mest kjente arrangement Eurovision Song Contest?
Ja nettopp TikTok og nei du får ikke en gang et lite strøstepoeng for å ha gjettet det.
De er offisiell underholdnings-partner og mye av info fra spesielt den første prøve-uken vil komme på deres plattform og skal de NRK-ansatte som drar til Liverpool følge sin arbeidsgivers ordre kan de dermed selv ikke følge med på infoen som blir lagt ut om Alessandra der.
Det er egentlig underlig at EBU har valgt seg en slik samarbeidspartner som allerede i noen år nå har vært utsatt for kritikken om at akkurat den appen kan finne på å overvåke brukernes mobil.
Nå skal det sies til ESC sitt forsvar at det neppe er info fra det som skjer i kulissene i Liverpool de som eventuelt overvåker TikTok-brukernes telefon de er ute etter, men å få tilgang til for eksempel resultatene i de to semifinalene før finalen finner sted ville nok noen ment var en godbit av en nyhet å få.
En får gå ut fra at NRK ved neste korsvei vil ta opp med EBU om akkurat dette sponsoratet er noe de bør fortsette med da det kan virke som om underholdnings-sponsor-avtalen er noen som inngås for et år av gangen.
Uansett, hvis de NRK-ansatte som er i Liverpool blir nedtrykt over at de ikke kan følge Alessandra og hennes konkurrenter på TikTok kan de muligens slukke den sorgen med drikken fra en annen offisiell partner i år, likør-produsenten Baileys, nei vent, er ikke det alkohol og dermed fy for oss nordmenn?