Blogg – Låtskrivercamper, et gode eller et onde?

Foto; ESC Norge

Dette er et blogg-innlegg og representere kun skribent Morten Thomassens egne synspunkter.

Om bare noen korte dager setter representanter for 37 TV-selskaper kursen mot Liverpool og man skulle tro at forberedelsene til dette skulle være hovedbeskjeftigelsen for sjefen for NRKs delegasjon Stig Karlsen, men følger man med på sosiale medier ser man at han er opptatt med låtskriver-camper for MGP 2024, så for alt vi vet blir neste års vinnerlåt skrevet i disse dager.

Musikalsk magi kan skapes på gutte- eller jenterommet til en talentfull artist, det kan skapes på bussen eller på vei hjem fra fest og det kan lages på en av disse låtskrivercampene.

Det er dermed vanskelig å se at det kan være noe galt med å samle samen musikalsk talentfulle mennesker med den hensikt at de skal skape musikk sammen, men det kan virke som om akkurat denne måten å lage musikk på får større og større betydning for hvilke låter som får vist seg frem på MGP-scenen her i Norge.

Tidligere var det sjeldent at låter hadde mer enn to opphavspersoner og i ESC var det først i 1972 at en vinnerlåt hadde flere en to personer som hadde lagd låten og den første norske MGP-vinneren med tre opphavspersoner var «Do-Re-Mi» fra 1983.

Med låtskriver-camper der flere skal ha din del av ”låt-kaka” kan listen over opphavspersoner utgjøre en liten busslast omtrent, se bare San Marino sitt bidrag fra 2021 som vel hadde ti personer som var involvert i å lage deres låt det året.

De to siste års norske bidrag har blitt unnfanget på en slik camp og det får nesten være til den enkelt å bedømme om «Give That Wolf A Banana» og «Queen Of Kings» er musikalsk magi eller ikke, suksess som pop-låt har de uansett hatt så slik sett er det liten tvil om at musikalske camper har noe for seg.

Men, er det bare ett gode, eller finnes det grunner til å være litt skeptiske til dem, for skepsisen mot dem i fan-miljøet er i høyeste grad til stede.

Slik jeg ser det blir jeg litt skeptisk når deltagere legger ut at de lager låter til MGP-2024, gjør de det helt «fritt», eller har de fått spesifikke kriterier de skal bestrebe å oppnå i denne kreative prosessen?

At man skriver en låt med et spesifikt arrangement i bakhodet fører meg til å tro at man kanskje setter begrensinger på hva man lager og at man kanskje innretter låten sin til å passe inn i hva som enn føles som de kriterier som må være med i en MGP-låt som har til hensikt å representere Norge i ESC.

Da føles det for meg at man kanskje begrenser hvilke type låter som blir lagd og at man da til en viss grad kan finne på å ende opp med standard poplåter som er helt greie å høre på, men som ikke har det lille ekstra som trengs for å stå ut i en konkurranse som ESC.

Jeg har vært heldig og fått høre låter lagd på to forskjellige låtskriver-camper og tro meg, de fleste låtene der kunne man vel ganske enkelt putte i standard-pop-låt-skuffen, låter det egentlig ikke er mye å utsette på, men som stort sett er sånn passe forglemmelig likevel.

Men, akkurat som når man graver etter gull, den overveldende majoriteten av materiale man finner da er gråstein, men når man finner den ene gull-klumpen glemmer man all gråsteinen man har funnet også.

En annen ting jeg bekymrer meg for når det gjelder MGP og låtskriver-camper er hvem som får lov til å være med og kanskje mer, de som ikke vil være med der, da denne måten å lage musikk på ikke er deres måte å gjøre det på.

Hvis disse får inntrykk av at for å komme gjennom MGP-nåløyet må man være på en slik camp vil kanskje disse artistene og komponistene la vær å sende inn låter til MGP og da tror jeg vi går glipp av mer gull en vi graver frem på disse låtskriver-campene.

Min konklusjon tror jeg dermed bli at låtskriver-camper nok er kommet for å bli og at de er en viktig faktor for å høyne interessen for MGP i låtskriver-miljøet, men at MGP-redaksjonen kanskje bør bruke mer energi på å nå ut til de talentfulle artistene og komponistene som ikke møter opp der og få dem inn i MGP-varmen.

Mitt musikalske hjerte lengter nemlig etter de som stilmessig går langt unna standard-pop-stien, men mer går sine egne musikalske veier, gudene skal vite at slike låter er veldig velkomne i vårt univers spør dere meg.

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien