Dette er et blogg-innlegg og representere kun skribent Morten Thomassens egne synspunkter.
Av og til kan man jo lurer på hva som skjer i vår elskede konkurranse og i denne serien skal jeg kommentere noen episoder og hendelser som så absolutt fortjener tittelen «Hvorfor».
Man skal jo være en god nabo, men når det gjelder ESC kan jeg vel innrømme at av og til sliter med den suksessen vår svenske nabo får og kanskje ikke minst det faktum at de så å si alltid gjør det godt hos den profesjonelle juryen som igjen gir den en bra sluttplassering.
Den samme juryen har vært mye mindre imøtekommende mot den låten Norge har sendt og det skal sies at noen ganger har de vel helt rett i sin bedømming, men det til tross, gavmildheten til svenskene kan man jo av og til sette spørsmålstegn med og det gjelder vel spesielt et av årene vant og da snakker vi om det herrens år 2015.
Den profesjonelle juryen skal bedømme de enkelte låtene på følgende grunnlag:
- Sangens komposisjon og originalitet
- Kvaliteten på forestillingen på scenen
- Vokalkapasiteten til utøveren€
- Helhetsinntrykk av fremførelsen
Med ande ord, kriterier som fremstår som ganske så klare, men likevel gir hvert enkelt jurymedlem rom for litt skjønn, en fremføring noen synes er trollbindende finner andre gørr kjedelig.
Men, jeg vil sette søkelys på det første kriteriet og da ikke minst det siste ordet «originalitet» og i den anledning rett og slutt lure på hvorfor juryen kunne ha låten «Heroes» på første plass, all den tid den knapt kan kalles original.
Den låten Måns Zelmerløw blir beskyldt for å kopiere litt vel mye fra heter «Lovers On the Sun» og selv om det helt klart er ulikheter mellom de to låtene er det flust med likheter også, bare hør her:
Man kan være enig i at likhetene er såpass få at det ikke er snakk om et plagiat, men likhetene er likevel såpass store at jeg ville passe meg vel for å kalle låten «Heroes» spesielt original.
Og etter min mening er dette en av de oppgavene den profesjonelle juryen skal ta mest på alvor og slå hardt ned på, noe de åpenbart ikke gjorde tilbake i 2015 og det finnes vel flere eksempler på at kriteriene juryen liksom skal føle har blitt behandlet litt med harelabb.
Hvorfor det er slik kan man jo bare lure på, våre svenske venner skal ha for at de alltid sender en fantastisk produksjon til ESC-scenen og at det derfor ikke er rat at juryene lar seg blende slik det gjør, men av og til burde de trukket i bremsen for poengstrømmen til de svenske bidragene.
Men Måns er nå en kjekk kar da og fortjener en fremvisning selv om seieren hans muligens i noens øyne fremstår som litt urettferdig.