Låtslipp og førsteinntrykk; låtene i delfinale 4 er ute –

Fotograf: Stina Stjernkvist/SVT/Melodifestivalen

Melodifestivalen 2025 er godt i gang, og i morgen er det klart for delfinale 4 fra Malmö. Nå er låtene sluppet, og her kan du høre de.

For første gang blir nå alle låtene som skal konkurrere i de respektive delfinalene lagt ut, i fullversjon, på strømmetjenester som Spotify og Tidal natt til fredagen før.

Team Melodifestivalen har, via pressetilgang, hørt låtene og sett fremførelsen til artistene på scenen. Vårt førsteinntrykk kan du lese senere i artikkelen.

Nå er det fritt frem for å lytte på låtene og bli kjent med de før lørdagens delfinale.

Ukens låter, med spilleliste under:

Vicious – Andreas Lundstedt
Av: Andreas Lundstedt, Dino Medanhodzic, Laurell Barker, Liamoo

Bara du är där – Ella Tiritiello
Av: Adam «Rymdpojken» Englund, David Björk, Loreen Talhaoui

Yours – Tennessee Tears
Av: Gavin Jones, Jonas Hermansson, Pär Westerlund, Tilda Feuk

Bara bada bastu – KAJ
Av: Anderz Wrethov, Axel Åhman, Jakob Norrgård, Kevin Holmström, Kristoffer Strandberg, Robert Skowronski

Do Good Be Better – AmenA
Av: AmenA, Sandra Bjurman, Stefan Örn

Revolution – Måns Zelmerlöw
Av: David Lindgren Zacharias, Måns Zelmerlöw, Ola Svensson, Sebastian Atas

Spilleliste
Kristian fra Team Mello sitt førsteinntrykk av låter og sceneshow: (sett via pressetilgang)

PS! Bør ikke leses om du ønsker at sceneshow skal være en overraskelse på lørdag!

Vicious – Andreas Lundstedt – 8 poeng

Vicious er en groovy låt, og deler av låta beveger seg i samme landskap som Alcazar, som artisten var med på opprettelsen av. Den gjennomgående basslinja er et tøft element, som gjør at den skiller seg litt ut. Låta er kanskje en anelse forutsigbar. Andreas synger allerede veldig bra, så dette tror jeg kommer til å bli veldig bra til lørdagens delfinale.

Låten åpner med LED-vegg og -gulv, og Andreas er alene på scenen i et skinnantrekk. Fargepaletten er hvit, sort og rød. I prechoruset før første refreng åpenbarer det seg seks dansere som etter hvert deler fronten av scenen med Andreas. Danserne omkranser Andreas, og mot slutten minner stemningen litt om en småsvett nattklubb. Dette er nok en fest jeg kunne tenkt meg å være med på!

Bara du är där – Ella Tiritiello – 6 poeng

Låten starter med en gitar og rolig vokal, før vokalen blir mye sterkere inn mot første refreng. Sedvanlig oppbygging der det er roligere igjen før Ella tar oss videre til andre refreng. Det er en veldig fin ballade, med høye toner mot slutten av låta. Den mangler imidlertid det lille ekstra.

Sceneshowet minner veldig om Dotters sceneshow under Melodifestivalen 2024, bare at Ella ligger på en sirkulær seng som ser ut som den flyter på vann. Illusjonen brast når hun gikk ut på gulvet under andre refreng. Dette ble dessverre litt kjedelig.

Yours – Tennessee Tears – 3 poeng

Låten er en lettbent gladcountrylåt om kjærlighet, men dessverre er vokalen ustø fra start. Det tar seg heldigvis opp i første refreng, og da holder den seg jevn og god ut låten. Låten blir dessverre litt for svak for min del, og den minner litt som en bokser som akkurat når minimumsvekten for vektklassen den er i.

Når det kommer til sceneshowet står vokalistene med band og korist på noen kasser med lys i front. De samme lysene dekker også bakveggen. Nummeret har lite bevegelse, selv om vokalistene riktig nok beveger seg ned fra kassene før andre refreng, og videre når de går ut på scenegulvet og oppfordrer til allklapp. Det er fint å både se og høre på, men det gir meg meget lite.

Bara bada bastu – KAJ – 3 poeng

Aldri før har jeg hørt en låt om å ta badstue, og jeg er litt usikker på om dette ga mersmak. Svensk-finsk bygdemusikk på sitt beste (evt. verste). Vokalen er som man kan forvente av et slikt bidrag, men trekkspillet er kanskje et uventet element. Moduleringen mot slutten så jeg heller ikke komme. Låten tok seg riktig nok opp etter moduleringen, men dette gir meg like lite som det forrige bidraget.

Sceneshowet lar det ikke være igjen noe rom for tolkning. Her befinner vi oss rundt et bål i skogen, før vedstabelen i bakgrunnen plutselig blir omgjort til en badstue. Noen av danserne har før dette forsvunnet, og de kommer tilbake i badehåndklær og bøttehatter.

Do Good Be Better – AmenA – 1 poeng

I det låten starter tror man det er en ballade, men den bygger seg etter hvert opp til en lettbent poplåt. Om Tennessee Tears minte meg om en bokser som så vidt når minimumsvekten til sin vektklasse, har denne bokseren sneket seg med et par vektklasser over der den hører hjemme. Vokalen er dessverre ikke helt på plass, så jeg håper den blir bedre når det virkelig gjelder.

AminA er alene på scenen under hele låten. I starten er det kun grønne lys bak AminA, i tillegg til noen hvite lyssnorer som henger ned fra taket. Lyssnorene og LED-veggene får flere farger og mer spill etter hvert som låten bygger seg opp. Dette var kjedelige greier, tross det flotte budskapet…

Revolution – Måns Zelmerlöw – 8 poeng

Heldigvis avslutter delfinalen mer positivt med en god poplåt signert Måns Zelmerlöw. Låten er nok til dels forutsigbar, og absolutt noe vi har hørt et par ganger før. Den har et fint og fengende refreng som egentlig går overraskende høyt. Selv om man har hørt lignende før, virker avslutningen litt unaturlig og brå. Man merker at Måns har lang erfaring som artist, for han synger tilnærmet plettfritt.

Sceneshowet starter mørkt og mystisk med Måns delvis i skyggen. Etter hvert blir det klart at han står i noe som ligner på en fjellsprekk, lagd av LED-plater som lyser på hver sin side. Flere ganger under låten kommer det en vind med papirbiter rundt Måns. Dette sceneshowet forstår jeg dessverre lite av, selv om det ser fint ut.

PS! Bildene er fra artistenes første prøver på scenen. Førsteinntrykket av sceneshowet er basert på disse prøvene, noe som også medfører at ferdig show kan bli annerledes etter artistene og deres team går igjennom bilder fra prøvene.

Del:
Relaterte artikler
Basel
2025: Alle låtene
Melodi Grand Prix
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien