I årets siste utgave av «ESC-praten» runder vi av sesongen med et navn mange i Eurovision-familien allerede kjenner godt. Reno Andersen har blitt et kjent fjes både i det norske og europeiske fanmiljøet – og med god grunn. Han er profesjonell danser, og en ekte ESC-veteran som har vært med som danser for Norge hele tre ganger: i 2021, 2023 og 2025. De to sistnevnte gangene koreograferte han til og med bidragene med scenisk regi fra Mattias Carlsson (2023) og Mona Berntsen (2025).
– Hvordan var opplevelsen som danser for Kyle Alessandro under Eurovision Song Contest 2025 i Basel, og hvordan fikk du muligheten?
– Jeg fikk faktisk muligheten fordi jeg møtte Kyle på en danseworkshop jeg holdt omtrent ett år etter jeg var med Alessandra i ESC 2023. Etter workshopen fortalte han meg at han hadde noen nyheter – han skulle delta i MGP 2025 – og lurte på om han kunne legge meg inn som forslag til å koreografere nummeret hans. Det sa jeg så klart ja til! Og det gikk jo hele veien etter en telefon fra Mona Berntsen.
Rett etter MGP fikk jeg tilbud om å bli med videre til ESC, noe jeg naturligvis takket ja til.
Når nummeret går videre til ESC så går ansvaret videre til sceneregi (Mona Berntsen), som styrer hvordan nummeret skal tweakes om til ESC.
Selve Eurovision-opplevelsen er alltid intens – to veldig hektiske uker som går utrolig fort! Vi øvde både på og av scenen, og teipet til og med opp posisjoner på hotellgulvet for å øve nøyaktig hvor vi skulle stå til hvilken tid.
Vi hadde Mona Berntsen som lagkaptein – hun er beinhard, men på den beste måten. Hun har så mye kunnskap og erfaring, og gjør oss alle bedre. Jeg har lært utrolig mye av henne.
Totalt sett var det vanvittig gøy, spesielt siden jeg danset på et nummer jeg hadde koreografert sammen med Mona. Og det å være først ut i finalen var faktisk ganske deilig – da kunne vi nyte resten av kvelden i green room og heie på de andre. Stemningen der i år var utrolig god – alle heiet på hverandre!

– Du har nå vært med som danser tre ganger: 2021, 2023 og 2025. Hva vil du si er de største forskjellene mellom disse årene?
– Den største forskjellen ligger nok i scenen, produksjonen og hvordan vi dansere blir brukt. Scenen i Basel var gigantisk sammenlignet med for eksempel Liverpool. Catwalken utover var så kul – jeg følte meg ganske sjef da jeg gikk ut der!
Produksjonen i år var helt rå. Vi hadde så mange muligheter til å bruke scenen kreativt, og fikk virkelig gjort nummeret vårt unikt med mye fokus på dans. Og så klart følte jeg et ekstra ansvar og press denne gangen siden jeg koreograferte med Mona Berntsen som spiss på sceneregi.
– Hvordan føles det å representere Norge foran millioner av TV-seere og tusenvis av fans i arenaen?
– Det er helt enormt – en helt ubeskrivelig følelse. Selv om det var tredje gangen min nå, føles det like surrealistisk hver gang. Det er jo kanskje det aller største man kan gjøre som danser!
Når jeg også får koreografere, blir det ekstra spesielt. Man kjenner på ansvaret – det norske folk har valgt oss til å stå der, og det er en ære. Jeg føler stor stolthet, både for meg selv og for Kyle. Han har utviklet seg utrolig mye siden han sto på scenen i MGP 2023, både med dans og vokal. Han gjorde oss virkelig stolte i Basel.

– Har du et personlig høydepunkt fra årets opptreden?
– Jeg har faktisk to!
Først: Vi la inn noen sekunders pause før dancebreaken, en idé fra Mona Berntsen. Det skapte ekstra dramatikk og hype – publikum var helt med, og den lille endringen gjorde enorm forskjell.
Og så – øyeblikket hvor vi går fra scenen og utover catwalken. Da føler man seg passe kul, altså!
– Vi kjenner deg som danser – men er du også ESC-fan selv?
– Ja, absolutt! Jeg har fulgt med i mange år før jeg sto på scenen selv. Jeg har tre favorittbidrag:
Chanel – “SloMo” (2022): Jeg mener fortsatt hun burde vunnet. Som danser satt jeg og måpte – det var helt rått.
Käärijä – “Cha Cha Cha” (2023): Jeg så det live i Liverpool, og salen eksploderte. Den burde også vunnet!
Måneskin – “Zitti e Buoni” (2021): Fra mitt første år som deltaker – det nummeret oser råskap og var en utrolig fortjent vinner.

– Hva driver du med nå, og har du noen spennende prosjekter på gang?
– Jeg underviser fast som danselærer på Bårdar, som jeg selv har gått på. Det er gøy å få være med å utdanne neste generasjon dansere.
Jeg jobber fortsatt med Kyle – vi har gjort noen opptredener sammen etter Eurovision og har flere prosjekter på gang. I tillegg skal jeg være med i musikalen “Moulin Rouge” neste år, hvor jeg både skal danse og synge – det blir utrolig kult!
Og så må jeg innrømme én liten ting: Jeg prøver faktisk å bli bedre til å synge selv! Jeg bodde med Sondrey et år, og det var han som motiverte meg til å starte. Nå øver jeg jevnlig, og jeg liker det veldig godt. Kanskje jeg en dag står på MGP-scenen som artist i stedet for danser? Det hadde vært utrolig gøy!
Nå har jeg jo vært med i 2021, 2023 og 2025 – altså annenhvert år. Så hvis rytmen fortsetter, skal jeg vel med igjen i 2027, kanskje? ler Reno.
Vi takker Reno Andersen for praten og ønsker ham masse lykke til med alle prosjektene fremover. Og hvem vet – kanskje vi ser ham tilbake på MGP- eller ESC-scenen igjen? Enten som danser, koreograf – eller kanskje som artist neste gang?













