Vi på escNorge har hørt, gjennomgått og kastet poeng på samtlige bidrag til semifinalene og finalen i mai. Våre tre favoritter er i år Spania, Sverige – og Norge!
Her er våre terningkast og korte kommentarer til alle de 42 finaleklare bidragene.
Dette er vår dom, og vurderingene gjenspeiler våre subjektive meninger om låtene. Terningkastene er basert på poeng gitt på en skala 1 til 10, fra ti av escNorges medarbeidere.
Semfinale 1
1. MONTENEGRO Rambo Amadeus – Euro Neuro
På fire forsøk har Montenegro prestert å få startnummer 1 i en semifinale tre ganger. I år skal det svært mye til om «alle gode ting er tre,» da den eneste fordelen her, er at det faktisk ikke kan bli verre i årets startfelt. Bidraget er kanskje originalt, men det best dekkende uttrykket er kanskje «kaotisk!» Eselet i videoen var derimot søtt… |
Greta Salome feat Jonsi – Never Forget
Med elementer fra både irske og nordiske folketoner kommer islendingene med en dramatisk og vakker sak både i toner og ord. Låta vil trolig tjene på å komme etter Montenegros noe sære start, og selv om det ble påpekt at Never Forget kanskje mangler det store høydepunket, bør Island kvalifisere seg greit til finalen – også i år.
Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac
Grekerne fortsetter med å være tro mot røttene sine, selv om dette er mer pop enn etno. Et typisk gresk poppete bidrag, som mange av oss fant «helt greit» – og det gjenspeiler også treer-en på terningen. Hellas vil trolig også i år få en finaleplass, selv om vi har plassert denne like under streken…
Anmary – Beautiful Song
Flørtende gladlåt med en finurlig tekst i «Back To the 80,s» klassen. Den er nok avhengig av en god fremførelse for å kunne seile inn til en finale, da den er en typisk poplåt som kanskje er vanskelig å hate veldig – men også vanskelig å elske?
5. ALBANIA
Rona Nishliu – Suus
En tung ballade basert på Ronas vokal – både i de øvre og nedre toneleiene. Balladen har tjent på å bli kortet ned siden den albanske finalen, men kan nok bli for «tung» for den jevne TV-seere. Det bør nevnes at poengene til Rona ble spredt på hele skalaen, fra 1 til 10…!
6. ROMANIA
Mandinga – Zaleilah
Romania kjører humør i år, og her får man kanskje assosiasjoner til bidrag fra land adskillig lengre vest. Sekkepiper og trekkspill mikses med litt middelhavsrytmer, og vi forlanger trommer på scenen i mai! Foruten korte engelsksnutter i refrenget og bridgen, fremføres bidraget på klingende spansk.
7. SVEITS
Sinplus – Unbreakable
Vokalisten høres ut som en Bono-light, og det er i det hele tatt klare U2/Coldplay-elementer i årets sveitisiske bidrag. Den engelske uttalen er derimot langt fra inspirasjonskildene – og det var her mesteparten av kritikken mot dette bidraget falt.
8. BELGIA
Iris – Would You?
Klassisk ballade fra unge Iris, som vil skille seg ut med sin særegne stemme. Låta kan minne om en sart Alanis Morissette-ballade, og er ett av de bidragene i år vi var mest usikre med å plassere. Den fikk allikevel nok poeng til å kunne kjempe om en finaleplass.
9. FINLAND
Pernilla Karlsson – När jag blundar
Beklager, Finland. Verken en fin tekst, svensk språk eller en god vokal vil redde dere i år. Den gjennomgående melodien(…) fremstår rett og slett som «kjedelig». To-eren blir allikevel sikret, da en i teamet synes dette bokstavelig talt var en innertier….!
10. ISRAEL
Izabo – Time
Med klare referanser til 60-tallet, et klassisk riff – og rett og slett noe annerledes, skiller årets israelske bidrag seg ut i denne semfinalen. Vi tror dette litt særegne er nok til kapre en finaleplass. I videoen aner man kanskje en utilsiktet flørt til Island, og man kan godt nynne ABBAs «Nina, pretty ballerina» til gitarriffet….!
11. SAN MARINO
Valentina Monetta – The Social Network Song (Ohoh uh oh oh)
Årets mest håpløse tekststrofer kommer fra San Marino. Det var helt forståelig at man måtte fjerne Facebook-referansene, men å erstatte dette med en mengde oh- oh-er og uh-oh-er vitner om alt annet en originale baktanker. Terningkastet reddes fordi noen av oss egentlig fant melodien litt tiltalende…
12. KYPROS
Ivi Adamou – La la love
En håpløs tekst følges av en håpløs tittel. Treer-en er meget sterk, men senkes av at det ble påpekt at låta kan virke noe kalkulert. Kypros og Ivi bør nok allikevel være en av de mer sikre finalistene fra denne semifinalen. Dette er et slikt bidrag vi har hørt før, men det gjør kanskje ingenting?
13. DANMARK
Soluna Samay – Should’ve Known Better
Danmark bør klare en finaleplass (også) i år. Dette er en fin og vellaget hjemmefavoritt, som imidlertid kan virke noe stillestående gjennom de tre minuttene. Det ble påpekt en liten likhet med Seals Crazy i melodien, uten av vi tror at danskene vil få noe kopipass påskrevet denne gangen.
14. RUSSLAND
Buranovskie Babushki – Party For Everybody
For å sitere vår Russland-ansvarliges første kommentar da bestemødrene tok hjem seieren i øst: «Dette er bare trist…» Vi håper at juryene knuser dette bidraget nådeløst, samt at TV-seerne velger å høre den håpløse melodien, fremfor å la seg sjarmere. Netto-sjarmen redder låta fra totalslakt – låta er 0,06 poeng fra en en-er på terningen…
15. UNGARN
Compact Disco -Sound Of Our Hearts
En noe overraskende sølvplass i denne semifinalen, bak Island. En fin og litt flytende poplåt, som imidlertid ble noe skjemmende fremført i den ungarske finalen. Med noe intensiv trening frem mot mai håper og tror vi at dette er en låt som kan få poeng både fra TV-seerne og juryer.
16. ØSTERRIKE
Trackshittaz – Woki mit deim Popo
Svært delte meninger om denne duoen fra Østerrike. som kan sies å være et rent rapp-innslag. Pluss for å holde seg til hjemmespråket, og her er det nok verdt å se opp for både det ene og det andre på scenen i Baku. Videoen er forøvrig av en eller annen forunderlig grunn satt til aldersbegrenset på YouTube….
17. MOLDOVA
Pasha Parfeny – Lautar
Tuba og brass liker vi, og Moldova skal ha honnør for å igjen å komme med et bidrag med preg av hjemlige tradisjoner. Imdlertidig fremføres Lautar på engelsk, uten at vi ble så mye klokere av den grunn. En svak tre-er – og etter vår mening ingen finaleplass i år.
18. IRLAND
Jedward – Waterline
Oddsen for at Irland og Jedward to år på rad skal avslutte en semifinale kan ikke ha vært liten. Mange av oss liker Waterline, som er en moderne og helt mainstream og kommers låt. Men det ble påpekt at her kan kanskje tvillingene ødelegge for seg selv med sin hyperaktive fremføring. Litt mindre sukker nå, gutter?
Semfinale 2:
1. SERBIA
Zeljko Joksimovic – Nije ljubav stvar
Å starte en finale med en sart ballade har sjeldent vært en fordel i konkurransen. Popoulære Zeljko bør imidlertid ha en sterk nok låt til å gjøre dette til skamme. Vakkert og veldig balkansk, men kanskje mangler denne den berømte sisteprikken for å nå helt til topps?
2. MAKEDONIA
Kaliopi – Crno i belo
Starter omtrent der forrige låt sluttet, men ender opp i et uventet rocket komp med sterkt fussete gitarer. Dette var bidraget i denne semifinalen som splittet flest i mening og oppfatning – og en finaleplass vil ligge sterkt å hvile på hvordan Kaliopi fremfører denen på scenen i Baku.
3. NEDERLAND
Joan Franka – You and Me
En låt som Lillebjørn Nilsen fint kunne ha satt norsk tekst til tilbake i 1973… Sjarmerende og søt sak, med referanser tillbake til uskylds barndom og litt 1968. Vi spår Nederlands beste sjanse siden 2004 – men Joan bør midlertid gjøre noe med hodeplagget frem mot mai…
4. MALTA
Kurt Calleja- This Is The Night
Malta har endelig funnet tilbake til inn-i-øret refrenget. Problemet med denne helt greie poplåta er imidlertid Kurts noe sjarmløse fremføring, som trolig igjen kan sette bremser for å se Malta i finalen også i år.
5. HVITERUSSLAND
Litesound – We Are the Heroes
Ble egentlig nummer i to i den hjemlige finalen, men vinneren ble visstnok diskvalifisert. Det falt enkelte veldig tungt for brystet at bidraget har blitt omarrangert fra en mer rocka utgave i hjemmefinalen til en mer en mainstream poplåt nå. Bør allikevel ha gode finalesjanser.
6. PORTUGAL
Filipa Sousa – Vida minha
Etter fjorårets protestmarsj vender Portugal tilbake til hjemlige og riktig så vakre preferanser. Fremføres på portugisisk som vanlig, og i denne hjemmeballaden passer det helt utmerket. Noe slett fremført i den portugisiske finalen, men har siden blitt omarrangert.
7. UKRAINA
Gajtana – Be My Guest
Etter to ballader i 2010 og 2011 sender Ukraina noe som kan bli oppfattet som både iørefallende og kaotisk. I snitt synes vi det andre overskygger det første, men som alltid med Ukraina: Vi vet aldri hva og hvordan dette kan bli på TV-skjermen i mai. Denne kan bli farlig, selv om vi her og nå plassererer den i nedre halvdel av denne semifinalen.
8. BULGARIA
Sofi Marinova – Love Unlimited
Bulgarias låt fikk nøyaktig samme snitt i poeng som Ukraina. Til tross for tittelen fremføres denne på hjemmespråket, og fremstår som en typisk bulgarsk hybrid mellom østlige toner og vestlige rytmer. Få av oss verdsatte vel den miksen noe særlig høyt, og Bulgaria vil nok også i år måtte kjempe hardt om en finaleplass.
9. SLOVENIA
Eva Boto – Verjamem
Det er Slovenia som etter vår mening kommer med årets sterkeste Balkan-ballade. Fremføres i år på slovensk, og for en slik låt er språket med på å gjøre det hele troverdig. Det kan være både en fordel og ulempe å starte like foran Kroatia.
10 .KROATIA
Nina Badric – Nebo
Det er nesten påfallende hvordan naboene i tidligere Jugoslavia har valgt lignende uttrykk på sine bidrag i år. Vi synes at Kroatia med sin ballade – også den fremført på hjemmespråket – ikke helt klarer å følge balladene til Slovenia og Serbia, men holder allikevel døren på gløtt for en plass i finalen.
11. SVERIGE Loreen – Euphoria
Sverige får en av våre tre femmere i år, og Loreen ble ikke uventet utpekt som en vinnerkandidat i Baku. Låta fremstår som heatets mest moderne, og skiller seg klart ut. Noen påpekte at versene fremstår noe «uklare», men Euphoria er uansett vår klare nummer to i denne semifinalen. |
12. GEORGIA
Anri Jokhadze – I’m a Joker
En låt som fremsto som kaotisk da den vant tidligere i vinter i Georgia – og fremstår like kaotisk i ny versjon per dato. Man har også endelig funnet ut at «joker» skrives uten «c», uten at vi tror det spiller noen som helst rolle. Vi er enige om at Georgia i år bør/skal holde seg i semifinalen, for denne diskopastisjen holder ikke mål.
13. TYRKIA
Can Bonomo – Love Me Back
Årets tyrkiske bidrag inneholder svært lite som tilsier noen finaleplass, og landet kan utmerket godt for andre år på rad holde seg i semifinalen. Til tross for velkjente tyrkiske elementer i låta, er melodien rett og slett ikke god nok. Sammen med Gergia semifinalens svakeste.
14. ESTLAND
Ott Lepland – Kuula
Tittelen betyr «lytt» – og det er betegnende for denne melodiøse og melankolske kraftballaden, som viser at estisk kan være et svært så sangbart språk. Den kan kanskje drukne noe i de andre balladene i år, men vi velger allikevel å plassere denne trygt i finalen.
15. SLOVAKIA
Max Jason Mai – Don’t Close Your Eyes
Dette ble for sterk kost for enkelte, og da hjelper det ikke at Slovakia sender årets hardeste bidrag midt mellom 80-tallets popmetall-refrenger og numetal anno 2005. . Vi ser frem til pyro, lys og tørris, men setter Slovakia uten dårlig samvittighet utenfor finaleplass.
16. NORGE Tooji – Stay
Vi må bare innrømme at samlet sett har vi stor tro på Tooji og Stay i Baku. Vi mener rett og slett bidraget vårt i år er sterkt – og uten å rødme har vi satt Norge på topp i denne semifinalen noen få tideler over Sverige. Den er også vår nummer to i hele årets finalefelt. Lykke til! |
17. BOSNIA-HERCEGOVINA
Maya Sar – Korake ti znam
«Kjedelig» var stikkordet som gikk igjen for årets bidrag fra Bosnia. Bare et heldig startnummer, kan redde denne balladen, som har svært lite av verken melodi eller oppbygging å komme med. I kamp mot årets andre Balkan-ballader bør Maya Sar slite med å hevde seg. Terningkastet gjenspeiler imidlertid at det også er en låt som var vanskelig å mislike helt.
18. LITAUEN
Donny Montell – Love Is Blind
Donny tar tittelen bokstavelig, og fremfører første del av bidraget med bind for øynene. Årets bidrag fra Litauen har klare R&B-elementer, i betydningen popsoul. Men den har verken et refreng eller en melodi som huskes. Anonymt er kanskje det beste stikkordet her.
Finale:
1. STORBRITANNIA
Engelbert Humperdinck – Love Will Set You Free
Engelbert skal åpne hele ballet i finalen, og britene kunne vel knapt fått et verre utgangspunkt med et bidrag som dette. Dette er en fin og litt overraskende «tidløs» ballade som passer som hånd i hanske for The Hump, men hvor mange husker dette bidraget etter låt nummer 26…?
9. FRANKRIKE
Anggun – Echo (You and I)
Varierte meninger om Frankrike og Anggun. Låta, som fremføres både på engelsk og fransk, har enkelte partier som enten vil oppfattes som spennende – eller som forvirrende. Dette er også ankepunktet vårt til et ellers greit og moderne bidrag. Terningkastet er sterkt.
10. ITALIA
Nina Zilli – L’amore e femmina
Skal fremføres på engelsk (og litt italiensk) i Baku. Her er det klare referanser til Nancy Sinatra-renessansen for et par år siden og f.eks. en artist som Alesha Dixon. Vi tror igjen på en sterk plassering til Italia, og noen av oss avskriver ikke helt vinnersjanser for Nina. Men flere påpekte at kanskje burde låta vært fremført på italiensk, helt og holdent.
13. ASERBAJDSJAN
Sabina – When the Music Dies
Nok et svenskprodusert (og skrevet) bidrag for Aserbajdsjan. Hjemmelaget vil komme høyt med en ballade som er nokså forskjellig fra fjoråets Running Scared. Den fremstår både som klassisk (med sin 6/8-takt) og moderne på samme tid – men noen hjemmeseier tror vi ikke på.
19. SPANIA Pastora Soler – Quedate conmigo
Spania stiller med vår favorittlåt i år, som sammenlagt fikk den høyeste poensummen i gjennomgangen av bidragene. Pastora vil garantert bære denne sterkt på scenen i Baku, og Spania bør i år få unevnelig mye mer poeng enn på lenge. En sterk og flott orkestrert ballade, som aldri oppfattes som for pompøs. |
20. TYSKLAND
Roman Lob – Standing Still
Samlet sett den svakeste av de seks forhåndskvalifiserte bidragene. Vårt ankepunkt mot Roman og Standing Still er at denne raskt kan oppfattes som noe uinteressant og kjedelig. Andre igjen påpekte at dette kan være en joker i årets felt. En slags oppbyggende popballade som er litt vanskelig å plassere, og dermed er kanskje en trygg tre-er på terningen, et sikkert valg.