… sier EBUs arrangement supervisor Sietse Bakker på spørsmål om flere land vil komme til å trekke seg fra årets Eurovision Song Contest i Malmö i mai. Den siste tidens spekulasjoner i pressen om Europas pressede økonomi er nådestøtet for ESC slik vi kjenner det i dag, feies bort av Bakker.
Spesielt nordisk presse har «godtet» seg over at noen land har medelt at de ikke vil delta i årets konkurranse. Dette blir øyeblikkelig koplet sammen med kostnader og dårlig økonomi av pressen og det høres ut som om det bare er et tidsspørsmål før showet blir lagt ned. Vi kjenner fra tidligere pressens noe negative holdning til ESC og er vant til dennes dramatiske omtale. I følge EBUs regelverk har ingen land trukket seg før den offisielle deltakerlisten offentliggjøres en gang i januar.
Så langt vet vi at Tyrkia, Polen, Bosnia, Slovakia og Portugal har signalisert at de ønsker å stå over i år mens Tsjekkia, Liechtenstein, Andorra og Monaco melder avbud så å si hvert år. Det gjør at minst 38 nasjoner vil stå på den flotte scenen i Malmö Arena i mai, samme antall som i Oslo 2010..
Fram til offentliggjøringen av deltakerlisten senere i januar, jobber EBU sammen med de land som ønsker å stå over for å finne en løsning, slik at alle kan være med. Sietse Bakker sier videre at EBU er klar over at TV-stasjoner over hele Europa kjenner konsekvensene av den hardt pressede europeiske økonomien, men ikke alle står over av den grunn. TVP i Portugal for eksempel sliter mer med å få opp interessen og ratingen for programmet enn de er redde for å vinne og måtte holde finalen. Det er vanskelig å budsjettere penger til et program som har dårlig oppslutning hos folket og TVP behøver en tenkepause,.
«Skulle man vinne er alle deltagernasjonene med på å dele kostnadene og vi jobber intenst med å finne en økonomisk holdbar modell både for interne utvelgelser og for en finale. Man kan for eksempel bruke en alternativ betalingsplan hvor man ikke behøver å betale alt på en gang eller samarbeide med plateselskapene, noe flere land gjorde i fjor på en positiv måte», sier Jarmo Slim, kommunikasjonskoordinator hos EBU.
«Hopper et land av konkurransen betyr det at de resterende land må betale en større del enn beregnet for at konkurransen skal beholde samme budsjett. Et stort land med høy levestandard betaler for eksempel mer enn mindre nasjoner med lavere innbyggertall og levekår. Men vi har like stor interesse av at alle land er med uansett størrelse. Dette er en samproduksjon mellom alle EBU land og vi forsøker å finne en løsning som passer alle. Det er bra for konkurransens image og har en symbolverdi» fortsetter Jarmo Slim.
«EBU har ingen planer om å senke medlemsavgiften for de nasjonene som tenker å hoppe av. Det vil ikke fungere med A og B nasjoner. Alle må behandles likt ellers er grunntanken borte. Det finnes unntak for vertsnasjonen og for de 5 store, da de betaler en langt større andel av kontingenten enn de andre nasjonene. Men fordelene er ikke store, de er bare garantert plass i finalen hvert år. Nå gjelder det bare å finne en holdbar økonomisk modell for Eurovision», sier Martin Österdahl som er executive producer for Eurovision Song Contest i Malmö 2013.
Som vi alle husker, har Eurovision alltid hatt en back up plan om en vertsnasjon ikke klarer å påta seg oppgaven med å avholde en finale.
Da Israel vant for andre gang på rad i 1979 strakk ikke økonomien til og TV-selskapet IBA fikk etter mye om og men bevilget ekstra penger fra den israelske regjeringen. Da dette var i boks viste det seg at finalen måtte avvikles den19 april, som var en høytidsdag i Israel. Dette lot seg ikke gjøre og arrangørene tillot at man auksjonerte bort finalen til andre europeiske TV-stasjoner. Den som spyttet mest i Eurovisionspotten var nederlandske NOS, og finalen gikk derfor i Amsterdam i 1980.
Denne praksisen var også vanlig på 60 og 70 tallet, da det også var dårlig økonomi i Europa og engelske BBC endte opp med å avholde finalen 4 ganger for andre land p.g.a. lignede situasjoner.
Innbitte Eurovision-fans rund omkring i Europa skal derfor ikke la seg skremme opp av journalister med dårlig ESC-research og EBU-kunnskap fordi det er kulere å skrive om gjørmete konserter på Hove eller i Roskilde, men bare se litt bakover i historien så vil man fort se framtiden i Eurovision Song Contest. Den er kommet for å bli.
Kilde: BBC.com, aftonbladet.se