Det jeg var mest stolt over fra fjorårets Førsteinntrykk, var frasen: «Vinneren vil komme fra det vestlige Europa – og det vil komme fra et land som har vunnet før….!»
Jeg tror ikke jeg våger å gjenta meg selv i år. Til det finnes et par litt for dritskumle østlige ballader. Eller rettere sagt, det kryr jo av dem!
Førsteinntrykket mitt er i år grovt sett basert på en enslig gjennomlytting av låtene like etter at bidragene var klare – og nå en en felles gjennomkjøring av hele startfeltet.
Utover det norske bidraget, har jeg deretter ikke blitt ordentlig kjent med årets låter – og det er jo nettopp hele poenget med et «førsteinntrykk» som dette.
I stedet for generelle betrakninger, kjører jeg også linen helt ut i år – og gjennomgår alle låtene med terningkast.
Oppsummert synes jeg vel dette årets låter i gjennomsnitt virker noe bedre enn fjorået.
Danmark 4/6
Universelle folketoner a la ABBA møter et litt for hektisk refreng, i hvert fall i tekstmengde. Det gnir seg midt inn i øregangene, og jeg tror Danmark kan komme høyt med dette. Dama må imidlertid smøre litt mindre på folketonegangene.
Estland 2/6
Standard ballade på estnisk, og slikt klinger alltid bra. Denne tror jeg imidlertid blir for anonym, selv om refrenget har fine elementer i seg. Som flere låter i år: Vanskelig å like, vanskelig å mislike.
Kroatia 2/6
Klapa kaller kroaterne denne musikk/sangstilen. For meg blir dette noe for søtt og sen-ettermiddag-på-kroatisk-lokal-TV. Det hele klapar dessverre fullstendig sammen, selv om jeg må innrømme at det smaker litt av sol og sommer.
Nederland 5/6
Skummel filmballade, som filmet i slow motion etter en eller annen thunderdome-scene. Vakkert og litt annerledes. Jeg er litt usikker på holdbarheten til denne, men smeller til med høyeste terningkast så langt.
Russland 3/6
Russland kommer med en egen vri på Imagine-temaet, og bare det i seg selv er bjørneskummelt. Denne er så iørefallende og ufarlig, at poengene kan ramle inn fra både høst og fest. Biter jeg på? Der er jeg litt usikker.
Slovenia 2/6
Slovenia har i år brukt samme synther som Norge. Det betyr definitivt ikke at de har stjålet noe som helst annet fra Norge. Dette er en slik standard Europopdance-sak, som liksom blir stående midt mellom ingenting – eller det meste egentlig. Ikke tar det av, ikke tar det på.
Ukraina 3/6
Denne kunne blitt en av mine favoritter, om repeat-knappen hadde blitt fjernet. Grunnmelodien her er nemlig farlig fengende, satt inn i en slags underfundig miks mellom østlige klanger og sentralafrikanske såkalte chanter. Så skjer det ingenting. Den samme melodien går og går og går og moduleres og går enda mer … Og etter tre lange minutter slutter den plutselig – uten et høydepunkt. Slikt er ikke lov i ESC.
Østerrike 5/6
Østerrike slapper i år av i en lett og svært kritthvit R&B-klingende sak. Fint arrangert med mye orkester og kor. Jeg liker dette her og kan godt finne meg i å høre mer på denne utover våren. Fin låt.
Belgia 4/6
Helt grei mellomeuropeisk radiopoplåt som har et refreng som fester seg. Jeg er litt bekymret for fyren live, men det får vi ta når vi kommer så langt.
Hviterussland 3/6
Erketypisk Eurovisionlåt som kunne vært lillesøstera til en rekke bidrag vi hørte ti år tilbake. Jeg er litt usikker på om dette er noe jeg liker, til det virker den for konstruert og skreddersydd.
Irland 3/6
Fin stemning i denne forholdsvis moderne poplåta. Den lider litt av Slovenia-syndromet, låta kommer på en måte ikke i ordentlig i gang – og mangler et refreng som er bra nok. For meg en irsk nedtur etter to gyldne Jedward-årganger.
Kypros 2/6
Med en gang trodde jeg at Estland også var påmeldt nede i Middelhavet, både stemme og stemning ga meg assosiasjoner til to forholdsvis like ballader. Denne er derimot noe labrere, og eier ikke stort å rope hurra for. Og skal man lage en klassisk og sar strandballade, kommer man bare ikke med kvasse trommesekvenser blandet med saftige strykere. Gult kort!
Litauen 3/6
Litauen står i år for årets forsøksvise Coldplay og gitarer. Dette har som kjent ikke gått så bra tidligere, jfr Lovebugs og fjorårets sveitsiske gutter. Jeg tror kanskje ikke det går så bra i år heller, selv om dette i grunnen er «helt greit».
Moldova 3/6
Kvinnelige ballader er inn i år, og her er jaggu meg enda en. Denne er nærmere Russland enn Estland/Kypros og har et refreng som ikke er så ille. Er litt redd for at den kan drukne fra storebror i nordøst, men bør slå de to andre. Eller kanskje ikke?
Montenegro 2/6
Øh …! Dubstep og ræpp blandet med en frenetisk R&B-dame? Kjedelig er det ikke, men kanskje litt småhysterisk? Montenegro skal ha skryt for ikke følge vanlige Eurovision-bølger, og jeg får en liten mistanke om at de bevisst velger slike bidrag for å vise at man slett ikke er i bakevja når det gjelder musikk i Europa.
Serbia 1/6
Her er det ljubav til svada så langt det holder. Ingenting stemmer i denne låta, der språk og melodi på ingen måter holder fraseringene sammen. Slitsomt og irriterende – og faktisk stygt i mine ører.
Aserbajdsjan 3/6
Nok en ballade fra aserne. Men denne fremføres av mann, pluss bare for det. Dette er en veldig typisk østpatos kraftballade, med trykk på og i refrenget. Er dette året aserne kanskje vil drukne litt i stemmeopptellingen?
Bulgaria 1/6
Beklager, Norgesflørten om samer på sjampinjongtur, slår dessverre ikke helt til. Her er både sekkepipe og vokalist på speed, og det hele ender nesten i Smurfeland. Det er vel aldri et godt tegn når man ufrivillig tar seg til av å flire av et bidrag.
Finland 2/6
Kjære Finland og Krista Sigfrid. Jeg vil ikke gifte meg med deg. Kom med en bedre låt neste år, så skal jeg vurdere saken. Dette blir bare dumt og forsøkvis moderne. Toppen (les: bunnen) blir nådd med frasene «å å å ding dong» i refrenget eller hva det nå enn er.
Island 5/6
Denne er et vakkert bidrag, med sine enkle men også gjennomførte melodilinjer. Balladen synes jeg skiller seg ut blant mange da andre suppene, da de Vamp-aktige folketonene og det islandske språket gjør dette rett og slett til noe uforfalsket og ekte. Jeg får nesten litt julestemning her.
Latvia 3/6
Hyperaktiv sak med ræpp og fæle syntetiske blåsere midtveis. Jeg synes den imidlertid er litt småkul – og humøret kan ingen ta fra oss! Noe for repterende dog, man er jo utslitt halveis i låta.
Makedonia 1/6
Denne duoen hadde en kul sak på gang. Det kule har nå blitt til overvintret russisk ballade blandet med tysktunge trommemaskiner, vokalorgasme og masse, masse, masse «ostani». Fælt.
Malta 3/6
Småhappy sitte-på-stranden låt. Pluss for ukulele samt gjøre noe som føles ekte etter å ha gjennomhørt det påkostede vrælet fra Onkel Hylende Mak. Blir gjerne med Malta inn i «tomorrow», jeg.
San Marino 3/6
Overprodusert ballade som ender i en overprodusert dunke-dunke avlslutning. Av en eller annen mystisk grunn, synes jeg heller ikke det italienske i denne låta funker. Men bevares, dette er mye bedre enn fjorårets fjesflørt.
Albania 3/6
Joda! Etniske elementer og rock kan fungere helt utmerket, det vet vi jo. Her er også de etniske elementene fjernet fra typiske folkinstrumenter og lagt over til gitarene. Det hele blir en frisk sak, som imidlertid ikke tar helt av gjennom de tre minuttene. Til det blir det hele for liktlydende. Men en stor pluss i margen for feiende flott gitarsolo.
Armenia 1/6
Det finnes ikke en frase i det norske sprog som kan fremheve min formening om dette makkverket. I hvert fall ikke noe som egner seg på skjermen …!
Georgia 5/6
Jeg vet jeg ikke burde like dette. Jeg vil ikke like dette. Men det er nettopp det jeg gjør. Dette er innleid svensk spekulativt balladeoverdosekliss fra start til slutt. Men herregud som dette smelter seg inn i hjernebarken. Redd meg fra dette våset, noen… Redd meg!
Hellas 1/6
Promillen i denne låta er like høy som den økonomiske bakrusen hos grekerne. Måtte Arkidemes og poenggiverne straffe dette våset hardt, hardt, hardt!
Israel 3/6
Erketypisk stemningsfull hebraisk ballade i moll – selvfølgelig. Slikt vet man av erfaring kan nå riktig så langt. Jeg synes allikevel dette blir for … Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal skrive om denne, og slikt er vel aldri positivt?
Norge 4/6
Joda, Margaret. Stå på du. Låta har tapt seg noe siden MGP-finalen, men den skiller seg klart ut i årets startfelt. Vi kan ikke unngå finalen i år, så får vi ta ting deretter.
Romania 2/6
En i grunnen bra europopdance-sak blir fullstendig kastrert av en overkåt fyr som aldri har lært forskjellen på falsett og operette. Fantastisk komisk. Gi meg heller karaokeversjonen. Den er sikkert bra.
Sveits 3/6
Hu-hei hvor det går. Årets mest typiske Eurovision-bidrag kanskje? Denne kan man nynne med på underveis, og det er jo et pluss. Jeg er glad de kvittet seg med armèen, og tror kanskje Sveits i år kan snike seg til en finale. Helt grei popsak, dette.
Ungarn 5/6
For meg er dette årets «næmen-hva-har-vi-her-da» låt. En slags koseballade fremført av en hes ikkesyngende overkul fyr. Jeg forstår overhodet ingenting av hva han synger om, men allikevel forstår jeg det. Sjarmerende og kanskje en slik låt bare en Eivind kan like.
Frankrike 4/6
Franskmennene, i dette tilfelle en franskkvinne, går sine egne veier. Denne er tatt fra samme soundtrack som Nederland, men kanskje før Thunderdome – om ikke underveis?! Den har noe seint 60-talls i seg, og har absolutt sine kule og spesielle elementer. Ikke ille.
Italia 2/6
Denne italienske balladen har blitt en sann landeplage på hjemmebane. Den blir derimot ikke en landeplage hos meg, snarere en sann plage med en stemme og vokalist jeg ikke helt vet om jeg liker. Men den står seg som fin sovemedisin, det skal den ha. Italienske ballader har imidlertid en tendens til å heve seg etter flere gjennomflyttinger, jeg vet det …!
Spania 4/6
I utgangspunktet nok en sovesak, men her synes jeg det er noen utrolige fine elementer som vekker nysgjerrigheten min. Det folkelige i introen skaper stemning i en fin og gjennomført låt, som vel kanskje er plassert i det berømmelige feil forumet?
Storbritannia 5/6
All honnør til britene og Bonnie som her velger en låt som på ingen måter er laget for konkurransen. Et typisk nattønske, og det et virkelig fint ett. Bonnie hever den i grunnen ordinære låta nok til at den ikke bare unngår å drukne: Den holder seg flytende – lenge!
Sverige 2/6
Frasen «Hey, do you remember», starter årets svenske bidrag. Nei, jeg «remember» absolutt ingenting av dette. Svenskenes svakeste bidrag på mange, mange år – og en liten katastrofe av en låt å komme med på hjemmebane. Her er det overhodet ingenting som fenger meg. Syltynt!
Tyskland 5/6
Skal jeg tippe en låt som kan bli den ene i år, må det bli Tyskland. Kanskje vil juryene overkjøre denne, men dette er helt i min gate. Litt dunkedunke, et refreng som sitter – og hadde jeg hatt bil, ville denne trolig blitt spilt nokså hett og heftig fra bilstereoen.