Svensk arroganse, de 5 store, Australias deltagelse, årets juryordningen og finale er teamene som diskuteres på de fleste ESC-fan sider i Europa for tiden. En ny ESC sesong er i startgropa og tar man pulsen på Eurovision sidene vil man snart se at fansen lever i beste velgående og at det diskuteres over en lav sko. Temaene er mange men felles er at svært mange er opprørt over en del endringer som har blitt gjort i ESC de siste årene.
Verst går det utover Sverige som vertsnasjon. Den generelle oppfatningen der ute er at hver gang Sverige skal arrangere finalen kommer det forslag om endringer fra deres representanter (les Christer Björkman) og mange fans oppfatter det som de forsøker å gjøre ESC så lik Melodifestivalen som mulig. Mange husker godt fra finalen i Malmø hvor land ikke lenger ble trukket ut til semifinalene på samme måte som tidligere men at flere land ble tildelt 1.eller 2. semifinale på forhånd. Det samme gjaldt sammensettingen av finalen hvor man i stedet for å trekke startnummer lot SVT sette sammen startlista selv, for som de sa å lage et best mulig show. Mange opplever dette svært urettferdig og mener at SVT satte sammen startlista til fordel for seg selv og sine nordiske venner.
Siste utspill fra Sverige er nå flytting av tidspunkt for finalen fra kl 21.00. til kl 20.00. Den svenske delegasjonen argumenterer med at dette er et familieshow og at det blir for sent for barna i og med at finalen varer i minst 3 timer og som i fjor 3 timer og 45 minutter. Dessuten er klokken både 22.00, 23.00 og midnatt i mange av de østlige landene før showet starter
Fansens motargument er mange, bl.a at barna har sitt eget ESC Junior, at kl 20.00 er tiden alle svenske show begynner og at det passer Scandinavia best. At Portugal, England og Irland har GMT tid og at klokken vil bare være 19.00 der har man helt glemt. I nevnte land er man ikke klar til å sette seg ned for å se TV på dette tidspunktet og mange mener at showet vil miste seere om tiden flyttes. På den andre siden er det flere som ser poenget med at klokken kan være både 03.00.og 04.00 i mange østlige land før showet slutter men mener at denne finalen går en gang i året og det må de klare. Dessuten er det søndag neste dag og ikke alle skal på jobb på morgenen.
Mange fans opplever at Sverige forsøker å endre opplegg og regelverk til fordel for seg selv uten å tenke på hvilke konsekvenser det får for andre land. Man opplever det som en arrogant holdning og kanskje bør den svenske ESC/EBU delegasjonen holde en litt lavere profil. Det ser ut til at fansen vil beholde programmet som det er og ønsker ikke endringer bare for endringenes skyld. Som en skriver at «Familieshowet» har startet kl 21.00 CET i 60 år uten at noen har klaget, hvorfor har det plutselig blitt et problem i år når svenskene igjen skal arrangere konkurransen?
Et annet tema er de 5 store. På et EBU møte i Berlin 23.september i år ble det bestemt at i stedet for som tidligere år vise videoklipp av de 5 stores introduksjonsvideoer (forhåndspresentasjonene), vil det i pausene i de to semifinalene bli vist klipp fra de 5 store og vertslandets dress rehearsel. På den måten vil disse landene fremstår mer som konkurrerende på lik linje med landene i semifinalene. I den forbindelse kommer det fram at selv om de 5.store betaler mest er det svært få som ønsker disse landene direkte til finalen og mener at det er derfor de ikke anstrenger seg særlig mye for å sende gode artister og låter. De er jo direkte i finalen så «why bother»?
Gjennomgangsmelodien er at disse landene ikke vet hva andre land går igjennom de nesten to ukene konkurransen varer. Spenningen, uroen, samholdet og stresset fansen opparbeider rundt muligheten om ens eget land eller favoritt går til finalen går de 5 store glipp av og fratar disse deltakerlandene sympati og interesse. De er jo med uansett hvor mye uinteressant de sender. På den andre siden er alle skjønt enige i at uten bidraget fra de 5 store ville andre mindre land med dårlig økonomi ikke kunne delta og at de 5 store vil ha noe igjen for pengebruken.
Ser man på årets Australske deltagelse var heller ikke den så populær som man skulle tro. De aller fleste mener at dette er en Europeisk konkurranse og viser til navnet Eurovision. Mange mener også at konkurransen ikke bare kan favorisere Australia men da også måtte være nødt til å invitere andre land utenfor Eurosonen inn i varmen. Dette faller ikke i god jord hos de fleste og som en skriver: «Det jeg gleder meg til hele året er å høre vertskapet si de tre ordene «GOOD EVENING EUROPE» og ikke «GOOD MORNING CHINA»
Når det gjelder juryordningen som nå er 50% telefonstemmer og 50% ekspertjury er formeningene veldig blandet. De aller fleste mener juryen har for stor makt og at årets jurydømming f.eks var en ren skandale. Mens seerstemmene klart viste at Italias «Grande Amore» med Il Volo var en klar publikumsvinner stemte juryen for Sveriges Måns Zelmerlöw og som fansen kaller det «The one night song»* istedet for«Heroes». I tillegg er mange misfornøyd med at låta ikke ble disket p.g.a. likheten til David Guettas låt «Lovers of the Sun» og for at ideen til bakgrunnen heller ikke var original. Mange mener at ekspertene viste dårlig dømmekraft når de stemte «Heroes» til topps ut fra dette grunnlaget eller at det her ligger noe annet bak. Det at flere land også fikk sine jurypoeng strøket viser også at noe er galt fatt med jurypoengene mener andre.
Et par andre ting som ikke falt i smak fra årets finale var den lange «olympiadelignende innmarsjen» hvor hver enkelt land og artist ble ropt opp og hyllet. Dette var også noe svenskene innførte i Malmö og var i år med på å forlenge showet betraktelig. Innmarsjen varte en halv time og det tok 45 minutter før første land kom på scenen, noe mange mener var i lengste laget.
Det at ORF ropte opp Sverige og hyllet dem som vinner før alle land hadde fått gitt sine stemmer finner de fleste både arrogant og lite respektfullt ovenfor de seerne som hadde brukt penger på å stemme i de gjenværende land. Mange følte at deres stemmer ikke telte og at de hadde sløst med penger. Dette er en uting som EBU bør stoppe raskest mulig ellers er det mange som ikke vil stemme i framtiden er fleres spådom.
Dette er bare et lite sammendrag over hva som rører seg der ute i vår elskede Eurovision verden for øyeblikket. Gammelt nytt mener noen, men er det ikke akkurat det som er så fasinerende med Eurovision? Vi elsker og mimre og gråte over spilt melk og gjenta oss selv gang på gang og spille gamle Eurovision schlagere til krampa tar oss. Det er godt det finnes nettsider der ute hvor vi kan lufte akkurat disse meningene og denne spesielle interessen blant likesinnede. Noen andre gidder jo ikke å høre på oss. Men håpet er jo der da at noen innenfor EBU og ESC sniker seg inn på disse sidene å leser hva vi blodfans mener og tar med seg gode tips og råd videre inn i EBU/ESC systemet. Så det er ikke sikkert at all synsing og diskusjon er forgjeves enten den foregår på norsk, engelsk, makedonsk eller russisk.
*The one night song – ESC-fansen kallenavn på «Heroes». Den hadde en kveld, så var den glemt.
Kilde: Diverse europeiske ESC nettsider