Folkets forventninger var høye før gårsdagens pressekonferanse på NRK. I flere uker har fans og tabloider sugd til seg alt av informasjon og hint rundt hvilke 10 artister som skal kjempe om seieren i Oslo Spektrum den 11. mars.
Presset er høyt og NRK kjenner nok på det etter fjorårets exit i semifinalene. Melodi Grand Prix fans i både inn- og utland legger ikke skjul på at de forventer noe stort, og det snart! Det er 8 år siden vi sist vant Eurovision og spørsmålet er som alltid det samme: Sitter Norge på neste års vinnerlåt? Vårt svar er helt enkelt: Ja, kanskje vi gjør det, men hvert år er det utrolig mange faktorer som spiller inn i dette regnestykket.
Først og fremst må gode låter sendes inn innen deadline og så må MGP-redaksjonen klare å sile ut grumset og plukke ut de 10 beste låtene, MEN det er ikke bare 10 gode låter som skal velges, nei da! Det skal være 10 gode låter med sjangerbredde, slik at MGP kan engasjere folk i hver krik og krok i dette langstrakte land. Aller helst skal låtene fenge både oldemor, bestefar, svigermor, barn, barnebarn og kanskje et tippoldebarn eller tre.
Deretter skal man matche en god låt med en artist som både kan synge live, ha innlevelse og troverdighet samtidig som den/de skal se sånn passe interessante ut på skjermen. Artistene bør ha alle disse egenskapene i tillegg til å kunne rydde kalenderen sin fra januar til langt ut i mai, slik at de kan stille opp og smile pent på alle events og i intervjuer, i tilfelle de vinner MGP og skal reise til det store utland. Det er nok ingen enkel oppgave for alle de kjente og kjære artistene som vi alle hyler etter til enhver tid.
Etter at disse faktorene er på plass, så må artist, låt, kameravinkler, scenografi, lydteknikk, kostyme og fremføring sitte som et skudd i akkurat de 3 minuttene som hvert nummer har til rådighet under den store finalen i Spektrum. Som om ikke det var nok, så skal vi nå ha 50% internasjonal jury som skal avgi sin stemme og gi en pekepinn på hvilke låter vi bør sende til Eurovision, sånn ifølge deres smak der og da. Etter juryen har sagt sin mening vil 4 heldige artister sitte på pinebenken en liten stund til, før de får dommen fra det norske folk og voilà – vi har en vinner!
Agnete etter fjorårets seier Foto: escNorge
Men det stopper selvsagt ikke her. Nå må NRK og management legge en strategi for veien frem mot den internasjonale finalen. Skal de være litt aggressive, gjøre masse PR og reise rundt på alt av eventer i forkant? Eller skal de ha en nøktern holdning og ta det litt lugnt? Sitter forresten noen på en fasit? Vi er glad alt dette ikke er vår jobb!
Omsider kommer dagen da Norge skal til pers i sin semifinale og igjen skal absolutt alt klaffe på disse 3 minuttene mens hele Europa sitter benket til skjermen for å stemme frem sine 10 favoritter som får en ny sjanse i lørdagens finale. Juryene har avgitt sine stemmer dagen i forveien og de teller 50%, så her er det bare å håpe at artisten har stålkontroll på hver minste tone, blikk og bevegelse to kvelder på rad. I tillegg kan startnummer og rekkefølge spille inn på hvordan vårt bidrag fremstår i dette sammensurium av 17-18 låter. Og vipps! I et virrvarr av konvolutter får man svar på hvilke 10 låter som har kommet seg gjennom nåløyet og som dermed får bli med på all moroa en kveld til. De andre må reise hjem med senket hode og se finalen fra sidelinjen mens de planlegger alt dette på nytt igjen.
Akkurat slik ble vår skjebne under fjorårets semifinale. Det var flere faktorer som spilte inn og Norge, som til tross for sine gode plasseringer de siste årene og som nå nærmet seg verdensmesternivå i låtskriving, røk ut og dro hjem med halen mellom bena. Tabloidene gnukket sikkert nevene sammen i fryd over å kunne hamre løs på tastaturet og lage artikkel på artikkel om hva Norge og MGP-teamet med Agnete i spissen hadde gjort galt. «Team Karlsen kan da umulig bry seg om det de driver med?», «Bytt dem ut og få tilbake Vivi Stenberg eller Per Sundnes» lød utallige foruminnlegg fra fans i det ganske land. «Har MGP-redaksjonen peiling på det de gjør?»
Er det egentlig noen som peiling på hva som fungerer fra år til år? Vi tror ikke det. Det er jo det som gjør MGP og spesielt ESC så utrolig spennende!
Nordmenn er generelt gode vinnere, men vi er fantastisk dårlige på å tape. Vi takler det svært dårlig, spesielt hvis Sverige står på pallen og gliser fornøyd bort på oss, slik de ofte gjør i ESC-sammenheng. Det er kjipt å se nederlaget i øynene, det skal vi ikke legge skjul på, men etter gårsdagens pressekonferanse på NRK gikk det opp for oss hvor dårlige tapere vi egentlig er. Vi er faktisk så dårlige tapere at vi velger å angripe våre egne deltakere før vi engang har hørt hva de har å by på. Ut ifra et lydklipp på 15 sekunder, hva artistene heter og hva de har gjort hittil i livet, baserer vi våre klager og går rett ut med piggene og skal plassere skyld for et nytt nederlag i Eurovision. «MGP har nådd bunnen», «Jan Fredrik Karlsen tar ikke MGP på alvor» og «Hvor er de store stjernene?»
At NRK bare slipper 15 sekunders klipp er for oss helt uforstående og vi stiller oss i rekken av de som ønsker en endring i akkurat dette systemet. Det er ufattelig kjipt for de ukjente, unge og lovende artistene som nå må vike i tabloidene da de ikke har skandaløse historier eller annet snadder på rullebladet som journalistene kan grave seg ned i og lage surmaga artikler av. Gi dem nå en sjanse til å vise hva de er gode for!
Ung og lovende: Ulrikke deltar med låta «Places»
Vi kan faktisk ikke huske at noen skrek etter Carl Espen, Mørland og Debrah Scarlett, Margaret Berger eller Aleksander Rybak i tiden før låtene ble sluppet og alle disse oppnådde fantastiske resultater i ESC. Selv om Rybak er og blir et spesielt tilfelle tror vi nok ikke at folk ville vært like begeistret dersom vi fikk presentert første smakebit av «Fairytale» på 12-13 sekunder hentet fra første vers, altså den delen uten felegnukkingen.
Det er helt greit at fansen nå vil famle og synse litt i blinde, det er nok noe av det NRK ønsker for å skape engasjement, men det er merkelig at enkelte nå dømmer NRK, MGP og alle låtene nord og ned basert på disse 15 sekundene. Det samme skjer hvert bidige år og selv om vi i escNorge nå sitter litt på den andre siden og har hørt låtene i sin helhet, er det like kjedelig og frustrerende når noen omtaler hjertebarnet vårt, altså MGP, på denne måten.
At Stig Karlsen og Jan Fredrik Karlsen «ikke bryr seg» er en uttalelse som får oss til å se rødt, for vi vet at disse gutta jobber dag og natt for å lage et knallsterkt show for både TV-seere og publikum, uansett om de kanskje ikke sitter på gullgruven når det gjelder låter og artister.
Folk var misfornøyde etter pressekonferansen i fjor også, men da fikk vi servert en av tidenes flotteste MGP-finaler med 1,3 millioner TV-seere.
Vi syns Team Karlsen skal ha litt cred for jobben de gjør og engasjementet de viser, spesielt i forhold til å inkludere oss fans.
Det er gjort noen tiltak til nå og de ønsker virkelig at Norge skal vinne Eurovision igjen, men de kan ikke gjøre det alene (og Jan Fredrik er som kjent ingen stor sangstjerne).
MGP-General Jan Fredrik Karlsen
Det er ikke lett å få alle disse faktorene og bitene til å falle på plass og redaksjonen er avhengig av at de beste låtskriverne og artistene sender inn låter og blir med på festen.
Vi skulle ønske at all den energien som nå brukes til klaging heller kan omstilles og brukes til mobilisering. Lag kampanjer på Facebook, Twitter etc. og bruk sosiale medier for alt det er verdt. Kanskje vil deres drømmeartister eller låtskrivere få opp øynene og skjønne at de er ønsket i dette selskapet. Det er vanskelig å sile ut disse ønskene blant alle de negative kommentarene som nå skrives i ulike fora.
MGP-redaksjonen gjør så godt de kan med de midlene de har og samtidig er de åpne for innspill fra fansen. Det går an å komme med kreative ideer og forslag til endringer.
Det er bare en uke til vi får presentert MGP-låtene i sin helhet og i mellomtiden kan man bruke engasjementet sitt til noe positivt – vær med og gled dere over dette sirkuset som vi alle er så glade i.