Blogg: Pep-talk til NRK foran en skjebne-uke for Norge i ESC.

 

JOWST har reist rundt til Amsterdam, London, Riga og Tel Aviv for å spre låta «Grab the moment». De har hatt nettmøter, direktesendinger på Facebook til Radio Libanon. De er på hugget i sosiale medier og er i kontakt med fans konstant. De trykker liker, de kommenterer og de har satt seg inn i de andre konkurrentenes låter. Noe som gjør at de når de blir intervjuet har gode svar når de blir spurt om de andre. Gutta finnes ikke blaserte. De virker sultne, kresne og klar for å ha det gøy.

Ikke siden Aexander Rybak har jeg følt at det er har vært lettere å heie på en norsk artist. Men et godt grunnarbeid gir ikke autmoatisk et bedre resultat. Du går ikke fra en dårlig startposisjon til seier ved hjelp av slik promotering. Men du kan hente inn de små marginene. Det har hendt før at land har røket ut av semien med ett poengs margin. JOWSTS innsats kan bety, at vi får «stang inn» og ikke «stang ut». Kommer vi oss til finalen åpner det seg plutselig helt nye scenarier. De får vi ta når det skjer. Først må vi konse om å komme oss til dit. Det avhenger herfra og ut mer av NRKs innsats enn av JOWST sin.

Helt siden august i fjor har vi henvist til et intervju jeg gjorde med Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen hvor han sier at det er et prioritert, strategisk mål for NRK å vinne Eurovision i et av de kommende årene. Kanskje er det grunnen til at NRK allerede er godt i gang med 2018, og inviterte folk til å sende inn låter allerede i februar. For jeg tror både kringkastingssjefen og resten av teamet ser at å ta hjem seieren i år ikke er helt innen rekkevidde. Om det ikke skjer noe helt uventet. Når det er sagt, så kan jo uventede ting skje. Som da «Grab the moment» vant den norske finalen, fra å ligge nederst på oddsen den dagen finalen var. Så jeg vil ikke 100% utelukke noe. 

Men jeg tror NRK ser 2017 som et viktig skritt videre framover mot å nå Kringkastingssjefens mål. Da er det viktig med et brukbart resultat i år. To år på rad uten Norge i finalen må da nødvendigvis gjøre at Kringkastingssjefen tar et møte med underholdningsredaktøren Charlo Halvorsen og resten av underholdningsavdelingen om hva som bør skje videre. Da vil veien mot seier for Norge innen få år være ennå tyngre. Men med et godt resultat kan NRK få den gode energien, og den gode motivasjon til å få med enda flere etablerte låtskrivere og bedre låter i neste års MGP. Men blir Norge et sånn land som får rykte på seg for å ryke i semien kan det bli tyngre å få med de rette folka i 2018 og framover. 

Derfor tror jeg at hele den norske delegasjonen under ledelse av Stig Karlsen i år vil gjøre alt som står i deres makt for å få «Grab the moment» til å fungere så maksimalt som mulig. Christer Björkman som har ledet den svenske delegasjonen siden den tiden da Mozart var popstjerne er kjent for å være litt av en «pain in the ass». Han bruker hele sitt personlige intellekt og følelseregister for å få det som svenskene vil på scenen og i TV-ruta. Stig Karlsen er vår Christer Björkman. Jan Fredrik Karlsen har vel gjort sin del av jobben, og kommer har mer en rolle som en motivator mot slutten. Stig Karlsen har en helt annen personlighet enn Christer Björkman, og må bruke alle sine diplomatiske evner og mer eller mindre dirty tricks for å få «Grab the moment» til å bli den låta i vår semi som står ut, og som gir publikum en WoW-følelse. Slik det ble under MGP, da de kom ingensteder fra. Og vant.

En viktig «kamp» her er få godkjennelse til å bruke den ferdig innspilte lydmiksen hvor det i mellomspillene lekes med en forvrengt vokallyd. Det er etter EBUs regleverk ikke tillat med innspilt vokal. Men JOWST og NRK hevder at dette ikke er innspilt vokal, men som en «synthesizer». Det blir som å spille på synth, mens det låter som et lite strykeorkester. Ingen ville jo tenke på å forby kunstig trommelyd, eller kunstig «string»-lyd. Så lenge det ikke er ferdig innspilt koring, eller lead-vocal så bør dette kunne gå gjennom. Men dette er såvidt jeg vet ikke helt avklart ennå, og NRK bør legge all sin kløkt og energi i få dette gjennom. Nå har JOWST med seg koristene Frode Vassel og Ole A Børud som skal styrke i refrenget. De kan også gjøre deler av vokalarbeidet i mellompartiene med noen effekter. Ifølge Joakim With Steen (han med maska og låtskriveren) så fungerte det også helt fint. Men plan A er å få kjøre låta slik vi kjenner den, med den ferdig innspilte lekingen med vokallignende toner på sampleren/synthen. 

Jeg er sikker på at Stig og resten av den norske delegasjonen ikke har særlig lyst til å stå foran norske fans og presse og forklare at vi nok en gang ryker i semien. Fans og presse tilgir fort, og de fleste vil nok gå løs på 2018 med krum hals. Men det er en dårlig Plan B. Plan A må være å fyke inn i finalen. Og helst på en slik måte at vi blir den låta fra semi 2 som det snakkes mest om i sosiale medier og i pressen. I finalen bør Topp Ti kunne være innen rekkevidde om NRK nå legger alle kluter til og sørger for en perfekt sceneoptreden. 

JOWST skal spille på Eurovision-village i hovedgata i Kyiv på fredag, og jeg vet at de har venner overalt blant artistene. De kommer til å sjarmere de fleste. Det som gjelder nå er å komme på godfot med kommentatorene, slik at låta får en best mulig inngang i TV-ruta i de fleste land. 

Jeg er optimist! Så kjære NRK Norge stoler på dere. Djevelen ligger gjemt i detaljene. Vær «pain in the ass». Vær like nøye som svenskene alltid er. Ikke gi dere på noenting før alt sitter helt 100% perfekt. For vi skal til finalen i år. Jeg vil ikke at kjellerkinoen jeg har rigget til skal være bortkastet arbeid. Jeg er støl enda etter alt oppussingsarbeidet. 

Anders M. Tangen

 

 

 

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien