Norge – hvorfor kom de på 5.plass?

Foto: Corinne Cumming - EBU

Dette er et blogg-innlegg og representere kun skribent Morten Thomassens egne synspunkter.

Med Norges åttende beste plassering, en plass Alessandra deler med Karoline Krüger, Silje Vige og den gang hetende Maria Haukaas Storeng skal man være ganske så surmulende å ikke være fornøyd med 5.plassen.

Når vi i tillegg vet at låten «Queen Of Kings» kapret publikums bronseplass, bare slått av de to låtene som kom øverst på den endelige resultatlisten gjør det ikke innsatsen til vår norsk-italienske venninne noe bedre og det er ikke mange norske artister som har vært i topp-10 på den britiske hit-listen så årets låt var absolutt det beste bidraget vi kunne ha sendt i år, dog må de nevnes at i semifinalen der kun publikum stemte kom vi «bare» på 6.plass, så åpenbart ikke en tirsdagslåt dette.

Som med KEiiNO måtte det en gjerrig jury til som kun mente vår låt fortjente 52 poeng for å nekte oss plassen på seierspallen til slutt, folket var faktisk over fire ganger mer glad i låten vår.

De siste årene har det blitt litt åpenbart at vi ikke akkurat sender jurymat ut i Europa på dette årlige arrangementet og det er og vil bli vår største utfordring i årene som kommer å finne ut av.

De fleste husker nok at frøken Mele faktisk vant både den utenlandske juryen og det norske folket i den norske finalen, hvorfor forsvant jury-kjærligheten til denne låten når den kom til den internasjonale scenen kan man jo lure på.

Vel, først av alt, den internasjonale juryen som stemte i norsk finale valgte mellom de låtene som var tilgjengelig, hvis de egentlig syntes at alle låtene der var nærmere middelmådig enn god så vant med andre ord den beste av de middelmådige.

Vel, si hva du vil, Alessandra som artist er alt annet enn middelmådig, for et fyrverkeri av en artist, med en selvtillit som langt mer erfarne artister kan drømme om, slik sett lå alt til rette for en bedre plassering enn den vi fikk, for NRK sier til stadighet at målet er seier og med de brillene på vil en 5.plass bare kunne sees på som akseptabelt.

Jeg har nevnt at Alessandra vel fortsatt bør kunne plasseres i båsen, relativt ukjent artist, men hun vil nok vokse seg ut av den båsen ganske raskt.

Men, denne uerfarenheten gjorde nok at det showet hun stilte med nok spesielt av juryen ble sett på som for traurig, gammeldags og for mørkt også, jeg tror at en erfaren artist hadde krevd mere endringer fra den norske finalen til scenen i Liverpool siden innholdet i verktøykassen der var ganske så mye større enn den vi hadde under norsk finale.

Alessandra sa selv at hun lot NRK bestemme kostyme og show og egentlig ikke la seg så mye bort i det, kanskje et naturlig valg for henne, men tar man vinner-brillene på seg, ikke like smart etter min mening.

For i hvert fall sett med juryen øyne stod showet rett og slett ikke like mye ut og man trenger bare sammenligne med låten fra Israel som på mange måter er i samme musikalske gate som Norge, den fikk altså 3 ganger så mye poeng fra juryene og mye av det skyldes nok et mer up-to-date show med dansere blant annet som var mye mer involvert i showet på scenen enn de delvis usynlige danserne Norge hadde med seg.

Vokalt hadde Alessandra noe små feiltrinn på juryprøven fredag, men de var så små at jeg tviler på at det var hovedårsaken til at juryene til gnienheten poengmessig fra dem og i selve finalen var det lite å utsette både på det vokale og den utstrålingen hun viste på scenen.

Uansett, Alessandra gjorde maksimalt ut av sin opptreden, og har all grunn til å være super-fornøyd med sin innsats, at hun ikke fikk lov til å presentere låten sin på en måte som kunne fanget juryens oppmerksomhet på en bedre måte er et ansvar andre får ta på seg.

Det nytter uansett ikke å gråte over spilt melk, men jeg håper inderlig at de ansvarlige i NRK ser hva de kunne gjort bedre og gjør en innsats på dette området for vedkommende artist som skal synge vårt bidrag i 2024 i byen Malmö som vi norske fans har veldig så gode minner fra sist vårt elskede sirkus var der.

Del:
Relaterte artikler
Basel
Melodi Grand Prix
2024: Alle låtene
Intervjuer
2025: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien