Ny logo for Eurovision Song Contest! –

Foto: EBU

EBU har i dag lansert ny logo for Eurovision Song Contest. En logo som skal utstråle en frisk glød.

I forbindelse med konkurransens 70-års jubileum i 2026, har EBU valgt å endre den kjente logoen. Før konkurransen i 2026 planlegger de å sette søkelyset på fortiden, feire nåtiden og se fremover mot fremtiden. De ønsker å markere 70 år i ekte Eurovision-stil, og her er starten: debuten av Eurovisions fargerike nye utseende.

Hjertet skal banke høyere!

Eurovision-logoen som har representert konkurransen i over 20 år nå, har blitt oppdatert fra den ikoniske håndtegnede skriften som ble lansert i 2004 og som ble raffinert i 2014. Nå er den forenklet, med ett kjent element i sentrum: det umiskjennelige Eurovision-hjertet som nå banker høyere enn noensinne.

Dette hjertet, som de har valgt å kalle «‘Chameleon Heart» (Kameleonhjertet) er og blir Eurovision Song Contests emosjonelle kompass. Det vil absorbere kulturelle påvirkninger, musikk og bevegelse. Det vil også kunne tilpasse seg for å gjenspeile vertsnasjonens identitet, artisters individualitet eller et bestemt tema. Men uansett hvilken forkledning det får, vil Eurovision Song Contest alltid utgå fra hjertets kjerne.

Du vil se mye mer av dette 3D-hjertet i oppkjøringen til den 70. utgaven av verdens største musikk konkurranse i Østerrike neste år.

Det «70.» hjertet klarer å innlemme 70 lag; ett for hvert år av Eurovision Song Contest. Hvert lag representerer ett år med å bringe sang, glede og uforglemmelige øyeblikk til publikum over hele Europa og nå verden.

Se presentasjonen her:


«Eurovision Song Contest har alltid handlet om evolusjon – musikalsk, kulturell og kreativ. Denne oppdateringen feirer 70 fantastiske år samtidig som den tar merkevaren videre mot en spennende fremtid. Den er dristig, leken og full av hjerte – akkurat som selve konkurransen. Vi er så stolte av å avduke den for verden.

Vår nye logo og utseende er designet for å gjøre ESC-merkevaren tydeligere på digitale plattformer, samle alle prosjektene vår på ett sted og beskytte merkevaren globalt for EBU-medlemmer etter hvert som konkurransen fortsetter å tiltrekke seg nye publikummere over hele verden.

Dere vil se mer av vår nye identitet når vi nærmer opp Eurovision Song Contest i 2026, og det vil komme flere overraskelser og mer informasjon om alle aktivitetene som feirer 70 år med å være United by Music, i månedene som kommer.»

Martin Green CBE, Director of the Eurovision Song Contest

Hva synes du om den nye logoen? Fortell os gjerne din mening i vårt diskusjonsforum på Facebook.

Del:
Relaterte artikler
Melodi Grand Prix
Østerrike
2025: Alle låtene
Intervjuer
Vi teller ned til Eurovision 2025
Dager
Timer
Minutter
2026: Bekreftede land