Melodifestivalen er i gang i Sverige, men årets utgave møter nå uvanlig sterk kritikk, både fra publikum, kommentatorer og presse. Samtidig kan SVT melde om en kraftig nedgang i antall innkomne stemmer under lørdagens første delfinale. Flere spør seg nå om Melodifestivalen trenger en kraftig overhaling for å holde på interessen hos det svenske TV-publikummet.
I en avstemning på nettsidene til den svenske avisen Aftonbladet har over 85% av leserne svart ja på spørsmålet: «Er du lei av Melodifestivalen?» Dette er oppsiktsvekkende tall med tanke på at vi hittil bare har sett én delfinale, og har hele fem uker igjen av festivalen.
Allerede i fjor ymtet flere kommentatorer frempå om at konseptet med seks ukers Melodifestival – fire delfinaler, Andra chansen og selve finalen – var i ferd med å bli for langdrygt, og at SVT burde se på mulige endringer i arrangementet for å holde på seernes interesse. Flere tok også til orde for å kvitte seg med festivalsjef Christer Björkman for å bringe nytt blod inn i prosessen. Med den voksende kritikken av årets festival blir disse synspunktene stadig mer relevante.
På lørdag fikk SVT inn bare 320 608 stemmer, noe som er over 125 000 færre stemmer enn under fjorårets første delfinale. Dette er det laveste antall stemmer som er kommet inn under første delfinale siden man startet med det nåværende delfinale-systemet i 2002. På den annen side viste tallene for antall seere en svak økning fra i fjor – opp fra 2,98 millioner seere til 3,02 millioner. Det er altså noen fler som ser på, men langt færre som velger å stemme.
Det er allikevel naturlig å se den dalende interessen for Melodifestivalen i sammenheng med Sveriges skuffende resultater i Eurovision Song Contest de senere årene. Med et godt resultat for svenskene i Düsseldorf i år er det ikke utenkelig at interessen for programmet igjen vil øke hos «söta bror».
Men samtidig som færre engasjerer seg nok til å stemme, hagler kritikken mot SVT for måten de har sydd sammen årets Melodifestival på. På lørdag sviktet teknikken da man skulle rope opp hvilke artister som gikk til Andra chansen og hvilke som røk ut. Programlederne Marie Serneholt og Rickard Olsson fikk gal beskjed på «øret», og bilde av feil artister ble vist på skjermen. Tabben ble raskt rettet opp, men inntrykket av et SVT som ikke helt har kontroll bak kulissene rakk allikevel å feste seg.
Kritikk har SVT også fått for innslagene som skal introdusere de ulike artistene, samt for pausenummeret med Peter Stormare som musikkprodusenten The Hurricane. Flere røster hevder at humoren og poengene i disse innslagene er sterkt fraværende. Dette er også tatt opp på escNorges egen blogg.
Blant de mest kritiske røstene er komikeren Jonas Gardell, som selv stod for pauseunderholdningen med sin «Schlagerskole» i 2003. Han totalslakter innslaget med Stormare: – Sketsjen fikk meg til å ville dø! sier Gardell til Aftonbladet, som fortsetter med å sammenlikne det å se på innslaget med kysset til en dementor fra Harry Potter-bøkene: – Sjelen suges ut, og man vil ikke leve mer.
Samtidig som mange er kritiske til selve Melodifestival-arrangementet, er flere kommentatorer allikevel positive til låtene som ble sendt videre på lørdag. Både Danny og Swingfly representerer frisk, moderne popmusikk som mange mener er nødvendig for å bringe festivalen fremover. Sammenliknet med fjoråret, der halvparten av låtene i finalefeltet var ballader, ligger det foreløpig an til en atskillig mer livat finalesending den 12. mars.
På lørdag skal to nye finalister kåres i den andre delfinalen av årets Melodifestivalen, denne gang fra Göteborg.
Vær med og diskuter årets Melodifestival på escNorges forum.
Kilder: SVT, Aftonbladet, Poplight