I Albania er de nå i full gang med utvelgelsen av sin representant til Oslo 2010. Som alltid velges deres bidrag gjennom musikkonkurransen Festivali i Kenges, og del en gikk av stabelen i går kveld, på selveste julaften. De første 18 bidragene ble da fremført, de såkalte «VIP»-bidragene som er sikret finaleplass. I kveld, 25.desember, er det 18 unge nykommere som skal presentere sine sanger, og to av disse får en plass i finalen sammen med de 18 kjente artistene fra i går.
Her følger en kort gjennomgang av alle bidragene som skal delta i finalen på søndag, med min «synsing» og linker til sangene på youtube, så du kan lytte og vurdere selv.
Første artist på scenen er en gammel kjenning for oss, og det er ganske passende at hun er først, for hun var den første artisten som noensinne deltok for Albania; Anjeza Shahini. Tilbake i 2004 deltok hun med «Image of you» og endte da på en meget respektabel 7.plass, denne gangen heter bidraget hennes «Pasqyra e vetës» (Mirror of myself). En etnopreget ballade som passer stemmen hennes veldig godt, synes jeg. I 2004 syntes jeg stemmen hennes var nokså skarp og litt skjærende; nå er den langt mer moden og hun har stort sett veldig god kontroll på den. Det blir litt voldsomt innimellom, men alt i alt liker jeg dette bidraget godt.
Neste artist på scenen er Teuta Kurti med sangen «Mall i pashuar» (Insatiable longing). Dette er en midtempo poplåt som starter med en relativt lang etnisk intro, og den har også eniske instrumentalpartier i løpet av sangen. Teuta synger bra, og jeg tror dette er en sang som kan fenge albanerne.
Sang nummer tre heter «Ave Maria» og fremføres av kveldens første mannlige sanger, Claudio la Regina. Dette er en stille og rolig kjærlighetssang, men den tar litt mer av i refrenget. «Ave Maria» er en relativt tradisjonell ballade i ESC-sammenheng, noe som kan være både positivt og negativt.
Kveldens fjerde opptreden er det Kamela Islami som står for, med sangen «Gjera te thjeshta«. Dette er en sang etter mitt hjerte; litt bluesinspirert pop fremført av en meget god stemme. Siden jeg i utgangspunktet foretrekker mannestemmer passer det meg meget bra at Kamelas stemme er mørk og at versene går meget dypt til å være fremført av en kvinne.
Det neste nummeret er et nokså etnisk innslag; Bojken Lako fremfører folkballaden «Love, love, love«, backet opp av det seks mann sterke bandet Banda Adriatica. Siden de er syv stykker på scenen vil de måtte gjøre endringer i lineup’en hvis de skulle vinne. Dette bidraget kan minne litt om «Romanca» fra Kroatia i 2008, men disse her er ikke så søte… Bojken har en ganske ru, raspete stemme som jeg liker veldig godt, men jeg er ikke helt sikker på at den stemmen er riktig for denne sangen.
Nestemann på scenen er Pirro Çako med det som i mine ører er kveldens (i alle fall hittil) mest typisk «jugoslaviske» sang; dette har i alle fall jeg hørt mange ganger på ferie langs Adriaterhavskysten på 80-tallet. Hvilket ikke nødvenigvis betyr at det er dårlig, bare litt oppbrukt kanskje. Pirro leverer en helt grei fremføring av låten «Nje tjeter jete«, mens han sitter og spiller piano til.
Ikke før i sang nummer syv får vi kveldens første uptempo-sang. Den er det Dorina Garuci som fremfører. Sangen heter «Sekreti i dashurisë«, som betyr ikke mindre enn «Kjærlighetens hemmelighet». Her er det rikelig med øtlige danserytmer innimellom relativt straight pop, og jeg ser for meg en koreografi med innslag av dansing a la Sertab og haremsjentene hennes. Ikke helt min greie dette, men jeg ser at det kan gjøre det riktig bra.
Sang nummer åtte fremføres av en av Albanias største superstjerner, Juliana Pasha. Hun synger låten «Mundam pa ty«, og denne regnes som en av favorittene på forum rundt omkring. Jeg synes det blir for likt en del andre låter jeg har hørt, spesielt et par av Britney og Christina. Jeg har imidlertid ingen problemer med å forstå hvorfor mange trekker fram denne når de skal nevne sine favoritter, men den er som sagt ikke på toppen av min liste.
Start nummer ni er ballade som innimellom krysser grensen over til opera. Den heter «Aria» og fremføres på storartet vis av Denisa Macaj. Jeg liker versene veldig godt, men refrenget blir i overkant mye skriking i mine ører. Jeg vet at jeg kommer til å få enkelte «på nakken» nå, men det er helt greit.
Sangen «Party» er kveldens minst albanske bidrag, og fremføres av Erga Halilaj. Jeg vil vel beskrive stilen som litt Ashley Simpson-aktig amerikansk pop/rock. På toppen av det hele fremføres deler av sangen på engelsk, noe som ellers ALDRI skjer i Festivali I Kenges. Om ikke annet så blir det veldig spennende å se hvordan både juryen og publikum vurderer dette i finalen. Her er det MANGE på scenen, så dette er også et nummer som må endres en del hvis de skulle gå hen og vinne.
Så kommer en skikkelig veteran i denne sammenhengen; Era Rusi. Era har deltatt flere ganger de senere årene, og fikk sin beste plassering med en 2.plass i 2007, kun slått av Aida og Fredrik Ndoci med «Hear My Plea». Sangen hun satser med i år heter «Fjale dhe gjunje«, og det er en etnisk popdanselåt. Jeg digger de litt arabiske rytmene, men det er et eller annet med henne og stemmen hennes som får meg til å tenke på Soroya for Spania i fjor, og det er ikke en positiv asossiasjon for meg…
Deltaker nummer 12 er Flaka Krelani med sangen «Lë të bëhet çfare te doje«. Hun er heller ingen nykommer i denne sammenhengen; hun så lenge ut til å vinne i 2008, men ble slått på målstreken av Olta Boka. Bidraget hennes i år er en nokså typisk balkansk etnisk-poprock-uptempo-låt, som vi oftest ser en av hvert Vokalen er det ikke noe å utsette på, men sangen blir litt stillestående for meg. Jeg venter på at det skal skje noe mer, men så gjør det ikke det.
Mariza Ikonomi har også deltatt i festivalen flere ganger siden hun debuterte i 1994 i en alder av kun 12 år. I år synger hun sangen «Vazhdoj këndoj» (Still singing). Dette er nok en ballade, og denne starter meget rolig før den gradvis bygger seg opp noe.
Ytterligere en ballade får vi fra Erti Hizmo & Lindita Halimi. Sangen deres heter «Nuk të dorezohem» (I won’t surrender to you) og starter pent og forsiktig med kun piano og vokal, før den bygger seg opp med perkusjon og flere instrumenter fra første refreng. Dette er noe vi har hørt mange ganger før, og det vil overraske meg stort om vi får høre denne fremført i Telenor Arena i mai.
Til alles store overraskelse (not) gir Guximtar Rushani oss en, ja nettopp; ballade! «Gëzuar» (Cheers). Dette er imidlertid en ballade som har litt mer rytme enn de fleste andre balladene i dette startfeltet. Jeg sitter allikevel og venter på at det skal skje noe mer, men det gjør det egentlig ikke. .
Jeg kjenner at det begynner å bli litt repetitivt, men her får vi altså en ballade til. Stefi & Endrri Prifti serverer dog en ballade som er langt mer balkanpreget enn mange av de øvrige vi har fått høre her. «U dogja mrekullisht» skiller seg ut fra mengden med rytmen og instrumentbruken, og er en av få jeg kunne tenke meg å høre en gang til.
Her kommer en av de artistene som det har vært snakket mest om på esc-fora rundt omkring på nett i forkant av offentliggjøringen av deltagerlisten. Rovena Dilo er meget populær i hjemlandet, og ALLE mener at det nå må være hennes tur til å representere Albania. Og det skulle ikke forundre meg on det kan bli Rovenas åa i 2010. Sangen hun konkurrerer med, «Përtej kohës» (Beyond Time) er veldig albansk, jeg kjenner igjen elementer fra stort sett alle de tidligere bidragene deres. Til tross for at dette, selvfølgelig, også er en ballade, så skiller den seg poitivt ut for meg, i starten. Så utvikler den seg til å bli fryktelig irriterende; både melodien og stemmen hennes; mest det siste. Jeg håper virkelig at jeg slipper å høre denne sangen en eneste gang til…
Tekniske problemer har gjort at vi dessverre ikke har fått lagt ut de siste tre låtene. Disse er:
Kejsi Tola – Ndonjehere
Goldi Halili – Tirana Brodëay (Agim Krajka/Goldi Halil)
Iris Hoxha – Zërin tim ta ndjesh (Edmond Rrapi/Ledi Shqiponja)
Vi på escNorge beklager.