Gledelige seertall for Eurovision

Seertallene fra de ulike TV selskapene begynner å komme inn til EBU og det kommer sikkert ikke som noen overraskelse at gårdagens finale i Düsseldorf er vertslandet Tysklands mest sette TV program så langt i år.

2011logo2

Totalt 13,83 millioner tyske TV seere benket seg foran flatskjermene og så den storslagene finalen fra Esprit Arena. Dette utgjør 49,8 % av markedsandelene i den tyske TV hverdagen. Denne prosenten er så høy at den danker ut både nyhetene og den siste dagen i “Bundesligaen”.

Fra Østerrike kommer det lignende rapporter. Etter sitt fravær har interessen for Eurovision igjen steget til de ytterste høyder. Hele 65 % av den østerrikske befolkningen fulgte Nadine Beyer under stjernehimmelen og ble dermed det meste sette programmet hos ORF i år. Også her slo ESC ut nyhetene.

Også BBC melder om overraskende seertall. Gårdagens sending var det høyeste siden 1999 og dobbelt så mange som i fjor så finalen. Sendingen hadde gjennomsnittlig 9,5 millioner seere som utgjør en markedsandel på 40,40 % og nådde toppen ca kl 2300 med 12,7 millioner eller 62,00 % markedsandel. I Storbritannia tror man ikke det var deres egne representanter Blue, som var det store trekkplasteret, men tvert i mot nabolandet Irlands turbo-tvillinger Jedward , som lokket yngre seere til skjermen.

Trenden er lik i de fleste andre land som deltok i årets finale, noe som kanskje vil resultere i at flere land vil satse tyngre på både artister og bidrag neste år. Uansett er jo Eurovision Song Contest verdens mest sette TV-show og tre minutter i rampelyset på denne scenen har en reklameverdi av uante dimensjoner. For øvrig har EBU beregnet at 120 millioner fulgte sendingen fra Düsseldorf i går kveld.

Kilde: escDaily.com

 


Del:
Relaterte artikler
Eurovision 2022
2022: Alle låtene
Intervjuer
2022: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2022
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien