Ukulturelt Grand Prix

Artisten Thea Hjelmeland går i lokalavisa for Nordfjord, Fjordabladet, nokså hardt ut mot fylkets støtte om en ny delfinale i Melodi Grand Prix neste år.

«– Det gjer meg sint at Melodi Grand Prix (MGP) skal bli likestilt som kulturarrangement og på ny få stor stønadssum frå fylket på lik linje med festivalar og andre viktige kulturtiltak.»

themgp

Hjelmeland trekker frem «sirkuset» som en åpenbaring for urealistiske talentdrømmer og kjendiseri, som underforstått ikke har noe med seriøs musikkformidling å gjøre.

Talenkonkurransen MGP Lokal, som har blitt en suksess blant de unge under delfinale-ukene på de forskjellige arrangørstedene, får også gjennomgå. Fordi den trekker folk fra den mer «anerkjente» UKM.

Jeg kan til en viss grad forstå Hjelmelands utbrudd – om midlene som fylket har formidlet (kr 750 000) – blir gitt på bekostning av lokalkulturelle tiltak. Men etter som jeg har forstått media-referansene fra distriktet, er dette et ekstraordinært tilskudd.

Jeg måtte søke lenge etter å finne noe om Thea Hjelmeland, som i Fjordabladet blir presentert som en artist som «har gjort musikken til leveveg». Det tyder kanskje på at hun er musiker og ikke en artist, selv om jeg finner et par gj/lemte utgivelser fra 2007 på Rockpedia.

Jeg fant ut at han liker «gamle og skjøre instrument» (Nettverksposten 2007), at hun har gått kulturskole i Florø – og blitt nevnt som et stort talent i Bergens Tidende.

Og at nevnte utgivelse i 2007 også førte med seg denne musikkvideoen…:

Av dette slår jeg fast at Thea nok er en kreativ sjel, både musikalsk og visuelt – og har klare formeninger om hva hun ønsker å formidle som artist…. Eller var det musiker?

Betyr det derimot at hennes stil, hennes uttrykk er kultur – mens artister som Babel Fish og Isabella Leroy som deltok i fjoråets delfinaler av Melodi Grand Prix ikke er det?

Jeg synes jeg ser en holdning her til den gode og gamle inndelingen av populærkultur og elitekultur.

Populærkulturen som Melodi Grand Prix representerer, er verken seriøs eller dannet nok for Hjelmeland. Det er det jeg forstår når hun sier seg «frabedt at fylkeskommunen gjemmer seg bak begrepet kultur» vedrørende støtten til arrangementet.

Det representerer en holdning jeg virkelig trodde var på vei bort i dagens musikkverden. Selvsagt kan man la være like den mest kommersielle musikken, listepoppen – le og riste på hodet av talentkonkurranser som Idol og X-Faktor.

Men å si at dette og Melodi Grand Prix ikke er kultur: Det er et stort bomskudd.

Hadde Thea Hjelmeland hatt noe guts, hadde hun stilt opp i delfinalen i Florø for å ha profilert seg selv om artist.

Jeg tror neppe verken karriere eller rykte som «seriøs artist» hadde stått i fare…!

Lenke til artikkel i Fjordabladet

Del:
Relaterte artikler
Malmø
2024: Alle låtene
Intervjuer
2024: Bekreftede land
Vi teller ned til Eurovision 2024
Dager
Timer
Minutter
Utforsk historien