Vi gjør oss klar til årets andre semifinale av årets Eurovision fra Baku. Og det er nå det gjelder….
Både Tooji og våre naboer i øst, skal i ilden – og I denne guiden presenterer vi de atenn bidragene som skal kjempe om de ti gjenstående plassene til lørdagens finale. Det hele avgjøres med 50/50 telefon- og jurystemmer.
Under vil du finne våre terningkast fra tidligere i vår, resultater fra Poll 2012 og siste odds fra Betfair. Tallene er markert i grønt og rødt for finalesjanser eller ikke.
I tillegg har vi lagt til fjorårets resultater samt landets plassering på all time-rangeringen basert på plasseringer gjennom hele ESC-historien.
For å høre og se låtene, henviser vi til vår På alt brett oversikt.
1. SERBIA Zeljko Joksimovic – Nije ljubav stvar
Veteran Zeljko starter denne semi-en med ballade som trolig vil applere til svært mange over hele Europa. Samtidig som den uttrykksmessig holder røttene godt plantet i den balkanske tradisjonen, flørter den også med det man kalle universelle folketoner. Storfavoritt.
| MER OM SERBIA |
2. MAKEDONIA Kaliopi – Crno i belo
Kaliopi er nesten like stor som den foranstartende naboen på Balkan. Hun har en egenartet stemme, som man enten elsker eller misliker sterkt. Bidraget er en ballade som i midtpartiet velter ut i noe som kanskje kan kalles rock. Kanskje en outsider til finaleplass.
| MER OM MAKEDONIA |
3. NEDERLAND Joan Franka – You and Me
En slags gjenfunnet hippielåt med både leirbål og faktisk noen bluegrass-elementer. Joan har fått kjeft for bruken av Sitting Bulls fjærpryd på scenen, og det spørs vel om Europa vil forstå symbolikken uten å ha sett musikkvideoen.
| MER OM NEDERLAND |
4. MALTA Kurt Calleja- This Is The Night
Poplåt som Kurt fremfører med både smil og stemme. Refrenget sitter i ørene, men det er vel ikke til å komme fra at dette bidraget trolig kunne gjort det veldig mye bedre på 90-tallet. Mange spår at middelhavsøya heller ikke i år blir å se i noen finale.
| MER OM MALTA |
5. HVITERUSSLAND Litesound – We Are the Heroes
Enda en frisk popsak der refrenget står i fokus. Ble kun nummer to i den hjemlige finalen, men har nådd Baku da vinneren ble disket (sies det…). Låta har fått noe mer trøkk i seg etter den forrige «nye» versjonen, og kanskje kan det for en gangs skyld gå veien for hviterusserne i år?
6. PORTUGAL Filipa Sousa – Vida minha
En låta som ikke kunne ært fra noe annet land enn nettopp Portugal. Her finnes elementer fra fado-tradisjonen, og balladen fremføres på portugisisk. For Portugal gjelder det å få frem trøkket fra studioinnspillingen til scenen. Fremstår dette bra, vet vi at landet har gått til finalene tidligere med lignende bidrag.
| MER OM PORTUGAL |
7. UKRAINA Gajtana – Be My Guest
Dette «jubelbrølet» har blitt noe omarbeidet til Baku og fremstår noe monotont og liktlydende i de tre nokså heseblesende minuttene. Man får litt fotball-EM-følelse av dette, og at Ukraina ønsker å fremstå som et fargerikt vertsland, ser også igjen på scenen. Bidraget er ikke så veldig populært blant fans og forståsegpåere, men vil nok kvalifisere seg.
| MER OM UKRAINA |
8. BULGARIA Sofi Marinova – Love Unlimited
Bulgaria har lånt dancerytmene til nabo Romania og tilsatt krydder fra en folklore-hage. Sofi har stemme, men den kan til tider virke anmasende og kanskje også irriterende. Rytmisk og produksjonsmessig er dette et bra innslag, men det spørs om ikke et manglende refreng blir skjebnesvangert.
| MER OM BULGARIA |
9. SLOVENIA Eva Boto – Verjamem
Slovenia kjører typisk hjemmelåt, med full trøkk etter to minutter. Dette er tradisjonelt og forsøksvis emosjonelt, og kanskje kan de stjele noen poeng fra Serbia? Slovenia har vært litt inn og ut av finalene gjennom årene, men Verjamem bør kanskje ha sjanser til finaleplass.
| MER OM SLOVENIA |
10. KROATIA Nina Badric – Nebo
Kroatia var lenge det mest fremgangsrike av de tidligere Jugoslav-statene. Slik er det ikke lengre, og det spørs vel om denne balladen klarer å engasjere nok til at Nina vil kunne få en lørdagsbillett. Bidraget er litt i samme gate som Slovenia på startnummeret før, og det kan raskt vise seg å bli tung for Kroatia.
| MER OM KROATIA |
11. SVERIGE Loreen – Euphoria
Storfavoritt som har alle fordeler: Loreen kommer som et friskt pust etter to ballader og med en haug herrer etter seg. I tillegg har hun vært høyt på listene i Norden, og også svippet innom andre land på veien til Baku. Låta er litt 90-talls, litt i dag – og litt annerledes, akkurat som Loreen selv. I forhold til alle forhåndsodds, skal dette bli en walk-over for Sverige.
| MER OM SVERIGE |
12. GEORGIA Anri Jokhadze – I’m A Joker
Først tittulert som I’m Jocker ante nok mange allerede da at det var spesielle greier på gang fra Georgia i år. Bidraget starter som en slags Meat Loaf-musikalsk prolog – og ender opp i et virvar av stilarter og krumspring. Anri kan synge, absolutt – men vil det hjelpe mot en ny Eurovision-rekord i dårlige nødrim…?
| MER OM GEORGIA |
13. TYRKIA Can Bonomo – Love Me Back
Tyrkia skal ha honnør for å forsøke litt annerledes bidrag. Can er en særegen og talentfull fyr, som har fått suksess med å gå sine egne veier. Det gjør han også med dette bidraget, som til tross for at det kan være vanskelig å like – anses som en kandidat til å nå finalen. Tyrkia kvalifiserte seg ikke i fjor, og det blir garantert bråk på hjemmebane om det samme skjer i år.
| MER OM TYRKIA | INTERVJU |
14. ESTLAND Ott Lepland – Kuula
Musikalballade, som unngår å bli for pompøs og mektig. Estland har hatt suksess på estisk tidligere, og det er ikke til å komme fra at språket høres bemerkelsesverdig bedre ut i ørene enn naboen i nord…. Tittelen betyr «stillhet», og det kan man kanskje ane i denne melodiøse balladen. En liten småfavoritt hos mange.
| MER OM ESTLAND | INTERVJU |
15. SLOVAKIA Max Jason Mai – Don’t Close Your Eyes
Årets hardeste bidrag er satt midt mellom 80-tallets puddelrock (eller glam metall som det egentlig heter) og numetall, med en dæsj popstrofer i melodien. Det hele er overprodusert og noe over-the-top, men Max kjører tross alt band på scnenen. Et typisk elsk-hat bidrag.
| MER OM SLOVAKIA |
16. NORGE Tooji – Stay
Prøvene til Tooji blir bedre og bedre rapporteres det fra Baku, og de aller, aller fleste tror at Tooji i år fører oss tilbake til Det Gode Selskab. Låta har holdt seg blant topp 10 på betting-listene, og havnet også høyt på OGAEs stemmelister. Vi tror dette går veien, Tooji. Lykke til!
| MER OM NORGE | INTERVJU |
17. BOSNIA-HERCEGOVINA Maya Sar – Korake ti znam
En slags pianoballade, som egentlig ikke er det. Maya deltok som kordame for Bosnia i fjor, og velger i år å fronte landet med en singer/songwriter-låt på bosnisk. Landet skiller seg ut etter Tooji, men kanskje kan dette bli for søvning for den jevne europeer? Bosnias 17.-plass i Oslo, viser at landet slett ikke er sikret høye poengsummer.
| MER OM BOSNIA |
18. LITAUEN Donny Montell – Love Is Blind
Donny avslutter årets semifinaler med b(l)ind for øynene i en trist ballade, som litt for seint utvikler seg til litt Gloria Gaynor anno 1979. Låta fremstår kanskje litt tam og uferdig, og landet skal til tross for siste startplass, slett ikke føle seg sikre på noen finalebillett.
| MER OM LITAUEN |