Bidrag nummer 7 ut i Steinkjer leveres av Datarock, en glad gjeng fra Bergen. Gruppen så dagens lys sommeren 2000 i henhold til gruppens hjemmeside. Fire kompiser satt en fuktig aften under et tre og drakk øl og som så ofte i slike sammenhenger får man gode idéer – Datarock var en realitet.
De fikk umiddelbart platekontrakt med et lokalt indie plateselskap, Èllet/Tellé Records. Andre kjente navn fra dette selskap: Kings of Convenience, Röyksopp og Annie. Deretter fulgte en rekke show og konserter på undergrunnslokaler og festivaler Europa rundt. Dette var det perfekte utviklingssted for Datarock som beskriver sin musikk som en mix av Indie Dance, New Wave, Pop, Rock, Punk & Funk. Som gruppen så beskjedent uttaler: Vi er toppen av pop’ens evolusjon!
Datarock var trofaste mot Tellé Records i fire år før de opprettet sitt eget plateselskap, YAP Records. De hadde faktisk sålangt ennå ikke gitt ut sin første fulle plate, men kun konsentrert seg om konserter og festivaler. I perioden under Tellé Records ble det kun utgitt en demo, med tittelen «Greatest Hits» (spenstig navn for en debututgivelse…) som kom i 2002, og en singel, «Computer Camp Love», som kom i 2003. Første album, «Datarock Datarock», ble utgitt i 2005, og dette sendte gutta ut på en fire år lang turné verden rundt. I denne perioden deltok de ved mange større eventer som f.eks NBC’s «Chuck», MTV’s «Jersey Shore» og ABC’s «Jimmy Kimmel Live». Sistnevnte arrangement i 2009 fant sted samme dato som deres andre albumutgivelse. Det kan man kalle et solid release party.
Datarock har også eksklusiv avtale med amerikanske Artwerk, et samarbeid mellom Netwerk One Music og EA (Electronic Arts). Dette har ført til at Datarock’s musikk kan høres i flere velkjente og populære dataspill, som f.eks FIFA08/09/10, FIFA Street, Sims2, Sims3, Need for Speed, Madden NFL og Tap Tap Radiation. Over 20 spill inneholder Datarock’s musikk, og et forsiktig estimat anslår et nedslagsfelt på 250 millioner gamers verden over.
Siden 2007 har Nord-Amerika vært største satsningsområdet. Her har bandet også vært å se/høre i ulike reklamestunts for store, kjente merkevarer som blant andre Apple, Coca Cola, Samsung, FOX og RadioShack.
Dette er meget erfarne gutter som hittil har lagt størst vekt på live-opptredener og mindre vekt på studioarbeid. I løpet av Datarock’s 13 år lange liv har de gitt ut totalt 2 fulle album og 3 EP’er. De har derimot deltatt ved over 700 konserter og festivaler, 13 aktive år på veien gjennom totalt 33 land fordelt på 4 kontinenter. Her trenger med andre ord ingen bekymre seg for manglende erfaring live.
Jeg ser ihvertfall med glede frem til lørdagens show. Noe sier meg at man sannsynligvis kan si mye om denne gjengen her on stage. «Kjedelig og stillestående» tror jeg ikke står på listen. Vi ønsker Datarock lykke til i Steinkjer på lørdag.
Melodi Grand Prix sendes på NRK1 lørdag kl 19:55.
Stem på din favoritt av Steinkjer-bidragene: {acepolls36}